Verkopen van woning - benodigde documenten

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

silque
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 17 jun, 2013 10:27 pm

Verkopen van woning - benodigde documenten

Bericht door silque »

Hallo allemaal,
Ik ben van plan om mijn woning te verkopen, omdat het mijn eerste woning is (en het eerste verkoop proces) ben ik me een beetje aan het voorbereiden.
Zo was ik laatst mijn administratie aan het nakijken of ik de benodigde documenten heb, nu kan ik de akte van splitsing (het is een appartement) niet meer vinden. Is deze akte van splitsing persoonlijk? Of kan ik de akte van splitsing van de buurman ook gewoon kopiëren of desnoods bij de VVE opvragen?!

Ook kan ik nergens een eigendomsbewijs vinden, het enige wat ik heb is het koopcontract, hypotheek akte en de leveringsakte. Is deze laatste niet het eigendomsbewijs?
Ik snap er overigens niets van, ben iemand die heel zorgvuldig is met administratie en baal er echt van dat ik schijnbaar niet alles kan vinden.
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: Verkopen van woning - benodigde documenten

Bericht door Advies123 »

Leveringsakte is eigendomsbewijs, dus die heb je keurig in je administratie.

Akte van splitsing: Dat weet ik niet zeker, maar ik denk dat jij die niet hebt gekregen. In het koopcontract en akte van leverign zal een verwijzing staan vermoed ik naar een akte van splitsing. Hier heeft de makelaar/notaris voldoende aan.

Dus ik denk dat je administratie prima op orde is.

Daarnaast zal je makelaar dit allemaal wel precies weten, vraag het aan hem. Daar betaal je hem voor.
Fer
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 07 jul, 2013 6:29 pm

Re: Verkopen van woning - benodigde documenten

Bericht door Fer »

Splitsingsakte wordt met deel en nummer naar verwezen in de leveringsakte. Daarmee kan de makelaar of notaris via het kadaster de splitsingsakte in een paar minuten (vaak minder) opvragen. Zelf kun je dit ook, maar dan duurt het een klein beetje langer. Dit kost wel een paar euro, dus eventueel kun je ook prima de splitsingsakte van de VVE of buurman (zolang binnen zelfde complex) kopieren.
Plaats reactie