Boycot op Makelaarsland?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ikke
Berichten: 1
Lid geworden op: za 22 sep, 2007 2:03 pm
Locatie: Groningen

Boycot op Makelaarsland?

Bericht door Ikke »

Ben benieuwd wat van mensen de ervaringen zijn met Makelaarsland van de laatste tijd. Ons huis staat via hun te koop, maar ik heb het idee dat er vanuit de andere NVM makelaars een boycot op Makelaarsland zit. Ons huis staat sinds juni te koop. We hebben niet 1 reactie gehad. Het huis van de buren staat sinds 1 maand te koop, is exact hetzelfde huis, maar zij vragen er 5000 euro meer voor, zij hebben een gewone NVM makelaar en hadden binnen 2 weken al 6 kijkers!!!
Zelfs van andere makelaars die een zoekopdracht voor hun klant uitvoerden. Dit is toch merkwaardig...
Ben erg benieuwd naar andere ervaringen. Wij zitten eraan te denken toch maar naar een andere makelaar te gaan.
sander

Bericht door sander »

Ik heb geen ervaring met makelaarsland. Wat ik wel weet is dat het een soort virtuele winkel is in tegenstelling tot andere makelaars die een echte winkel hebben met vitrines met aanbiedingen, extra adverteren in lokale kranten, de lokale markt beter kennen en over eigen netwerken beschikken.
mcloud
Berichten: 147
Lid geworden op: di 14 aug, 2007 2:59 pm

Bericht door mcloud »

mijn appartamentje staat sinds een 3 tal weken te koop, ook via makelaarsland, het app. rechts boven mij staat ook te koop.
Ook hier nog steeds geen kijkers, ik hou het nu nog op de rust in de markt vanwege de vakanties en prinsjesdag etc etc. maar als ik over een paar weekjes nog nix heb ga ik in prijs omlaag. Als je goedkoop ben gaan mensen echt wel zelf kijken. Als ze bij je buren komen en zien jouw bord heb je grote kans dat ze toch even kijken op funda bij jouw.

ik weet het niet , maar ik gok zomaar dat funda makelaars inderdaad
niet blij zijn met makelaarsland, maar ja er komen steeds concurrenten
van funda dus wie weet worden ze nog wel eens wakker.

Grtz

Mc
Gustav

Boycot Makelaarsland door lokale makelaars

Bericht door Gustav »

Mijn vriendin en ik hebben beide onze woning te koop staan via Makelaarsland. Mijn appartment is na 1,5 maand verkocht: hier kwam slechts ├®├®n kijker met makelaar ('zocht verder') en een paar zonder. Verkocht aan een verstandige koper zonder zakkenvullende makelaar.
Het duurdere rijtjeshuis van mijn vriendin is een ander geval: ondanks dat het een huis in een schaarse categorie betreft met een zeer mooie ligging, komt er geen ├®├®n kijker via een makelaar binnen. en wat meer een aanwijzing is van een boycot van Makelaarsland: twee kijkers die zelfstandig tweemaal waren wezen kijken en toch voor de finale een makelaar inschakelden, haakten af, onder het mom van te duur. Alsof ze niet kunnen bedenken dat je kunt gaan bieden op een bedrag dat je w├¿l aanstaat!
Wij vermoeden met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat beide makelaars (van iBlue/Postbank en een makelaardij waar ik nog nooit van gehoord had) zelf een woning aan de kijkers hebben gesleten.

Verder merk ik ook dat het notariswerk, voor mij nog uitbesteed via Actus notarissen aan een lokale notaris/zakkenvuller uiterst traag verloopt: je bent duidelijk geen prioriteit maar een sluitpost bij deze zg objectieve en zorgvuldige beroepsgroep.

Dus mijn vermoeden is: Ja, Makelaarsland wordt geboycot door hun broeders van het geldgraaiende makelaarsgilde en de oh zo objectieve notarisbroeders.
Gast

Bericht door Gast »

Ik woon in Groningen en daar is inderdaad ook een groot notariskantoor die inmiddels geen woningen van Makelaarsland meer wil inschrijven. Zo houden ze elkaar de hand boven het hoofd.
Maar het werkt uiteindelijk waarschijnlijk wel, want wij gaan binnenkort toch naar een andere NVM makelaar. Hoezeer dit ook fout voelt om hieraan mee te doen, maar anders raken wij het huis gewoon niet kwijt. De makelaar die ik van de buren sprak erkende min of meer dat hij aan klanten zegt dat via Makelaarsland een huis kopen niet verstandig is, omdat in geval van klachten zij niet meer bereikbaar zijn (hoeft m.i. ook niet want daarvoor kun je je tot de verkoper wenden) en dat de biedingen erg traag verlopen en zo had hij nog wel meer kritiek. Tja en als jij een beginneling bent op de huizenmarkt dan neem je dat voor waar aan.
Ik baal als een stekker, maar we moeten toch maar over naar iemand anders.
mcloud
Berichten: 147
Lid geworden op: di 14 aug, 2007 2:59 pm

