koopsommen overzicht

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

MrWandelfreak
Berichten: 14
Lid geworden op: za 13 jul, 2013 2:23 pm

koopsommen overzicht

Bericht door MrWandelfreak »

Wij staan op het punt om een andere woning te kopen. Nu heb ik bij het kadaster een koopsommenoverzicht opgevraagd. In dit overzicht staan 8 koopsommen. Bij sommigen staat als omschrijving wonen, bij andere staat weer wonen erf - tuin. Wil dat zeggen dat er iets met erf recht is of zo.
Ook staat er bij het pand dat wij misschien willen kopen 0 m┬▓. Terwijl de perceel grote toch echt 520 m┬▓ is. (als ik dit opvraag via de app van het kadaster)

Alvast bedankt voor een eventuele reactie!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: koopsommen overzicht

Bericht door rambagts »

Klopt. De info op koopsommenoverzicht is erg summier en soms onvolledig. Goedkoop en erg handig om snel prijzen te vergelijken van identieke rijtjeswoningen of identieke appartementen.

Je kunt dus maar beter een kadastraal bericht eigendom bestellen:
http://www.kadaster.nl/web/artikel/prod ... gendom.htm
of een woningrapport:
http://www.kadaster.nl/woningrapport
Fer
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 07 jul, 2013 6:29 pm

Re: koopsommen overzicht

Bericht door Fer »

MrWandelfreak schreef:Wij staan op het punt om een andere woning te kopen. Nu heb ik bij het kadaster een koopsommenoverzicht opgevraagd. In dit overzicht staan 8 koopsommen. Bij sommigen staat als omschrijving wonen, bij andere staat weer wonen erf - tuin. Wil dat zeggen dat er iets met erf recht is of zo.
Ook staat er bij het pand dat wij misschien willen kopen 0 m┬▓. Terwijl de perceel grote toch echt 520 m┬▓ is. (als ik dit opvraag via de app van het kadaster)

Alvast bedankt voor een eventuele reactie!
"erf - tuin" slaat op de aard van het registergoed; dat het dus een erf is, of een tuin. Heeft dus niets met erfrecht te maken.
MrWandelfreak
Berichten: 14
Lid geworden op: za 13 jul, 2013 2:23 pm

Re: koopsommen overzicht

Bericht door MrWandelfreak »

Rambagts en Fer, bedankt voor jullie reactie. Als ik een volledig woningrapport bestel krijg ik
dan informatie over erfpacht, recht van overpad ed?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: koopsommen overzicht

Bericht door rambagts »

Ik neem aan dat je dan een kadastraal bericht eigendom moet opvragen maar dat kun je zelf maar beter even nalezen op de website van het kadaster.
Fer
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 07 jul, 2013 6:29 pm

Re: koopsommen overzicht

Bericht door Fer »

MrWandelfreak schreef:Rambagts en Fer, bedankt voor jullie reactie. Als ik een volledig woningrapport bestel krijg ik
dan informatie over erfpacht, recht van overpad ed?
Met alleen een kadastraal bericht eigendom krijg je alleen een bericht over:
- bij wie het eigendom/erfpacht/etc ligt;
- of/welke publiekrechtelijke beperkingen er zijn (WVG, Wet Bodembescherming etc.);
- of er kwalitatieve rechten/verplichtingen zijn gevestigd;
- en nog een paar dingen.

De inhoud van de akten waarin bijvoorbeeld een kwalitatieve verplichting is gevestigd zie je dus niet meteen; die dien je los op te vragen. Er wordt alleen verwezen naar een deel/nummer van de akte waarbij e.e.a. gebeurd is.
Althans, dat is de situatie bij Kadaster-on-line, zoals je dat als notaris of makelaar gebruikt. Ik heb de particuliere diensten nooit gebruikt, dus wellicht wijkt e.e.a. een beetje af.

Gelet op je vragen denk ik eerlijk gezegd dat je weinig hebt aan het opvragen van informatie bij het Kadaster aangezien je denk ik niet in staat bent om die informatie goed te interpreteren. Ik zou bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van een makelaar of notaris om je bij die interpretatie helpen.
MrWandelfreak
Berichten: 14
Lid geworden op: za 13 jul, 2013 2:23 pm

Re: koopsommen overzicht

Bericht door MrWandelfreak »

Ik ga sowieso een aankoopmakelaar inschakelen. Het is maar voor een soort van voor onderzoek.
Bedankt voor je inbreng Fer!!
Plaats reactie