getrouwd in gvg en voorlopig koopcontract

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Snoesje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 28 okt, 2013 10:23 pm

getrouwd in gvg en voorlopig koopcontract

Bericht door Snoesje »

Hoi,

Het volgende is het geval. Mijn huidige man, waar ik vorig jaar in gemeenschap van goederen mee getrouwd ben, heeft 2 maanden daarvoor samen met zijn ex vriendin hun gezamenlijke huis te koop gezet. Een paar weken geleden is er een bod aanvaard. Volgens de makelaar die mijn man en ex hebben ingeschakeld, hoefde ik niet het zogenaamde voorlopige koopcontract te tekenen. Is dit wel zo?

Groetjes
Fer
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 07 jul, 2013 6:29 pm

Re: getrouwd in gvg en voorlopig koopcontract

Bericht door Fer »

Snoesje schreef:Hoi,

Het volgende is het geval. Mijn huidige man, waar ik vorig jaar in gemeenschap van goederen mee getrouwd ben, heeft 2 maanden daarvoor samen met zijn ex vriendin hun gezamenlijke huis te koop gezet. Een paar weken geleden is er een bod aanvaard. Volgens de makelaar die mijn man en ex hebben ingeschakeld, hoefde ik niet het zogenaamde voorlopige koopcontract te tekenen. Is dit wel zo?

Groetjes
Waarom denk je dat je de koopovereenkomst moet meetekenen?

Je woont er niet zelf (neem ik aan) dus de bescherming voor echtelieden van art. 1:88 BW is niet van toepassing.

Je bent gehuwd in gemeenschap van goederen, dus de aanname klopt waarschijnlijk dat het deel van je echtgenoot in de woning in jullie huwelijksgemeenschap valt. Op grond van art. 1:97 BW staat een goed onder het bestuur van de echtgenoot van wiens zijde het in de gemeenschap is gevallen; in jouw geval heeft je echtgenoot dus het bestuur over zijn helft van het huis (en niet samen met jou).

Pas wanneer je een verzoek tot echtscheiding in zou dienen danwel wanneer jij in het huis zou wonen, zou je mee dienen te tekenen.
Snoesje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 28 okt, 2013 10:23 pm

Re: getrouwd in gvg en voorlopig koopcontract

Bericht door Snoesje »

Toen we mijn huis verkochten moest hij wel mee tekenen namelijk. Vandaar dat wij het vreemd vinden dat ik nu niet hoefde mee te tekenen. Het maakt mij verder niets uit maar we willen niet later problemen krijgen.
Fer
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 07 jul, 2013 6:29 pm

Re: getrouwd in gvg en voorlopig koopcontract

Bericht door Fer »

Snoesje schreef:Toen we mijn huis verkochten moest hij wel mee tekenen namelijk. Vandaar dat wij het vreemd vinden dat ik nu niet hoefde mee te tekenen. Het maakt mij verder niets uit maar we willen niet later problemen krijgen.
Gelet dat de sanctie van art. 1:88 er groot is (vernietigbaar), is de makelaar of notaris er destijds vanuit gegaan dat je man bij jou in huis woonde vermoed ik, waardoor 1:88 w├®l van toepassing zou zijn en hij je man liet meetekenen.

Daarnaast laten makelaars bij echtparen bijna altijd beide echtelieden tekenen, al is daar geen reden voor (onder het mom "baat het niet...").
Plaats reactie