Plafondrente SNS Bank

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Karel Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 10:05 pm

Plafondrente SNS Bank

Bericht door Karel Jan »

Bij een andere topic (van Vincent) zag ik het volgende staan:

Kerngegevens financieringsopzet
Specificatie van de geadviseerde financiering, vermogensopbouw en afdekking risico's.
Financiering
Totaal Bedrag van de lening : Ôé¼ 199.500 met NHG bij SNS-bank

Hypotheekdeel 1
- Bedrag van het leningdeel : Ôé¼ 107.500
- Aflossingsvorm en looptijd : Hypotheek met Spaarverzekering met looptijd 30 jaar
- Rentepercentage (nominaal) : 4,60 % (effectief 4,80 %) variabele rente met een plafond maximum van 5,25%
- Eenmalige afsluitkosten : Ôé¼ 1.075 (1,00 %)
- Verschuldigde rente : Ôé¼ 412,08 per maand

Hypotheekdeel 2
- Bedrag van het leningdeel : Ôé¼ 92.000
- Aflossingsvorm en looptijd : Aflossingsvrije Hypotheek met looptijd 30 jaar
- Rentepercentage (nominaal) : 4,60 % (effectief 4,80 %) variabele rente met een plafond maximum van 5,25%
- Eenmalige afsluitkosten : Ôé¼ 920 (1,00 %)
- Verschuldigde rente : Ôé¼ 352,67 per maand


Is het zo dat ook het Spaargedeelte bij SNS met plafondrente kan worden afgesloten? Bij mijn idee is het toch zo dat een spaarhypotheek niet met plafondrente kan worden afgesloten, maar enkel met een rentevaste termijn van 1 tot 30 jaar? Kan het spaardeel dus ook met plafondrente worden afgesloten?

Bedankt voor jullie antwoorden,

Karel Jan
Grunie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 9:11 pm

Re: Plafondrente SNS Bank

Bericht door Grunie »

Ja hoor. Wij hebben sinds 2004 een spaarhypotheek met plafondrente bij SNS bank.
Karel Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 10:05 pm

Re: Plafondrente SNS Bank

Bericht door Karel Jan »

Grunie,
Hoe wordt dan je spaarpremie berekend, die wisselt dan ook per maand en je ORV premie? Overigens welke bandbreedte hebben jullie en zit je meestal in het midden of bovenkant plafond?

Karel Jan
Grunie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 9:11 pm

Re: Plafondrente SNS Bank

Bericht door Grunie »

Volgens mij kan de rente maandelijks worden aangepast. Ik weet het niet precies meer maar toen wij instapten lag de actuele rente op 4,5 met plafond 4,8. Hij is in de loop van de tijd verhoogd naar 4,8 (volgens mij telkens met een stapje van 0,1%) en daar stond hij nu al weer een hele tijd op. Je krijgt dan een brief waarin staat dat ze per de volgende maand de rente gaan verhogen. De spaarpremie wordt dan uiteraard ook aangepast. De premie voor ORV blijft vast.
De rente is niet gelijk aan variabele rente, deze rente stellen ze volgens mij 1 keer per maand vast hoewel ik van de adviseur heb begrepen dat dit in deze tijden ook niet helemaal vast staat. Wij zijn nu weer bij de adviseur geweest omdat onze rentevaste periode af liep.
Waar ik nu gigantisch van baal is dat de euribor rente lager is dan toen wij de hypotheek afsloten maar dat het renteplafond veel hoger is (nl 5,3%). Maar ik geloof dat er meer mensen zijn die daar tegenaan lopen. :x
Wij hebben toch voor deze constructie gekozen omdat het oversluiten van de spaarhypotheek naar een andere aanbieder maar weinig voordeel opleverde.
En Tukker je hebt natuurlijk gelijk, maar als ik toen wist wat ik nu weet...............(we hebben er nu voor gekozen omdat de rente laag staat en we hopen zo te 'profiteren' hiervan, mocht de korte rente gaan stijgen kunnen we altijd nog omzetten naar vaste rente)
Karel Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 10:05 pm

