Ongelofelijk wat een boeven zijn banken!

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

netspy
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 okt, 2012 8:05 am

Ongelofelijk wat een boeven zijn banken!

Bericht door netspy »

Ik snap er helemaal niets meer van. Krijg ik een mail van Argenta, dat de rente is verlaagd aan de hand van de Euribor rente van 2,65 naar 2,55%.
Zie ik op verschillende websites met informatie over hypotheekrente dat de Bankspaarhypotheekrente bij Argenta (5jr) van 3,7% naar 3,8% is gegaan....Dit is toch tegenstrijdig ? Deze zou toch juist moeten zakken (ook a.d.h.v. euribor rente, rente waar tegen de banken ook lenen).

De hypotheek rente in NL is al veel hoger dan in de rest van Europa, door een bijna dubbele opslag t.o.v. 5 jaar geleden .....voor mij is dit echt onbegrijpelijk ....(zie uitzending Zembla hierover!! AANRADER!)

De overheid zou hypotheken moeten verstrekken. De NL overheid leent tegen 1,5%. Ze Kunnen NLers een hypotheek verstrekken voor 3% voor 5 jaar of 3,5% 10 jaar vast.
Zo betaalt de burger een normaal rente percentage voor zijn/haar hypotheek en werken we met zijn allen mee aan het terugdringen van de staatsschuld!

Het zou een heerlijke dikke vinger zijn naar al die overbetaalde bankdirecteuren/managers en een einde maken aan die belachelijke bonus cultuur!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Ongelofelijk wat een boeven zijn banken!

Bericht door SimpleMind »

Beste netspy,

Het is natuurlijk wel heel makkelijk om de Euribor-tarieven te vergelijken met een 5 jaars rente en dan concluderen dat het boeven zijn.
Als je wilt profiteren van een variabele rente (of anders 1 jaar vast) neem dan gewoon een variabele hypotheekrente (1 jaar voor spaarhypotheek).
Als je iets langere periode vaste rente wilt hebben dan kost dat geld. (Als een bank voor 5 jaar wil lenen krijgen ze ook geen Euribor tarief!)
netspy
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 okt, 2012 8:05 am

Re: Ongelofelijk wat een boeven zijn banken!

Bericht door netspy »

@simplemind Je hebt gelijk. Mijn stelling hier is misschien kort door de bocht. Maar het blijft een feit dat er iets minder dan 1% te veel aan rente wordt gevraagd. Zie Vereniging Eigen Huis. Consumentenbond en de uitzending van Zembla. De laatste schetst wel een hele duidelijke oorzaak. De overheid zou daar eens iets aan moeten doen ipv de maatregelen in het huidige regeerakkoord. Ook kunnen ze de belachelijke hypotheekvoorwaarden waar mensen met rentekortingen naar toe worden gelokt alleen maar om er zelf beter van te worden....(lees de managers en bankdirecteuren met mega bonussen naast hun mega salaris). Of zit ik mis dat de banken/verzekeringsmaatschappijrn de voornaamste oorzaak zijn van de huidige crisis ?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Ongelofelijk wat een boeven zijn banken!

Bericht door SimpleMind »

netspy,

Ik betaal liever ook minder rente. Ik lees ook commentaren over de hoge hypotheekrentes in Nederland. De oorzaak hiervan is mij niet helemaal duidelijk (anders dan dat banken hun balansen moeten versterken). Vrees dat we hier nog even mee moeten leven. Aan de andere kant.... vergeleken met het verleden zijn de rentes natuurlijk nog steeds erg laag...

Zijn de banken de voornaamste oorzaak van de crisis? Ze zijn zeker mede verantwoordelijk. Maar er zijn natuurlijk heel veel andere factoren. Het zijn zeker niet alleen de bonussen van bankiers geweest. Zo hebben overheden teveel geleend, consumenten hebben te makkelijk en teveel geleend, huizenprijzen zijn te hard gestegen, enz. Hierdoor hebben we allemaal ook jarenlang geprofiteerd van groei, die wellicht nu een kleine keerzijde kent. Kost wellicht een paar jaar, maar we komen er wel overheen. (Overigens zie ik de groei de komende jaren nog niet zo hoog zijn als we eerder gewend waren.)
netspy
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 okt, 2012 8:05 am

Re: Ongelofelijk wat een boeven zijn banken!

Bericht door netspy »

@simplemind We zijn het grotendeels eens natuurlijk. Ik begrijp ook dat mijn 2e reactie ook kort door de bocht is. Als je echt wil weten hoe het zit raad ik je echt aan dit eens te kijken. Het opende mijn ogen en ben er enorm pissig over. http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1288565
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Ongelofelijk wat een boeven zijn banken!

