Hoogte hypotheekrente

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jaap van Daalen
Berichten: 5
Lid geworden op: di 31 mei, 2005 4:06 pm

Hoogte hypotheekrente

Bericht door Jaap van Daalen »

Heeft iemand een idee of de hypotheekrente nog zal gaan dalen, of hebben we het laagste punt nu wel bereikt?
e.hoogkamp
Berichten: 2
Lid geworden op: di 31 mei, 2005 10:35 pm

Bericht door e.hoogkamp »

tanja

Bericht door tanja »

De hypotheekrente staat nu zelfs lager dan ooit geloof ik.
HUIZJEBOOMPJE
Berichten: 1
Lid geworden op: za 22 okt, 2005 2:16 pm

RENTE

Bericht door HUIZJEBOOMPJE »

Hopenlijk gaat de rente omhoog hoe raar dat ook klinkt en stort de huizenmarkt in voor een jaartje .lijkt vreemd maar komt ten goede aan alle starters.want deze huizenprijzen zijn sinds de komst van de euro een zeepbel!! en makelaars maar beweren dat het wel mee valt wanneer gaan de ogen eens open.en als je een hoog renteterief kan betalen nu kun je het zeker uithouden met een laag tarief maar andersom is nog maar de vraag .
Blanco

Re: HUIZJEBOOMPJE

Bericht door Blanco »

HUIZJEBOOMPJE schreef:Hopenlijk gaat de rente omhoog
beste huisjeboompje,

Als ik je zo hoor klink je als mijn zoon die momenteel ook moeilijk aan een betaalbaar huis kan komen.

Het is op dezelfde toon zoals mijn vader vroeger in de jaren (19)60 al tegen me zei; jongen niet kopen want ik heb voor de oorlog meegemaakt dat er zoveel huizen te koop en leeg stonden dat je van de eigenaren op basis van een jaarkontrakt gratis 6 maanden kon wonen of als alternatief het hele pand opgeknapt en voorzien van de door jouw gewenste vloerbedekking en/of meubilair opgeleverd kreeg.

Helaas hij is reeds lang overleden in 1976, maar een bron van ergernis was telkens weer dat huis wat ik in Loosdrecht kocht in 1971 voor fl. 29.000,-- , ik was toen 29 jaar en ging van huur naar koop oh, oh, wat had hij de pest aan mij, dat zou volgens zijn voorspelling nooit goedkomen. Dat huis in Loosdrecht verkocht ik in 1979 bijna hypotheekvrij voor fl 175.000,-- En kocht een huis in Hoogland terug voor fl. 280.000,--. Ik ga je niet verder vertellen hoe dat nu zit, het gaat om de moraal van het verhaal, toch?

Ik schrijf je dit om aan te geven dat je zelf aktie moet nemen naar de mogelijkheden die je hebt. Om aan een goed huurhuis te komen is al moeilijk genoeg in deze tijd, laat staan aan een betaalbare koopwoning. Feit is dat als je praat over een huur van globaal Ôé¼ 600,-- per maand netto en je kijkt wat je daarvoor op dit moment kunt kopen (afhankelijk van je inkomen tussen de Ôé¼ 180.000 en Ôé¼ 250.000), dat als je afwacht tot de rente daalt je misschien net zo eindigt zoals mijn vader, wachtend op iets dat misschien nooit gebeurd. Dat wens ik je niet toe. Succes!!!!!!

Met groet, Blanco
breekje

huizenprijzen

Bericht door breekje »

je hebt denk ik wel gelijk ,maar de tijden en europa is wel wat drastisch aan het veranderen ,en met de goedkopere arbeidskrachten op de markt voornamelijk uit de oosteuropeese landen zie ik de lonen nu nog niet zo snel stijgen als de lonen na de oorlog. niet in het zelfde tempo en zullen de huizen hier niet zo makkelijk tegen de hoogste prijs worden verkocht.dus tijd om te shoppen komt er aan en vooral niet te gretig zijn
blanco

Re: huizenprijzen

Bericht door blanco »

breekje schreef:je hebt denk ik wel gelijk, maar de tijden en europa is wel wat drastisch aan het veranderen ,en met de goedkopere arbeidskrachten op de markt voornamelijk uit de oosteuropeese landen zie ik de lonen nu nog niet zo snel stijgen als de lonen na de oorlog. niet in het zelfde tempo en zullen de huizen hier niet zo makkelijk tegen de hoogste prijs worden verkocht.dus tijd om te shoppen komt er aan en vooral niet te gretig zijn
Ben ik het mee eens. Ik weet ook niet hoe het zich ontwikkelt. Mijn punt is echter dat niet kopen terwijl je financieel w├®l de mogelijkheid hebt en besluit te wachten tot de rente gaat dalen ├│├│k een aktie is!