Re: Plafondrente SNS Bank

Bericht door Karel Jan »

ZIjn de premies van de ORV in de SNS spaarhypotheek onevenredig hoog tov andere aanbieders? Is dan niet banksparen 'altijd' een goedkopere optie, immers dan kan de ORV los worden gesloten dus altijd naar een goedkopere aanbieder. Of dit nu te eenvoudig geredeneerd?
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Plafondrente SNS Bank

Bericht door fransjan »

je kan eerdaags banksparen bij die plafond shit ,maar als je slim bent ,stap je nooit in dit product ..

hou verder in je achterhoofd ,dat als de rente snel dalen of stijgen het product ineens minder leuk is en niet geheel onbelangrijk ,een mega twee sporen rentebeleid ..,dus met een beetje geluk ,zit je na afloop van je plafond rente met een gewone hypotheek ,echt aan het plafond
Karel Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 10:05 pm

Re: Plafondrente SNS Bank

Bericht door Karel Jan »

frans-jan:

waarom is dit zo'n shitproduct: tuurlijk een tweesporenbeleid, als er echter voor 10 jaar rentevast heb je daar voorlopig geen last van

daarnaast is de plafondrente nu 5,25% voor 10 jaar vast en dat is in vergelijking met de markt niet echt hoog veel andere aanbieders rekenen nog zo'n 5,4% voor 10 jaar vast.bovendien is de huidige rente nu 4,5% en gekoppeld aan euribor + 2,7% opslag... tuurlijk is echt variabel lager maar nu geen risico voor stijgingen...

welk addertje zie ik dan niet?
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Plafondrente SNS Bank

Bericht door fransjan »

10 jaar had je voor 4,9% kunnen krijgen met een eensporigrentebeleid ..

variabele rente zelf is stukken voordeliger ,tevens kan je uitrekenen ,wat je extra kosten om het plafond in te bouwen en hoe snel je het terugverdiend ,dat rekenen is trouwens niet nodig ,heeft de SNS al voor je gedaan ..

tevens de boete,s zijn giga ,
stel de rente,s duiken in een glijvlucht omlaag ,probeer dan maar eens over te sluiten ..

stel de variabele rente ,blijft lang op dit niveau ,ook zonde ...
Karel Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 10:05 pm

Re: Plafondrente SNS Bank

Bericht door Karel Jan »

dat hoor ik veel die 4,9% voor 10 jaar vast, was toch Florius met die actie? Is zeker weer voorbij? Volgens mij is het nu niet mogelijk elders 4,9% te krijgen voor 10 jaar vast?

denk je dat de rentes voor lange vaste periodes in glijvlucht komen? je hoort veel mensen zeggen dat juist de rentes gaan stijgen de komende tijd door aanbod aan staatsleningen....

inderdaad zijn de boetes niet mals heb ik nu ook gelezen nav je opmerkingen op rest van internet.

alleen: hoe lang blijft variabel zo laag (bv. ING is spotgoedkoop nu met euribor..), straks gaat variabel omhoog en is lange rente ook fors gestegen,dan is er best een probleem....
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Plafondrente SNS Bank

Bericht door fransjan »

tja ,dat kan ..

echter als je kiest voor een eensporigrentebeleid met een variabele rente ,om even een voorbeeld te geven ,dan kan je zomaar goedkoper uit zijn.

tevens weet je dat een hypotheek 30 jaar duurt,dus je hebt er nog 20 te gaan ,na die eerste 10 ,wellicht kan je dan niet eens oversluiten en dan ben je mooi de pisang ..

maar ing is ook een foute keuze,s ,tevens zijn de plafondrente,s alweer aangepast dacht ik ,maar ik neem dat allemaal voor kennisgeving aan ,wellicht dat ze straks ,net zoals bij de bedrijfshypotheek van SNS ,de vaste opslag van de euribor ook nog verdubbelen ..,

al dit soort zogenaamde slimme renteproducten ,stabielrente,s ,rentedempers,rentemandje ,noem het maar op ,vullen hele forums op internet en dus wees gewaarschuwd ..
passeur
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 20 jul, 2008 1:37 pm

Re: Plafondrente SNS Bank

Bericht door passeur »

Wijzigingen Variabele Rente bij ING per 03 april 2009
01 04 09 - 15:32
Reeds eerder hebben wij u al geïnformeerd over het besluit van ING om voor nieuw af te sluiten hypotheken tijdelijk het aandeel variabele rente te maximeren tot 50% van de totale hoofdsom.

