Rente tarieven Rabobank

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

runnie
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 12:38 pm

Rente tarieven Rabobank

Bericht door runnie »

Mijn rentevasteperiode van 2 jaar loopt volgend jaar oktober af, betaal momenteel 3.4% rente. Zat vast wat te kijken naar de huidige rentetarieven van de Rabobank (zie onder) en mag ik concluderen dat deze momenteel wel erg scherp zijn in vergelijking met de overige in de markt (site hypotheker, en hypotheekrente.nl)? Over 5 maanden mag ik de rente opnieuw vast zetten maar overweeg nu een (kleine) boete te betalen om te profiteren van deze scherpe tarieven. Ik weet (nog) niet hoe hoog deze boete precies, maar heb deze al wel opgevraagd. Ik kan natuurlijk vijf maanden wachten maar het is maar de vraag of de tarieven van de Rabobank dan nog zo scherp zijn, dit nog los van de vraag wat de gemiddelde marktrente doet. Graag jullie reactie op mijn overwegingen.

Ik denk overigens aan een rentevastperiode van 3 tot 5 jaar.

1 jaar vast 2,6%
2 jaar vast 2,7%
3 jaar vast 2,8%
4 jaar vast 3,0%
5 jaar vast 3,2%
6 jaar vast 3,4%
7 jaar vast 3,6%
8 jaar vast 3,8%
9 jaar vast 4,0%
Brian
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 dec, 2010 9:06 am

Re: Rente tarieven Rabobank

Bericht door Brian »

Lijkt me geen verkeerd plan. De Rabobank is momenteel echt met een gat van 0,3 a 0,5% de laagste in de markt qua hypotheekrentes (waarschijnlijk om de NMA te paaien) en het is maar zeer de vraag hoe lang dat zo zal blijven.

Ik zit zelf toevallig in precies dezelfde situatie (over 5,5 maand loopt de RVP af) en betaal momenteel zelfs 4.6% aan rente, dus ga dit zeker doen. Heb gisteren een boetrenteberekening opgevraagd maar weet voor 99% al zeker dat ik de RVP z.s.m. ga openbreken voor een nieuwe RVP van 5 jaar.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Rente tarieven Rabobank

Bericht door webka »

Indien je overstapt van een andere geldverstrekker naar de Rabobank toe, is het wel zinvol iets verder te kijken dan alleen de rente, en indien je iets wilt veranderen het nog dit jaar te doen. Waarom?
1. De genoemde tarieven zijn NHG tarieven. Indien je volgend jaar overstapt zult je 100% moeten aflossen voor een lening met NHG
2. Geschatte kosten die je maakt bedragen ongeveer :600(notaris)+400(taxatie)+2500(bemiddeling)+1700(NHG2013 bij 200k lening)+500(boete?) =Ôé¼ 5700.
Indien je kiest voor 5 jaar vast dan is het ook wel handig dat je die kosten ook wel weer terugverdiend in uiterlijk 5 jaar. Je moet het dus afzetten tegenover rentetarieven die je huidige geldverstrekker gaat aanbieden (dus niet vergelijken met wat je nu betaalt).
Bij een lening van 200.000 en de genoemde kosten, zal je huidige geldverstrekker een 5 jaarsrente moeten aanbieden die hoger is 3,8%... anders is ovesluiten naar Rabobank niet lonend. Adviestechnisch zelfs hoger dan 4,1, maar dat terzijde.
Brian
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 dec, 2010 9:06 am

Re: Rente tarieven Rabobank

Bericht door Brian »

@webka

Runnie zit nu ook al bij de Rabobank. Check dit topic:

http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopi ... 054#p62054
Brian
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 dec, 2010 9:06 am

Re: Rente tarieven Rabobank

Bericht door Brian »

Oh ja, Rabobank rekent trouwens wel standaard Ôé¼ 250,- aan 'provisiekosten' voor het het vroegtijdig openbreken van de RVP.
runnie
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 12:38 pm

Re: Rente tarieven Rabobank

Bericht door runnie »

Bedankt voor reacties en excuus dat ik vergeten was te vermelden dat hypotheek al loopt bij de rabobank. Denk aan rente vaste periode van jaar of 5. Zijn dan prima lasten en in tussentijd zoveel mogelijk storten zodat de eventuele hogere rente daarna maar beperkt invloed heeft. Benieuwd wat totale kosten zijn, verwacht morgen te horen.
Brian
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 dec, 2010 9:06 am

