Calcasa waardes ? Betrouwbaar ?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mute12
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 01 sep, 2013 7:18 pm

Calcasa waardes ? Betrouwbaar ?

Bericht door mute12 »

-Hoe betrouwbaar zijn de huidige calcasa waardes indien ze als hoog betrouwbaar door hunzelf worden ingeschaald ?

-Met welke daling zou je komende twee jaar rekening willen houden wanneer je vooral op prijs naar huis op zoek gaat? (ja.. dat is slechts vragen om meningen)

-Waar zou je qua biedprijs/eindprijs op uit willen kopen ten opzichte van de huidige calcasa waarde inschattingen (onder en bovengrens en waarschijnlijke verkoopprijs)?
Er van uitgaande dat er in de wijk een aantalwoningen te koop staan, de wijk als prettig en goed bekend staat binnen een stad, onderhoud goed is en de meeste vraagprijzen 2-10% boven de calcasa bovengrens liggen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Calcasa waardes ? Betrouwbaar ?

Bericht door rambagts »

Calcasa baseert de waardebepaling van het huis op 25 gerealiseerde woningtransacties in de straat en buurt. Daarbij stelt de rekenmodule een onder-en bovengrens vast. U heeft meteen de zekerheid dat u niet teveel betaalt voor een huis.
bron: http://www.eigenhuis.nl/webwinkel/onder ... uis-waard/

Het zijn dus gewoon cijfers uit het kadaster (neem ik maar aan) die je zelf ook kan opvragen bij www.kadaster.nl. Als het allemaal dezelfde (rijtjes)woningen zijn heb je een redelijk betrouwbare onder-en bovengrens maar als de laatste transacties uit 2011 zijn dan heb je er weinig aan tenzij je bekend bent met het percentage dat woningen in prijs zijn gedaald in die stad of wijk sinds de laatste transcatie uit 2011.
Als het 25 niet vergelijkbare woningen betreft heb je er niet veel aan.
en de meeste vraagprijzen 2-10% boven de calcasa bovengrens liggen.
Het is algemeen bekend dat vraagprijzen hoger liggen dan de gerealiseerde prijzen (kopers willen immers pingelen!).
mute12
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 01 sep, 2013 7:18 pm

Re: Calcasa waardes ? Betrouwbaar ?

Bericht door mute12 »

rambagts schreef:Calcasa baseert de waardebepaling van het huis op 25 gerealiseerde woningtransacties in de straat en buurt. Daarbij stelt de rekenmodule een onder-en bovengrens vast. U heeft meteen de zekerheid dat u niet teveel betaalt voor een huis.
bron: http://www.eigenhuis.nl/webwinkel/onder ... uis-waard/

Het zijn dus gewoon cijfers uit het kadaster (neem ik maar aan) die je zelf ook kan opvragen bij http://www.kadaster.nl. Als het allemaal dezelfde (rijtjes)woningen zijn heb je een redelijk betrouwbare onder-en bovengrens maar als de laatste transacties uit 2011 zijn dan heb je er weinig aan tenzij je bekend bent met het percentage dat woningen in prijs zijn gedaald in die stad of wijk sinds de laatste transcatie uit 2011.
Als het 25 niet vergelijkbare woningen betreft heb je er niet veel aan.
en de meeste vraagprijzen 2-10% boven de calcasa bovengrens liggen.
Het is algemeen bekend dat vraagprijzen hoger liggen dan de gerealiseerde prijzen (kopers willen immers pingelen!).

Ja.. is inderdaad modelmatig gebaseerd op kadaster verkopen.
Daar staat bij referentiewoningen ook meteen geactualiseerde prijs bij van de referentiepanden naar huisige prijspeil.

Vroeg me af of mensen meningen hadden in stadsregio Arnhem/Nijmegen waar je bij scherp inkopen tov calcasa prijzen uit zou willen komen om in deze tijd niet te duur in te kopen.
Onderste bandbreedte tot verwachte verkooopprijs?
Of ben je dan nog teveel aan het betalen. (en ja.. dat is weer slechts vragen om meningen ;o))
Fer
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 07 jul, 2013 6:29 pm

Re: Calcasa waardes ? Betrouwbaar ?

Bericht door Fer »

mute12 schreef:Ja.. is inderdaad modelmatig gebaseerd op kadaster verkopen.
Daar staat bij referentiewoningen ook meteen geactualiseerde prijs bij van de referentiepanden naar huisige prijspeil.

Vroeg me af of mensen meningen hadden in stadsregio Arnhem/Nijmegen waar je bij scherp inkopen tov calcasa prijzen uit zou willen komen om in deze tijd niet te duur in te kopen.
Onderste bandbreedte tot verwachte verkooopprijs?
Of ben je dan nog teveel aan het betalen. (en ja.. dat is weer slechts vragen om meningen ;o))
Calcasa lijkt mij idd. het meest geschikt voor Vinex-wijken/rijtjeshuizen e.d. waar huizen makkelijk vergelijkbaar zijn.

Als je het zeker wilt weten, lijkt mij een taxatie of een quick- and dirty inschatting van de waarde door een aankoopmakelaar een goed idee. Niets houdt je immers tegen de taxatie te laten doen voordat je de koopovereenkomst ondertekent danwel binnen 3 dagen na ondertekening (zodat je nog kunt ontbinden).
Plaats reactie