De variabele 1-maandsrente van ING, gebaseerd op de Euribor-tarieven, kent momenteel het historisch lage tarief van 2,2%. De kosten voor funding van variabele rente zijn sterk gestegen. Andere partijen dan de ING hebben ervoor gekozen om daarom helemaal geen variabele rente gebaseerd op Euribor aan te bieden. Hierdoor ziet ING een enorme toeloop van klanten die via ING variabel willen financieren. ING wil deze mogelijkheid om te profiteren van de huidige lage tarieven nog steeds graag bieden, maar streeft ook naar een gezonde bedrijfsvoering.

Vanwege de toegenomen kosten en de grote toeloop is ING daarom genoodzaakt de volgende voorwaarden aan het aanbieden van variabele rente te verbinden:

ÔÇó Aan de eerder ingevoerde maatregel voor nieuwe klanten om het variabele deel van de financiering te maximeren op 50% van de totale hoofdsom, wordt toegevoegd dat het resterende deel een rentevaste periode kent van tenminste 5 jaar.

ÔÇó Voor bestaande klanten die hebben gekozen voor een (lange) rentevaste periode en die nu willen profiteren van de huidige lage rentestand bieden wij in plaats van variabele rente een tarief voor 1 jaar rentevast tegen een uiterst scherp tarief. Het tarief dat ING hiervoor hanteert is in vele gevallen nog steeds lager dan de variabele rente die in de markt gemiddeld geldt.

Voor bestaande ING klanten met een variabele rente verandert er niets.
Karel Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 10:05 pm

Re: Plafondrente SNS Bank

Bericht door Karel Jan »

hoe wordt eigenlijk bepaald of een hypotheek kan worden meegenomen naar een nieuwe woning? Immers je hebt het over een tweesporenbeleid en als je dan aan een bank vastzit is dit funest lijkt me! Stel: nu een woning onder NHG gekocht, over 4 jaar verhuizen naar woning tm 100% EW, kan die NHG hypo dan doorlopen of moet die verplicht worden afgelost bij verkoop en totaal nieuwe worden afgesloten?

welke aanbieder heeft net als ING dan een laag variabel tarief (doorzichtig tarief) zonder tweesporenbeleid?
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Plafondrente SNS Bank

Bericht door fransjan »

niemand en doorzichtig is de euribor hypotheken niet ,nou laat ik zeggen ,doorzichtig voor een maand .

meeverhuizen kan ,echter nhg vervalt en de rente word hoger ,aangepast aan het risicotarief ..
Jan..
Berichten: 1
Lid geworden op: za 04 apr, 2009 12:17 pm

Re: Plafondrente SNS Bank

Bericht door Jan.. »

Heeft ING een omgekeerd 2-sporen beleid?
1 maands eurobor hypotheek:
Nieuwe klanten: 2,231%
Bestaande klanten: 1,721%

zie:
http://www.ing.nl/particulier/hypotheke ... entes.aspx
http://www.ing.nl/particulier/hypotheke ... rente.aspx

Maar je kan je afvragen hoe doorzichtig dit is, want als iedere maand de opslag verhoogd kan worden is dat ook niet doorzichtig.
Karel Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 10:05 pm

Re: Plafondrente SNS Bank

Bericht door Karel Jan »

Dat zou dus betekenen dat ook een hypotheek met rentevast van 30 jaar eigenlijk niet zoveel zegt als je toch na 5 jaar verhuizen zal. Is er geen enkele mogelijkheid om de hypotheek mee te nemen? veel verstrekkers zeggen dat je de hypo mag meenemen, echter is dit dus enkel als de voorwaarden (nhg, tm 100% EW) hetzelfde zijn?
Plaats reactie