Re: Rente tarieven Rabobank

Bericht door Brian »

Ik kan je alvast waarschuwen dat de boete misschien wel niet zo klein zal zijn als je denkt. :roll:

Ik heb vandaag namelijk mijn boeterentebedrag voorbij zien komen en die viel behoorlijk tegen ... Ik ga er overigens nog wel even achteraan om wat opheldering te vragen.
runnie
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 12:38 pm

Re: Rente tarieven Rabobank

Bericht door runnie »

Helaas vandaag geen bericht van de Rabobank ontvangen. Ik ben overigens wel nieuwsgierig hoe de berekening van de boeterente opgebouwd is. Ik had verwacht dat mijn huidige rente van 3.4% werd afgezet tegen de variabele rente van 2.6%. Dus 0.8% x hypotheek som x resterende jaren (nu maand of 11).
De adviseur geeft echter aan dat deze mijn nieuwe rentevast periode nodig heeft voor het berekenen van de boeterente. Onder het motto "wishfull thinking" hoop ik dan dat ze 3.4% - 3.1% (5jaars rente is weer tiende gezakt) wordt gehanteerd. Zal wel ijdele hoop zijn maar komen we een deze dagen wel achter.
Brian
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 dec, 2010 9:06 am

Re: Rente tarieven Rabobank

Bericht door Brian »

Ik heb vandaag per e-mail 3,3% aangeboden gekregen voor 5 jaar vast, erg scherpe aanbieding dus! :D

En dan te bedenken dat ik in juni dit jaar (toen de tarieven nog niet openbaar waren) nog met ze heb gebeld en toen slechts 4,1% aangeboden kreeg. :roll:

Moet zoals gezegd alleen nog even achter de boeterenteberekening aan. Volgens mij zijn ze uitgegaan van de 1 jaar vast rente (2,6%) als vergelijking, terwijl dit volgens mij de variabele (3,3%)zou moeten zijn i.v.m met mijn nog korte resterende RVP van 5,5 maand.
runnie
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 12:38 pm

Re: Rente tarieven Rabobank

Bericht door runnie »

Vandaag boeterente van Rabobank ontvangen Ôé¼ 899,-. Als ik reguliere rentevaste periode wil uitzitten moet ik afwachten tot half september 2013 voor ik rente opnieuw kan vastzetten voor enkele jaren. Het vastzetten 6 maanden voor afloop periode geldt alleen als ik rente 10jr vast wil zetten (en dat wil ik niet).

Hieronder even aan het rekenen geslagen en concludeer dat het niet zo slecht is boeterente voor lief te nemen, is dit terechte conclussie? In berekening ben ik uitgegaan van de rentetarieven zoals ze nu worden aangeboden.



Hypotheeksom
191.600

Kosten voortzetten
1 jaar 3,40% 6.514
2 tm 5jaar 3,00% 22.992
Totaal 29.506 = P/J 5.901
3,08% Gemiddelde rentelast PJ


Kosten "oversluiten"
Boeterente 899
1 tm 5 jaar 3,10% 29.698
totaal 30.597 = P/J 6.119
3,19% Gemiddelde rentelast PJ


Omslagpunt

1e jaar 3,40% 6.514
2 tm 5jaar 3,14% 24.081
Totaal 30.595 = P/J 6.119
3,19% Gemiddelde rentelast PJ

Hieruit concludeer ik dat wanneer de 4 jaars rente volgend jaar september hoger is dan 3.14% dat het wijs is geweest om "over te sluiten" Daarnaast lijkt me een gemiddelde rentelast van 3.19% voor 5jaar vast erg aantrekkelijk.

Graaag julile commentaar, bvd.
Brian
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 dec, 2010 9:06 am

Re: Rente tarieven Rabobank

Bericht door Brian »

Je berekeningen zien er goed uit. De hamvraag is natuurlijk alleen wat de hypotheekrente gaat doen het komende jaar. De meeste rentebarometers van de experts staan momenteel op neutraal (niet stijgen/niet dalen), dus daar kan je ook weinig uit halen.

Zelf heb ik wel besloten te gaan 'oversluiten'. Heb ook wat zitten rekenen en vanaf een stijging van de hypotheekerente van 0,1% de komende 5 maanden ga ik er vruchten van plukken. Bij gelijkblijvende rente zal ik wat verlies maken en bij een dalende rente uiteraard nog wat meer verlies. Maar eerlijk gezegd denk ik sowieso niet dat de rente nog verder zal gaan zakken, eerder stijgen aangezien zo momenteel zo erg veel scherper zitten dan de rest van de markt. De tijd zal leren of ik een wijs besluit heb genomen.

