nieuwe extra deel voor verbouwing

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

jepe
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 nov, 2009 10:59 am

nieuwe extra deel voor verbouwing

Bericht door jepe »

Hallo, via deze wilde ik een vraag stellen:

Ik heb een hypotheek die reeds enkele jaren loopt. Ik kwam erachter dat mijn hypothecaire inschrijving ca 35.000 euro hoger ligt dan ik
benodigd heb om mijn huis te financieren.
In oveleg met mijn tussenpersoon en de hypotheekverstrekker wil ik ca 10.000 extra "lenen" voor een verbouwing.
Als ik nu 10.000 euro als 2e deel binnen mijn hypotheek neem dan geldt voor dit gedeelte een nieuwe rente, stel 5 %. (zal wel 6 worden, maar ja)

Hoeveel hiervan krijg ik dan terug qua renteaftrek?
Als voorbeeld:

Ik "leen" 10.000 euro. Vijf % daarvan is: 500,- euro die ik per jaar dien te betalen. Als ik die 500, deel door 12 maanden kom ik uit op ca 41,- per maand.

Betaal ik dan die 41,- per maand of bereken ik het (ruwweg) verkeerd?
Ik krijg denk ik ook maandelijks iets meer terug dan ik nu al krijg omdat ik meer betaal (heb een spaarhypotheek)

Iemand die ruwweg kan aangeven/berekenen wat die 10.000 extra mij per maand gaan kosten?

Het gaat om DeltaLLyod, die rekenen momenteel ca 6% als ik de rente van mijn (aflossingsvrije) hypotheekgedeelte ca 20 jaar vast zet.

Mogelijk heeft iemand nog een extra tip, bijvoorbeeld om juist te kiezen voor een heel andere vorm.
Oversluiten loont niet, ik heb 15 jaar vast tegen 4% voor mijn huidige hypotheek.

Thanx!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: nieuwe extra deel voor verbouwing

Bericht door M_1 »

Bij 6% is de rente per maand ongeveer ›% van de lening, dus 50 euro. Afhankelijk van je belastingtarief krijg je dan bv. 40% terug, dus betaal je netto 30 euro rente. Daar bovenop moet je natuurlijk 'sparen' voor de aflossing, bv 10 euro per maand. Maar wat je vooral ook niet moet vergeten is dat je misschien relatief veel aan afsluitprovisie etc. betaalt.
jepe
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 nov, 2009 10:59 am

Re: nieuwe extra deel voor verbouwing

Bericht door jepe »

Thanx voor je antwoord!

Dat spaargedeelte vervalt toch wel als je alleen aflossingsvrij kiest voor die 10.000,?

Hoorde alleen wel van delta llyod dat ik moet aantonen dat m`n executiewaarde minimaal 200.000 is, anders willen ze het niet "lenen".
Dan `zou m`n huis de afgelopen 3 jaar iets in waarde moeten zijn gestegen (executie was 195.000), maar door de keuken wordt ie als het goed is sowieso meer waard lijkt mij.

Het jammere is dat ze de executiewaarde berekenen aan de hand van 85% van onze WOZ, 220.000,-.
Dan kom je flink onder die 200.000, op 187.000.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: nieuwe extra deel voor verbouwing

Bericht door M_1 »

Als je het extra geld voor een verbouwing gebruikt, dan kun je in het algemeen ook de executiewaarde na verbouw gebruiken. Er zal dan een taxateur langs moeten komen die de huidige waarde en de waarde na de verbouw bepaalt. Maar je moet je ook niet te veel voorstellen van de waardeverhoging van een nieuwe keuken. Vaak is een keuken zo smaakgevoelig, dat er nauwelijks waardevermeerdering uit een nieuwe keuken volgt. Tenzij je ook structurele verbeteringen gaat aanbrengen, natuurlijk.

Je kunt wel denken dat het spaargedeelte vervalt als je alleen aflossingsvrij kiest voor die 10.000, maar uiteindelijk zul je die schuld toch moeten afbetalen. Er zal dus over 30 jaar ergens 10.000 euro vandaan moeten komen om niet met een niet-aftrekbare restschuld te blijven zitten. Vandaar dat je toch rekening moet houden met een vorm van sparen voor die 10.000.
Plaats reactie