Prijsverschil aankoopmakelaar

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Geeris1981
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 05 jun, 2013 10:51 pm

Prijsverschil aankoopmakelaar

Bericht door Geeris1981 »

Goedenavond allemaal,

2 weken geleden heb ik mijn appartement verkocht en ik ben inmiddels op zoek naar een nieuwe woning en ik wil hierbij een aankoopmakelaar inschakelen.

Mijn huidige makelaar wil graag dat ik hem ook ga inschakelen als aankoopmakelaar. Echter, zijn prijs is 700 euro hoger dan een NVM makelaar via SPAM en niet relevant voor de vraag

De reden die hij aangeeft is dat de eventuele nazorg slecht is, en dat er sprake is van "alle waar naar het geld".

Mijn vraag is of er iemand ervaringen heeft met een aankoopmakelaar van de NVM, of mij eventueel kan vertellen waarom ik mijn eigen makelaar zou inschakelen.

Alvast bedankt.

R. Geeris
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Prijsverschil aankoopmakelaar

Bericht door M_1 »

Het hangt er ook vanaf waar je de aankoopmakelaar voor wil gebruiken. Gaat hij voor je op zoek of niet? En hoe actief is hij daar mee bezig? Gaat hij mee bij bezichtigingen? Doet hij de onderhandelingen of niet? Er zijn dus veel 'smaken' makelaars. En dan nog kan het resultaat van de ene makelaar veel beter zijn dan van de andere.

Je kunt dus niet zomaar stellen dat een makelaar die Ôé¼ 700 duurder is ook t├® duur is. Ik zou eerder kijken naar het gevoel dat je bij de makelaar hebt, of dat goed zit. En of hij ook begrijpt wat je wilt en wat je zoekt. Want het kan bijvoorbeeld behoorlijk frustrerend zijn als je een makelaar inhuurt om naar jouw droomhuis te zoeken en hij komt steeds met totaal verkeerde huizen.
Geeris1981
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 05 jun, 2013 10:51 pm

Re: Prijsverschil aankoopmakelaar

Bericht door Geeris1981 »

Beste M-1,

Wij willen de aankoopmakelaar gaan gebruiken op het momenten dat we zelf een huis gevonden hebben. De makelaar hoeft dus niet voor ons op zoek.

Het gaat dus om een tweede bezichtiging, onderhandelen en de nazorg tot en met het transporten. Dit zijn de zaken die ook op internet worden aangeboden en daar zit dus een prijsverschil van 700 euro.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Prijsverschil aankoopmakelaar

Bericht door rambagts »

Ik zou gewoon zeggen dat hij te veel rekent voor 1 bezichtiging, onderhandelen (geen contract opstellen, wel controleren). Hangt er ook een beetje van af wat voor huis jullie zoeken en of hij bijv. moet nagaan bij de gemeente of er bijzonderheden zijn (bestemmingsplan), controle kadaster e.d. Is dat niet het geval? Biedt hem bv. 750 euro.
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: Prijsverschil aankoopmakelaar

Bericht door Advies123 »

Wat vraagt de 1 en wat vraagt de ander?
Fer
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 07 jul, 2013 6:29 pm

Re: Prijsverschil aankoopmakelaar

Bericht door Fer »

Ik zou het nadelig vinden als een aankoopmakelaar een fixed fee krijgt of een % van de koopprijs. De makelaar heeft er dan zelf geen enkel belang bij om de prijs zoveel mogelijk omlaag te krijgen...

Daarnaast zou ik goed kijken naar de dienstverlening die je krijgt voor het te betalen bedrag. Dit voorkomt dat je appels en peren vergelijkt.

Wij hebben destijds onze aankoopmakelaar een % betaald van het verschil tussen vraagprijs en uiteindelijke koopprijs. Er ging bij ons niet heel veel van de vraagprijs af, dus verdiende de makelaar ook niet heel veel.
Plaats reactie