verkopers voor passeren keuken plaatsen?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

jola
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 aug, 2012 5:30 am

verkopers voor passeren keuken plaatsen?

Bericht door jola »

Ik weet niet hoe ik het moet vragen.

Kan ik de makelaar als verkopende partij vragen om een keuken te plaatsen en de koopprijs zodoende te verhogen om het mee te kunnen financieren in de hypotheek?
Of is dat rare vraag?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: verkopers voor passeren keuken plaatsen?

Bericht door rambagts »

Inderdaad een rare vraag en het is ook niet gebruikelijk. Stel dat de verkoop niet doorgaat, dan leiden de verkopers schade. Stel dat een nieuwe keuken 10.000 kost dan is daarmee de woning geen 10.000 meer waard geworden (hooguit een paar duizend meer).
De hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen is met name afhankelijk van een taxatierapport. Je zou makelaar/taxateur kunnen vragen om twee taxaties te doen t.w.
1. in huidige staat (dus met bestaande keuken);
2. rekening houdend met de geplaatste nieuwe keuken (op basis van de door jou overlegde offerte van de keukenboer).
En dan proberen de keuken mee te financieren in de hypotheek.
sk81
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 20 jan, 2013 8:45 pm

Re: verkopers voor passeren keuken plaatsen?

Bericht door sk81 »

Niet echt een sjieke oplossing, maar het kan technisch wel.
Stel geplande aan te schaffen keuken kost Ôé¼ 8.000.

In kostenbegroting bijvoorbeeld Ôé¼ 15.000 reserveren voor plaatsen nieuwe keuken.
Bank houdt deze Ôé¼ 15.000 in bouwdepot.

Waardestijging volgens taxatierapport voor deze keuken: stel Ôé¼ 8.000

Vervolgens koop je voor Ôé¼ 8.000 de keuken en laat je de resterende Ôé¼ 7.000 in depot staan.
Na verloop van tijd kun je vervolgens bij de bank melden dat het restant depot niet meer benut wordt en wordt dit weer afgelost op je uitstaande hypotheeksom.

Ik kan me echter voorstellen dat banken deze schijnconstructie tegen willen houden.
Als begrote kostprijs van de keuken niet in verhouding staat tot de woning, dan zullen ze dit wellicht niet accepteren. (bijv. een keuken van Ôé¼ 15.000 op een woning van Ôé¼ 150.000 is bepaald niet realistisch).
Wellicht dat ze dan vooraf een offerte willen zien voor die keuken.
jola
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 aug, 2012 5:30 am

Re: verkopers voor passeren keuken plaatsen?

Bericht door jola »

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik bedoel inderdaad wat rambagts bedoeld. Is er een manier hoe dit veilig te maken voor de verkoper. Bijvoorbeeld door boeteclausule?
jola
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 aug, 2012 5:30 am

Re: verkopers voor passeren keuken plaatsen?

Bericht door jola »

sk81 schreef:Niet echt een sjieke oplossing, maar het kan technisch wel.
Stel geplande aan te schaffen keuken kost Ôé¼ 8.000.

In kostenbegroting bijvoorbeeld Ôé¼ 15.000 reserveren voor plaatsen nieuwe keuken.
Bank houdt deze Ôé¼ 15.000 in bouwdepot.

Waardestijging volgens taxatierapport voor deze keuken: stel Ôé¼ 8.000

Vervolgens koop je voor Ôé¼ 8.000 de keuken en laat je de resterende Ôé¼ 7.000 in depot staan.
Na verloop van tijd kun je vervolgens bij de bank melden dat het restant depot niet meer benut wordt en wordt dit weer afgelost op je uitstaande hypotheeksom.

