Rentegrafieken voor hypotheekrente

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

William

Rentegrafieken voor hypotheekrente

Bericht door William »

Ik krijg vaak de vraag van klanten of men de rente kort of lang moet vastzetten bij een hypotheek. Normaal gesproken geef ik als antwoord dat dit van veel factoren afhangt, waaronder de woonhorizon (de periode dat men in het huis verwacht te gaan wonen). Het laatste jaar is de korte rente (variabele rente, Euribor rente) heel sterk gestegen. De lange rente heeft een grillig verloop gehad. Zo is er nu de ongewone situatie ontstaan dat de variabele rente nu soms duurder is dan wanneer u kiest voor 10 jaar vast (of meer!). Mocht u nu een hypotheek gaan afsluiten, dan zou ik altijd voor een lange periode kiezen.

Ik gebruik altijd plaatjes om dit duidelijk te maken. Een handig overzicht heb ik hier gevonden: http://www.homefinance.nl/algemeen/info ... keling.asp. Hier gaat het echter om Euribor en een staatslening en niet gelijk om hypotheekrente. Ik zoek iets vergelijkbaars maar dan voor hypotheekrente. Dus grafieken van historische hypotheekrente, kort en lang.

Weet iemand een goede bron? Liefst met lange termijn data. Alvast dank!
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Bericht door Cnorretje »

In de meeste hypotheek berekeningsprogramma's zit wel zo'n grafiek verpakt ... bijvoorbeeld Nationaal Woonpakket.


En anders kun altijd nog gaan spieken op de site van de Hypotheker. Daar staan er meerdere op.
William

Bericht door William »

Bedankt Cnorretje. Blijft lastig om precies te bepalen om welke rentevastperiode(n) het gaat en of het om een gemiddelde gaat of 1 bepaalde maatschappij. Maar prima grafiekjes om erbij te pakken.
poon1972
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 2:12 pm

Bericht door poon1972 »

Er zijn geen grotere leugenaars dan statistici en dat bewijst deze grafiek maar weer. Zowel de X-as als de Y as zijn afwijkend. Waarom zijn twee lijnen niet in een grafiek getekend. Zo zet je mensen mooi op het verkeerde been. Het is vrij duidelijk dat de korte rente nog fors gaat stijgen en dat de lange rente ook nog zal stijgen dus als je nu afsluit moet je dat voor minimaal tien jaar doen anders ben je zeker niet voordelig uit.
Jacq

vast of variabel

Bericht door Jacq »

Kijk, ze hebben naar je geluisterd poon1972: de beide rentes in 1 grafiek...

http://www.homefinance.nl/algemeen/info ... -rente.asp

De korte rente is momenteel hoger dan de lange rente!!

Ik zou nu dus altijd kiezen voor een lange rente periode!!

Groet
Plaats reactie