Bericht door SimpleMind »

netspy,

Je tweede reactie was niet kort door de bocht. Ik ken de berichten over de beperkte concurrentie. Toch zijn er ook andere aanbieders op de markt. Ik snap sowieso niet waarom mensen hun hypotheek perse bij een van de grootbanken willen afsluiten. De grootste hypotheekverstrekker van dit land had ook toen ik mijn huis kocht geen concurrerende tarieven (ondanks dat ze financierder van het project waren met zogenaamde extra kortingen, scheelde bij mij ruim 1% voor een prima hypotheek met goede voorwaarden!). En er zijn denk ik nog steeds goede tarieven te verkrijgen.

Ik denk wel dat iedereen (verstrekkers) wat voorzichtiger is geworden. En dat zal voor de Nederlandse markt ook best meespelen. Onze huizenmarkt is natuurlijk nog steeds vol met lucht, niet in de laatste plaats door de HRA, en het is de vraag wat er gebeurt als die ballon echt klapt. Voorlopig lijkt de HRA weer even "veilig" maar de eerste afbrokkeling is er en ik verwacht langzaam verdere aanpassing. Het risico voor de verstrekkers is op dit moment zeker niet heel laag en ook dat zal de rente opdrijven. Tegelijkertijd is dit voor hypotheken met NHG niet nodig. En dan zie je wel 0,3 tot 0,5 procent lagere tarieven. Of het laag genoeg is....

Laten we hopen dat er snel voldoende (onafhankelijke) aanbieders op de markt komen om de tarieven wat verder te laten zakken....
We kunnen ook natuurlijk ook zelf een bank beginnen :mrgreen: Als ik de commentaren van een andere lezer zie zijn we dan ik ├®├®n keer miljonair.... 8)
netspy
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 okt, 2012 8:05 am

Re: Ongelofelijk wat een boeven zijn banken!

Bericht door netspy »

@simplemind Gek genoeg komt die grootste aanbieder van NL (Rabobank) nu met de opbouwhypotheek wel met stip als goedkoopste uit de bus..... Waar heb jij je hypotheek afgesloten dan? De Rabobank opbouwhypotheek komt zelfs met stip als beste uit de bus bij de consumentenbond! (Cijfer 8) qua rente en qua voorwaarden. Acadium Bastion kwam als 2e uit rente vergelijk, maar hebben 0,2% opslag (!) na rente vast periode en boete bij verhuis en nog meer stompzinnige voorwaarden.... Nog steeds groot voorstander van een staatshypotheek! Brengen we ook de staatsschuld terug!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Ongelofelijk wat een boeven zijn banken!

Bericht door SimpleMind »

netspy,

Mijn hypotheek loopt inmiddels 12› jaar, bij ASR (in die tijd Stad Rotterdam verzekeringen), prima voorwaarden met lange rentevaste periode.
Het scheelde toen heel veel geld met de aanbiedingen van de banken (ABN, Rabobank en SNS waren allemaal veel duurder). Verzekeraars vond ik toen veel betere aanbiedingen hebben tegen goede voorwaarden.

ik ben er zeer tevreden mee maar een hypotheek is voor iedereen anders. Het moet passen. Daarom begrijp ik niet dat veel mensen alleen maar naar hun (huis)bankier gaan.... Liever met onafhankelijk adviseurs om tafel. (Ik ben toen ook wel persoonlijk bij banken geweest om vergelijk te doen maar ze kwamen niet eens in de buurt.....)
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Ongelofelijk wat een boeven zijn banken!

Bericht door M_1 »

Tukker schreef:De Rabobank heeft van overheid incl. AFM de opdracht gekregen voortaan haar tarieven te publiceren. Dit omdat elke vestiging haar eigen tarievenbeleid voerde en daarnaast ook nog met ├®├®nmalige kortingen stooide. Voorts werd er nog wel eens aan voorwaarden gemorreld.
Raar eigenlijk, dat je als bank blijkbaar op zo'n manier gedwongen wordt om alleen nog maar standaard-producten te leveren. Dat er geen sprake meer kan zijn van maatwerk of van meedenken met de klant, omdat je dan zogenaamd niet meer transparant bent.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Ongelofelijk wat een boeven zijn banken!

Bericht door M_1 »

Ik kan mij wel voorstellen dat ze de rentetarieven inderdaad moeten publiceren, maar ik vind het raar dat ze ook de voorwaarden 'vast' zouden moeten houden. Dan heb je dus wel dat je tussen verschillende maatschappijen appels met peren gaat vergelijken, omdat de voorwaarden van partij A anders zijn dan die van partij B, maar je zou niet binnen ├®├®n bank tussen die voorwaarden kunnen 'schuiven'.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Ongelofelijk wat een boeven zijn banken!

Bericht door M_1 »

Het moet inderdaad niet tegen de eigen algemene voorwaarden indruisen. En er zijn inderdaad af en toe vreemde dingen voorgevallen. Maar toch is het eigenlijk raar dat de afzonderlijke banken op deze manier een stuk automnomie in moeten leveren ten gunste van de centrale hypotheekorganisatie. Dat terwijl volgens mij in het land ├│├│k juist hevige kritiek is op de massaliteit, inflexibiliteit en de macht van de grootbanken.
Plaats reactie