Huis verhuren

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

smirnoff32
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 apr, 2012 1:15 pm

Huis verhuren

Bericht door smirnoff32 »

Goedenavond,

2 vragen:

Situatie 1: ik Ben in bezit van woning A en ga woning B kopen. Woning A ga ik na de koop van woning B aflossen en verhuren. Heb ik nu nog recht op volledige hypotheekrenteaftrek op woning B?

Situatie 2: ik ben in bezit van woning A en ga woning B kopen. Voordat ik woning B koop ga ik woning A geheel aflossen en na de aankoop van woning B verhuren. Heb ik nu nog recht op volledige hypotheekrenteaftrek op woning B?

Wat ik zelf denk is dat bij situatie 1 je wel recht hebt op volledige hypotheekrenteaftrek op woning B en bij situatie 2 niet. In mijn geval, heb ik situatie 2 gedaan (weliswaar veel eerder begonnen met aflossen). Maar ik voel me oliedom als nu blijkt dat ik het anders had moeten aanpakken en nu eigenlijk benadeeld word door het vroegtijdig aflossen.

Alvast bedankt voor de reacties!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis verhuren

Bericht door M_1 »

Je ziet het juist. In deze situatie is overigens sinds april geen verandering gekomen...
smirnoff32
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 apr, 2012 1:15 pm

Re: Huis verhuren

Bericht door smirnoff32 »

bedankt voor de reactie M_1,

is er nog iets aan te sleutelen zodat ik wel weer in situatie 1 terecht kom? bijvoorbeeld eerst weer op m'n afgeloste deel op woning A een hypotheek nemen voordat ik woning B koop?

Of moet ik nou echt een constructie bedenken waarbij ik eerst 3 jaar lang een woning B ga huren zodat ik weer gebruik kan maken van de aftrek.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis verhuren

Bericht door M_1 »

Dat laatste. Je kunt wel een nieuwe hypotheek nemen, maar de rente is dan alleen aftrekbaar als de lening is aangegaan voor de verwerving of verbetering van de eigen woning. En daar is in dat geval geen sprak van.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis verhuren

Bericht door M_1 »

Overigens betekent een box 3 hypotheek, die niet aftrekbaar is, oo dat de waarde van je box 3 saldo flink lager wordt. En dat je geen ewf hoeft te betale. Het uiteindelijke nadeel Zal dan misschien maar een alf procent zijn.
smirnoff32
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 apr, 2012 1:15 pm

Re: Huis verhuren

Bericht door smirnoff32 »

Bedankt voor de reacties m_1. Heb nog een laatste vraag.

Als ik op mijn afgeloste deel van huis A weer een hypotheek neem, kan ik hierover geen renteaftrek krijgen. Hoe gaat de fiscus ermee om als ik vervolgens huis A verkoop en een huis B met hypotheek neem. Welk deel is dan aftrekbaar? Er is namelijk geen overwaarde die meegenomen wordt.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis verhuren

Bericht door M_1 »

Je kunt het ook zien als dat de volledige verkoopsom de overwaarde is. Je zult dan in principe dus de volledige waarde danwel verkoopsom van woning A moeten gebruiken voor de aankoop van woning B en daarbovenop kun je eventueel extra lenen, als huis B duuurder is. Dat geldt trouwens niet alleen bij verkoop van woning A, maar ook als je woning A houdt maar gaat verhuren. Op het moment dat de woning naar box 3 gaat, dan wordt de waarde op dat moment als fictieve verkoopprijs gebruikt.
smirnoff32
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 apr, 2012 1:15 pm

Re: Huis verhuren

Bericht door smirnoff32 »

Thanx again m1. Wat als ik en mn vriendin uit elkaar gaan (we hebben samenlevingscontract waarin staat dat de ingebrachte middelen naar rato weer worden verdeeld bij verkoop. Vriendin heeft niets afgelost, ik wel.). Ik koop haar uit (woning is minder waard geworden sinds aankoop) en vervolgens gaat ze een nieuwe woning kopen. Dan heeft ze recht op volledige renteaftrek voor de nieuwe woning toch?
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Huis verhuren

Bericht door schakel »

Er zal bij verkoop woning vastgesteld moeten worden of er overwaarde is. En welk deel van de overwaarde aan uw vriendin wordt toegerekend en aan u. Als er geen overwaarde is voor uw vriendin mag zij alle hypotheekrente in aftrek brengen.
Bij huidige regelgeving kan dat gedurende 30 jaar minus de jaren dat zij met u samenwoonde in de gezamenlijk koopwoning of (mede) een eigenwoning had.
Plaats reactie