Vragen naar het bod van de andere partij?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Marlijn
Berichten: 2
Lid geworden op: za 20 apr, 2013 12:49 pm

Vragen naar het bod van de andere partij?

Bericht door Marlijn »

Wij zijn al enige tijd op zoek naar een huis en we denken dat we ons droomhuis hebben gevonden.
Het huis staat al langer dan een jaar te koop, maar tijdens onze 2e bezichtiging hebben we van de makelaar begrepen dat er nog een geintereseerde die inmiddels al een bod heeft gedaan!
De eigenaar van de woning wist dat wij erg geinteresseerd waren dus heeft aangegeven op ons te willen wachten. Wij zullen na het weekend een bod uitbrengen, maar we zijn toch wel erg nieuwsgierig naar het bod van de andere partij. Is het gebruikelijk dit te vragen bij de makelaar? Aangezien dit wel echt ons droomhuisje is, willen we niet onder het andere bod gaan zitten, maar we willen ook niet meteen te hoog inzetten. Wel hebben wij het idee dat het bod van de andere partij veel lager is dan de vraagprijs, anders zou de eigenaar wel een tegenbod hebben gedaan, en niet op ons hebben gewacht? Graag advies!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Vragen naar het bod van de andere partij?

Bericht door M_1 »

Volgens mijmis het gebruikelijk da als een partij in onderhandeling is, of een bod heeft uitgebracht, dat er dan niet tegelijk met een andere partij wordt onderhandeld. En als er al een bod is gedaan, dat ze dat dan niet zo aan de andere partij melden om een beter bod uit te lokken.

Als de makelaar zo zit te vissen naar jullie bod, dan krijg ik dus de indruk dat er helemaal geen andere partij is die een bod zou hebben gedaan. Dat hij dat alleen doet om een bod van jullie uit te lokken.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vragen naar het bod van de andere partij?

Bericht door rambagts »

Zolang de tegenpartij nog geen tegenbod heeft uitgebracht is er nog geen sprake van een onderhandeling.
Ik zou een beetje bluffen en de makelaar vertellen dat hij terug kan bellen als de andere partij het heeft laten afweten.
Als hij niet terug belt kun je ervan uitgaan dat eerste bieders echt in onderhandeling zijn of tot koop zijn overgegaan. Zo voorkom je dat de makelaar 2 partijen uitspeelt tegen elkaar. Als hij terugbelt sta je er wat gunstiger voor.
Succes.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Vragen naar het bod van de andere partij?

Bericht door Jean henri »

Ik sluit me bij de voorgaande reactie's aan
Marlijn
Berichten: 2
Lid geworden op: za 20 apr, 2013 12:49 pm

Re: Vragen naar het bod van de andere partij?

Bericht door Marlijn »

Bedankt voor jullie reacties.
Aangezien dit wel echt ons droomhuis is (na 16 bezichtigingen en een half jaar iedere dag op Funda te hebben gekeken) willen we niet afwachten en het risico nemen dat de woning wordt verkocht aan de andere partij.
Er vinden nog geen onderhandelingen plaats met de andere partij, en de eigenaar biedt ons de kans ook een bod te doen. Is het dan toch niet de juiste beslissing alvast een bod te doen? Wij denken er nu over om hetzelfde bod uit te brengen als dat we zouden doen als we de enige partij zouden zijn, en ons niet druk te maken over het bod van de andere partij.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Vragen naar het bod van de andere partij?

Bericht door M_1 »

Lijkt mij een prima instelling.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vragen naar het bod van de andere partij?

Bericht door rambagts »

Tja, als je wil voorkomen dat een ander het droomhuis voor je neus wegkaapt, kun je maar beter een bod doen. Wees niet te enthousiast als je biedt en probeer je bod met argumenten te onderbouwen.
Plaats reactie