De rente is de afgelopen drie jaar heel stabiel geweest op een laag niveau en raakt af en toe even een ondergrens aan. Tja en dan is het net als met de beurs, nu kopen of wachten? Ik zou zeggen koop dan n├║ naar je mogelijkheid
en zet de rente voor 10 jaar vast. Over vijf jaar ben je blij want je woont naar je zin, geen huurverhogingen meer etc. Is de rente gestegen? so what!!? Dat zie je in de volgende vijf jaar dan toch wel.
sjapo
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 jun, 2006 9:37 am

Re: huizenprijzen

Bericht door sjapo »

blanco schreef:
breekje schreef:je hebt denk ik wel gelijk, maar de tijden en europa is wel wat drastisch aan het veranderen ,en met de goedkopere arbeidskrachten op de markt voornamelijk uit de oosteuropeese landen zie ik de lonen nu nog niet zo snel stijgen als de lonen na de oorlog. niet in het zelfde tempo en zullen de huizen hier niet zo makkelijk tegen de hoogste prijs worden verkocht.dus tijd om te shoppen komt er aan en vooral niet te gretig zijn
Ben ik het mee eens. Ik weet ook niet hoe het zich ontwikkelt. Mijn punt is echter dat niet kopen terwijl je financieel w├®l de mogelijkheid hebt en besluit te wachten tot de rente gaat dalen ├│├│k een aktie is!

De rente is de afgelopen drie jaar heel stabiel geweest op een laag niveau en raakt af en toe even een ondergrens aan. Tja en dan is het net als met de beurs, nu kopen of wachten? Ik zou zeggen koop dan n├║ naar je mogelijkheid
en zet de rente voor 10 jaar vast. Over vijf jaar ben je blij want je woont naar je zin, geen huurverhogingen meer etc. Is de rente gestegen? so what!!? Dat zie je in de volgende vijf jaar dan toch wel.

Ja ik ook wel.

Wat ik afvraag is waar het heen gaat met de huizenprijzen.

een gemiddelde woning kost nu Ôé¼ 235000,-

in guldens om de vergelijking maar even erbij te halen en de realiteit van de hoogte van de getallen te benadrukken, f 520000,- globaal

stel je verdiend f 3000,- netto daar hou je f 1000,- aan over dan zou je

1000x12x 30 jaar is; f 360000, betaald hebben aan rente als voorbeeld

Laat staan dat je de hypotheek kan hebben afbetaald.

Ik vraag mij af of dit vol te houden is gezien de bedragen. Dit kan naar mijn idee alleen vastgehouden worden als de rente ongeveer zo blijft als nu en anders niet!
Of de lonen moeten flink stijgen en dat zie ik eerder niet dan wel gebeuren!
help !
Blanco

Re: huizenprijzen

Bericht door Blanco »

sjapo schreef: Wat ik afvraag is waar het heen gaat met de huizenprijzen.

een gemiddelde woning kost nu Ôé¼ 235000,-

in guldens om de vergelijking maar even erbij te halen en de realiteit van de hoogte van de getallen te benadrukken, f 520000,- globaal

stel je verdiend f 3000,- netto daar hou je f 1000,- aan over dan zou je
Mijn beste,
we rekenen niet meer in guldens, vind ik ook niet meer van deze tijd. :?

Bij 4 % betaal je globaal voor dat gemiddelde huis van Ôé¼ 235000,- ongeveer Ôé¼ 600,-- met een 50 % belastingschijf (rekent zo lekker) is dat Ôé¼ 300,-- netto. Polisje erbij voor ongeveer Ôé¼130,-- en je woont voor Ôé¼ 430,-- in je droomhuis! Zie daarvoor maar eens te huren??

Stel dat je er 10 jaar woont en je moet het verkopen voor Ôé¼ 200.000,-- dan heb je je polisje wat dan mooi is aangegroeid tot die Ôé¼ 35.000,-- verlies! Toch? Geen kip die je pikt.

Garanties kan niemand je geven maar een beetje gezond verstand en kijken naar hoe de economie zich ontwikkelt ├®n een eerlijke adviseur kan je leven erg prettig maken. Die adviseur kan makkelijk "De Hypotheker" zijn! probeer altijd meerdere offerte's en leg ze naast elkaar. Laat je niet intimideren!
ls

eigenhuis

Bericht door ls »

hallo allemaal,
ik ben bouw ing en construkteur voor de bouw.
ik moet altijd lachen als we appartementen complexen tekenen,
en dat we van de projekt ontwikkelaar onder de kostprijs van 20000 euro moeten blijven per appartement.
welke hij verkoopt voor 250000 euro per stuk.

eigenlijk zijn de mensen oerdom, om zo duur te gaan zitten huren van de bank,
het goedkoopste ben je uit als je zelf bouwt,
bouwmatrialen kosten haast niks, je moet gewoon slim zijn,

maar let op ,, dit staat dus echt te gebeuren, laast was al een programma op tv van slimmerikken die zelf gebouwd hadden, en 100000 tot 120000 euro per woning uitspaarde..

groetjes
Surreallistic
Berichten: 31
Lid geworden op: do 07 sep, 2006 9:04 am

Bericht door Surreallistic »

Het is inderdaad nog altijd de mens zelf die waarde bepaalt/betaalt van een woning.
Vergeet niet dat zodra je je eigen huis zelf gebouwd hebt, je nog wel belasting moet betalen. En die kijkt NIET naar bouwkosten, maar naar de waarde van gerealiseerde verkopen van vergelijkbare woningen. Neemt niet weg dat je in 1 klap een aanzienlijke overwaarde hebt. Daar staat tegenover dat niet iedereen bouwkundig ing is.
Plaats reactie