Wat ik nog wel even kwijt wil is dat ik vind dat de Rabobank behoorlijk 'sneaky' bezig is geweest in het verleden met hun rentekortingen. :x

Bij mij is mijn boeterentebedrag namelijk gebaseerd op de 1 jaar vaste rente minus de rentekorting van 10 jaar geleden (staat zo in de Algemene Voorwaarden ) .

Huidige rente: 4,6%
Rekenrente: 2,0% (2,8% minus 0,8% rentekorting)

Waardoor er bij de boeterenteberekening dus zelfs wordt gerekend met een renteverlies voor de Rabobank van 2,6% en het boetebedrag nog aardig oploopt.

De reden dat dit 'sneaky' is is dat de Rabobank in het verleden met een hele hoge adviesrente werkte (niet marktconfrom) en dan via een hele hoge rentekorting toch op een concurrende marktrente uitkwam, met als voordeel dat deze rentekorting ze bij het openbreken/oversluiten van rentevaste perioden/hypotheken steeds heel veel extra geld oplevert.
andru
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 14 dec, 2012 5:59 pm

Re: Rente tarieven Rabobank

Bericht door andru »

Heeft iemand een grafiekje (of tabel) met historische rentestanden van Rabobank?
Ik kan het nergens vinden.
(Als wij kunnen de historische tariven vergelijken met die van de andere banken, kunnen wij iets meer beoordelen of de huidige rentes van Rabo een tijdelijk stunt is of het blijft zo al een tijdje)
Als iemand de hypotheek van Rabo heeft al jaren lopende, kan je aub de tariven die je betaald hier melden? Dat zal ons een indicatie geven of het hoger/lager was dan bij de andere.
Brian
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 dec, 2010 9:06 am

Re: Rente tarieven Rabobank

Bericht door Brian »

andru schreef:Heeft iemand een grafiekje (of tabel) met historische rentestanden van Rabobank?
Ik kan het nergens vinden.
(Als wij kunnen de historische tariven vergelijken met die van de andere banken, kunnen wij iets meer beoordelen of de huidige rentes van Rabo een tijdelijk stunt is of het blijft zo al een tijdje)
Als iemand de hypotheek van Rabo heeft al jaren lopende, kan je aub de tariven die je betaald hier melden? Dat zal ons een indicatie geven of het hoger/lager was dan bij de andere.
Oke, hier wat info:

Maart 2003

Zelf een Opmaathypotheek afgesloten bij de Rabobank voor 10 jr rentevast voor 4,9% (5,7% adviesrente - 0,8% rentekorting)

In die periode ook binnengestapt bij De Hypotheker met als alternatieven:

a) Delta Lloyd levenshypotheek voor 10 jaar voor 4,9%
b) Delta Lloyd levenshypotheek voor 7 jaar voor 4,6%
c) Optimaal Maatwerk Hypotheek (Postbank) voor 7 jaar rentevast voor 5,0%.

En ook binnengestapt bij Huis en Hypotheek die als beste alternatief kwamen met een Balanced Life Plan (Westland Utrecht) voor 10 jaar rentevast voor 5,2%.

Rabobank was toentertijd zeker concurrerend maar dan met name vanwege de forse rentekorting. Adviesrente lag een stuk hoger dan de concurrentie. Zou je bij een verlenging toentertijd de adviesrente voorgeschoteld hebben gekregen, dan zou je dus fors duurder uit zijn geweest.
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Rente tarieven Rabobank

Bericht door Michel »

Het enige dat Rabo nu doet is middels een charmeoffensief klanten binnenhalen.
De tarieven waar men nu mee schermt krijg je sowieso niet meer daar je pas over een week of wat aan de beurt bent.
Ow ja van plan een adviseur mee te nemen niet vantevoren zeggen dan zeggen ze de afspraak gewoon af.
runnie
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 12:38 pm

Re: Rente tarieven Rabobank

Bericht door runnie »

Ik heb besloten gebruik te maken van het aanbod van de Rabobank. De boete was bijna 900e maar nu rente voor 5jr vast staan voor 3.1%, zal in november nog een keer terugkomen in dit topic dan kunnen we zien of het wijsheid is geweest, voorlopig lijkt timing niet verkeerd want rente heeft maar weekje op 3.1% gestaan om daarna weer naar 3.3% te gaan.
Plaats reactie