Bericht door mcloud »

ik kijk het nog even aan, wel ga ik de prijs verlagen, zodat mijn
huis aantrekkelijker word. Het valt wel op dat een ander appartement in
mijn flat ineens mooiere foto's heeft staan dan eerst en in prijs is
gezakt tot 500 euro boven de mijne.

maar goed, ik heb nog speelruimte met de prijs ik geeft het nog
niet op in iedergeval. :evil:
Frustie

Boycot op niet-NVM makelaars

Bericht door Frustie »

Hey,

Wij hebben een niet NVM makelaar in de arm genomen, weliswaar voor de aankoop van een huis in Haarlem. Een makelaar met franchiseformule. Van ellende gaan we misschien toch maar naar een NVM makelaar; zonder hen is het vrijwel onmogelijk een leuk huis te vinden in het populaire Haarlem.

Wij hebben ook ondervonden dat je wordt genegeerd door verschillende NVM makelaars (behalve bij de huizen die moeilijk verkopen); bijv. niet worden teruggebeld voor bezichtiging; blijkt het al verkocht te zijn op de 1e of 2e dag (de dag waarop je wilde bezichtigen).

En bovenal: de meeste huizen die je op funda ziet en interessant zijn, zijn al volgeboekt voor bezichtigingen van aankopers met NVM makelaar. Er wordt vooraf al onder de NVM makelaars gebeld, zodat je geen kans krijgt er als 1 van de eersten bij te zijn.

En hoe kan het in vredesnaam dat de leuke funda-huizen in Haarlem gemiddeld binnen 1 dag verkocht worden! Dat kan toch alleen maar met een snelle NVM-handjeklap. De opdrachtgever wil toch de hoogste prijs, dus zouden meer mensen moeten kunnen bieden. Je krijgt de kans niet. En de makelaar wil zsm verkopen, want tijd is geld; hop snel het volgende huis verkopen.

Het is gewoon maffia.
mcloud
Berichten: 147
Lid geworden op: di 14 aug, 2007 2:59 pm

Bericht door mcloud »

na 2 maanden geen enkele bezichtiging gehad te hebben, heb ik top-huis aangevraagd, in deze week ineens al 3 kijkers :shock:

de mensen die ik terug bel voor een afspraak zijn in iedergeval
allemaal blij dat er ook heel makkelijk 's avonds bezichtigd kan worden.
scheelt hun weer een vrije dag nemen.

Nu nog een bieding binnenslepen en ik kan met een gerust hart
het nieuwe jaar in :wink:
luukieluuk
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 30 nov, 2007 8:59 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door luukieluuk »

Dat NVM makelaars niet blij zijn met Makelaarsland is begrijpelijk. Makelaarsland levert een kwart dienst. Eigenlijk doen ze niet veel meer dan advies geven, de aktes opstellen en ondersteunen (wanneer nodig) met onderhandelen.

NVM makelaars krijgen daarmee niet te maken met een andere makelaar maar met een individu, waarmee het lastig afspraken maken is voor bezichtigingen.

Ik heb zelf gewoon een makelaar in de arm genomen om een huis te kopen (en ook om te verkopen). Aangezien ik een huis aan het zoeken ben in een omgeving die ik nog niet goed ken is zo iemand eigenlijk onmisbaar. Wanneer je het allemaal zelf wil gaan doen om zo zo'n 4 of 5 duizend te besparen, maar zonder de kennis en kunde in een huis terecht komt dat niet deugd, dat te duur is of op een plaats staat waar je je eigenlijk niet thuis gaat voelen, die hadden graag achteraf die paar extra centen betaald.

Ik ga binnenkort een huis van Makelaarsland bezichtigen met mijn makelaar. De verkopers zijn druk en hebben daarom 1 dag ingeruimd om te komen kijken voor iedereen. Daar moet iedereen zich dan naar schikken. Het is gewoon lastig afspraken maken. Mijn makelaar heeft bijvorbeeld rechtstreeks contact gehad met de verkoper in plaats van het via makelaarsland te regelen.

En dat onderhandse verkopen van makelaars dat maakt toch niks uit, het gaat er om dat de verkopers en kopers tevreden zijn. Dat iemand die het graag zelf wil regelen vaak achter het net vist is zijn probleem. Je hebt kans om ook vooraan te staan, maar daar moet je voor betalen, dat werkt overal in het leven zo, dus ook hier.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Luuk, dat vind ik nou een evenwichtige uiteenzetting. Mijn complimenten!
Plaats reactie