Ik kan me echter voorstellen dat banken deze schijnconstructie tegen willen houden.
Als begrote kostprijs van de keuken niet in verhouding staat tot de woning, dan zullen ze dit wellicht niet accepteren. (bijv. een keuken van Ôé¼ 15.000 op een woning van Ôé¼ 150.000 is bepaald niet realistisch).
Wellicht dat ze dan vooraf een offerte willen zien voor die keuken.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een bank zo'n bouwdepot zal geven inderdaad. Zeker in deze markt. We mogen sowieso maar 105% lenen, dus toch ook niet nog meer in een bouwdepot?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: verkopers voor passeren keuken plaatsen?

Bericht door rambagts »

Je kunt in koopcontract van alles opnemen. Dus bijvoorbeeld ook de zin dat in de koopprijs is begrepen een :
keuken (te specificeren).
Verder is het gebruikelijk om voorbehoud financiering voor de koper op te nemen en hier zou je kunnen toevoegen dat als koop niet doorgaat de verkoper recht heeft op vergoeding van bedrag X voor de nieuw geplaatste keuken.

Hoogte van hypotheek is echter niet alleen afhankelijk van koopcontract maar met name ook van de waarde volgens de taxatie (jullie inkomens etc.).
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: verkopers voor passeren keuken plaatsen?

Bericht door M_1 »

Maar de vraag blijft dan nog steeds, waarom zou je het zo willen doen en niet gewoon zodra je de woning zelf hebt? Wat is het voordeel hiervan? Het lijkt mij dat je dan bv. ook overdrachtsbelasting over de waardestijging zou moeten betalen.
jola
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 aug, 2012 5:30 am

Re: verkopers voor passeren keuken plaatsen?

Bericht door jola »

M_1 schreef:Maar de vraag blijft dan nog steeds, waarom zou je het zo willen doen en niet gewoon zodra je de woning zelf hebt? Wat is het voordeel hiervan? Het lijkt mij dat je dan bv. ook overdrachtsbelasting over de waardestijging zou moeten betalen.
Hypotheek rente is toch veel lager dan een PL?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: verkopers voor passeren keuken plaatsen?

Bericht door rambagts »

Hypotheek rente is toch veel lager dan een PL?
Als je een hogere hyp. neemt voor keuken dan betaal je daarover gedurende 30 jaar rente en de totale rente kan dan wel eens hoger zijn dan de hogere rente over een PL voor een veel kortere periode. Rente over een PL die aangewend wordt voor woningverbetering is ook aftrekbaar voor de belasting. Een hypotheekadviseur kan dit precies voor je berekenen.
mute12
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 01 sep, 2013 7:18 pm

Re: verkopers voor passeren keuken plaatsen?

Bericht door mute12 »

rambagts schreef:
Hypotheek rente is toch veel lager dan een PL?
Als je een hogere hyp. neemt voor keuken dan betaal je daarover gedurende 30 jaar rente en de totale rente kan dan wel eens hoger zijn dan de hogere rente over een PL voor een veel kortere periode. Rente over een PL die aangewend wordt voor woningverbetering is ook aftrekbaar voor de belasting. Een hypotheekadviseur kan dit precies voor je berekenen.
je kunt dan wel je Eigen aflosmoment kiezen en je cash flow scheelt
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: verkopers voor passeren keuken plaatsen?

Bericht door Advies123 »

Hypotheek rente is toch veel lager dan een PL?
Waar hebben we het over? 8000 euro, laat de rente 3% hoger zijn bruto, dan betaal je bruto 240 per jaar meer, netto is dat dan iets meer dan een tientje per maand.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: verkopers voor passeren keuken plaatsen?

Bericht door rambagts »

Waar hebben we het over? 8000 euro, laat de rente 3% hoger zijn bruto, dan betaal je bruto 240 per jaar meer, netto is dat dan iets meer dan een tientje per maand.
Hmm:
je gaat uit van 50% aftrek (naast de aftrek van de rente over de hypotheek). Als dat zo is moeten ze genoeg verdienen om keuken cash te kunnen betalen !!
Plaats reactie