Goeie rente?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

b_devries
Berichten: 1
Lid geworden op: do 05 nov, 2009 2:42 pm

Goeie rente?

Bericht door b_devries »

Momenteel ben ik mij aan het orienteren op mijn hypotheek. Mijn huidige loopt over 2 jaar af en heb optie dat ik de laatste 2 jaar rentebedenktijd heb. Kan dus nu bij zelfde bank vanaf nu tot over 2 jaar mijn hypotheek verlengen bij gunstige rente.

Nu heeft mijn bank me aangeboden:

5 jaar vast voor 5% rente per jaar
Mijn hypotheek is voor 60% aflossingsvrij en andere 40% is profijtlening (betaal hier spaarbedrag per maand zodat ik over 30 jaar de 40% in een keer kan aflossen)

Ik weet dat het geen slecht voorstel is maar is dit een goed voorstel of kan ik nog iets lager op dit moment?
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Goeie rente?

Bericht door Houston »

dat kan wel een stuk lager inderdaad. Of dat ook slim is hangt af van de vorm etc. Misschien kun je een adviseur hiervoor bezoeken.
DeHelpendeHand
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 sep, 2009 6:48 pm

Re: Goeie rente?

Bericht door DeHelpendeHand »

Even nuanceren:

Het hangt er ook vanaf of je NHG hebt of niet. Met NHG vanaf 4,4% (bij normale voorwaarden). Een deel van de hypotheek is blijkbaar een spaarhypotheek. Over het algemeen is het niet snel zinvol om deze over te sluiten. Maar goed, 60% is aflossingsvrij en bij oversluiten van je hypotheek kom je onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor NHG. Vergeet ook niet, dat er kosten verbonden zijn aan het oversluiten: afsluitkosten, hypotheekaktekosten, wellicht taxatiekosten en administratiekosten(voor opzeggen van de hypotheek). Kijk vooral naar de langere termijn. Heeft je huidige geldverstrekker een 2-sporig rentebeleid. Zeker als je met korte rentevastperiodes werkt is dit extra belangrijk.
Plaats reactie