Huis kopen met vervuilde grond

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

marcow
Berichten: 3
Lid geworden op: di 25 sep, 2007 9:56 am

Huis kopen met vervuilde grond

Bericht door marcow »

Hallo,

Wij willen het huis kopen dat we op dit moment van mijn ouders huren. Nu zijn we er pas achter gekomen dat de grond vervuild is, aangezien er in 1860 een gasfabriek op deze locatie heeft gestaan.

Wat ik tot nu toe heb uitgezocht is, dat wanneer het huis voor 1987 is gekocht, de eigenaar niet aansprakelijk is. (mijn ouders hebben dit in 1975 gekocht)
Als ik het nu koop, ben ik wel aansprakelijk voor de vervuiling.

Er is een bodemonderzoeksrapport uitgevoerd (1993) door de gemeente waaruit blijkt dat de situatie ernstig is, en dat er een besluit moet worden genomen. Tot op heden is dit besluit er niet.

Heeft iemand een tip hoe we dit aan moeten pakken?

Alvast bedankt,

Marco

van bodem.info
wie betaalt de sanering?

Aankoop v├│├│r 1975 (Verontreiniging ontstaan v├│├│r 1 januari 1975)
Niemand kan aansprakelijk gesteld worden. Overheid voert sanering functioneel uit.
Een eigenaar of erfpachter kan niet worden aangesproken.

Aankoop tussen 1975 en 1987 (Verontreiniging ontstaan na 1975)
1. Veroorzaker

2. Professionele koper

3. Schuldig eigenaar of gebruiker

4. Overheid

De sanering wordt functioneel uitgevoerd
Als de veroorzaker niet meer te achterhalen is dan is de professionele koper aansprakelijk (gemeente of projectontwikkelaar) of de gewone koper als de overheid kan aantonen dat deze wist van de verontreiniging (en daarom bijvoorbeeld het perceel goedkoper heeft verkregen)

Bedrijven worden eerder aansprakelijk gesteld dan particulieren.
sander

Bericht door sander »

Zo lang de gemeente (of provincie) nog niets heeft geregeld zou ik niks kopen. Er zijn gemeentes of provincies die een subsidiepot hebben voor bodemsanering en zolang daarover geen besluiten zijn genomen en je dus niet weet hoe hoog je eigen bijdrage kan worden kun je maar beter wachten.
marcow
Berichten: 3
Lid geworden op: di 25 sep, 2007 9:56 am

Bericht door marcow »

Maar dat kan natuurlijk nog 15 jaar duren. :( In het rapport van de gemeente staat:
status: ernstig
urgentie: niet urgent

Bovendien willen mijn ouders van hun pensioen genieten en zal het hoe dan ook te koop worden gezet.
Het probleem zal opgelost moeten worden. Of dat nu door ons is, of door andere kopers.
Vandaar dat ik het nu probeer.

Marco
sander

Bericht door sander »

Ik vrees dat andere kopers zullen afhaken zolang er mogelijke claims in de lucht hangen. Als verkoper hebben je ouders de plicht om kopers op de bodemverontreiniging te attenderen. Vraag eens advies aan notaris of advokaat.
marcow
Berichten: 3
Lid geworden op: di 25 sep, 2007 9:56 am

Bericht door marcow »

We hebben een aanvraag gedaan voor een besluit bij de gemeente.
Hierdoor kunnen we (waarschijnlijk) een vrijwaring krijgen voor de saneringskosten van B&W.

Hiermee zijn we toch voldoende ingedekt?

Marco
sander

Bericht door sander »

Marcow,

Als je van de gemeente en vrijwaringsbewijs krijgt zit je volgens mij wel goed. Maar vraag wel even voor de zekerheid bevestiging van de notaris die het transport gaat doen. Misschien kan hij er iets mee in de transportakte.
Plaats reactie