Risicomarge

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Bas1980
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 08 okt, 2008 7:05 pm

Risicomarge

Bericht door Bas1980 »

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... tml?p=10,1


Lees bovenstaand bericht.

Vraag is of banken deze marge zomaar mogen verhogen terwijl het nergens in de voorwaarden van de hypotheek staat vermeld en er nooit over gesproken is dat de bank deze kan verhogen.

Dus moet er ergens melding van gemaakt worden/zijn???

Groet Bas
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Risicomarge

Bericht door Cnorretje »

Quote: "Ook verhogen sommige banken hun marge omdat er grote behoefte is aan extra winstgevendheid, zegt hij"

Natuurlijk mogen geldverstrekkers dat. De groenteboer mag zijn prijzen ook verhogen maar gevolg kan zijn dat iedereen overschakeld van groenten op patatten. Nou ja, verdiend ie in elk geval nog iets aan z'n aardappels.
Bas1980
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 08 okt, 2008 7:05 pm

Re: Risicomarge

Bericht door Bas1980 »

Wat word je dan lekker getilt in de banken/hypotheken wereld. Eerst de tussenpersonen die geld als water verdienen. Dan ook nog een keer de bank die de risicomarge zomaar mag verhogen. Waar zijn we in godsnaam mee bezig? Je zou nooit weer gaan kopen.

Ik hoop in ieder geval dat er heel veel banken op hen bek gaan en dat er 1 goede over blijft.

( Klinkt gefrustreerd he? Nou dat ben ik ook aardig! Laat de mensen maar betalen! tekst verwijderd, graag gepast taalgebruik blijven houden
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Risicomarge

Bericht door fransjan »

als je nou toch die telegraaf leest ,kan je misschien ook eens lezen ,wat er nou exact aan de hand is ..

kredietcrisis ,
banken worden genationaliseerd ,banken lenen tegen waanzinninge tarieven van de overheid ,wat zal dan de oorzaak zijn ???

hou maar op,het is allemaal de schuld van de tussenpersoon ..
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Risicomarge

Bericht door Adviseur hypo »

Bas1980 schreef: Eerst de tussenpersonen die geld als water verdienen.

:?: waar haal je die wijsheid vandaan?
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Risicomarge

Bericht door LTS »

Kan me de reactie van Bas1980 wel goed voorstellen hoor.
Het antwoord van Cnorretje gaat volgens mij ook niet op: als mijn groentenboer hier de prijzen verhoogt, ga ik naar de buurman groentenboer, maar als ik met mijn groentenboer een contract ben aangegaan, waar ik niet zonder veel kosten vanaf kan, dan is het voor mij niet zo makkelijk om over te stappen. Ja, het overstappen is wel makkelijk, maar die kosten he?
Ook al is je rente variabel, je hele hypotheek is dat natuurlijk niet.....

LTS
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Risicomarge

Bericht door jari »

LTS, welkom terug :D .

Reactie van Bas over de opslag zelf is wel begrijpelijk, de argumentatie van de verdiensten van tussenpersonen slaat hier natuurlijk nergens op.

Als vele banken in Nederland gaan omvallen, zoals frusti hoopt, dan zijn de gevolgen zodanig dat de kans erg groot wordt dat hij zelf daarna ook geen baan meer heeft met alle gevolgen vandien. Laten we dus allemaal maar hopen dat het bij een eenmalige risico opslag blijft en niet dat we allemaal in een echte economische depressie raken.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Risicomarge

Bericht door fransjan »

een groentenboer koopt in tegen markt of veiligprijzen in de volksmond daghandel en laat het nou met geldverstrekkers net zo zijn ..

als men werkt met een termijncontract ,is er niks aan de hand ,net zoals bestaande klanten met een vaste rente ,geen opslag hoeven te betalen ..

wil je een contract breken of aanpassen,zijn de voorwaarden bepalend ,niks meer ,niks minder en dan is het maar te hopen,dat men vooraf de voorwaarden goed bestudeerd heeft ..

voor de echte doordenkers ,de geldverstrekkers moeten ook nog weleens herverzekeren ,want heeft men bij renteschommelingen ,meteen mogelijke verliezen ...
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Risicomarge

Bericht door LTS »

He Jari, niet weggeweest hoor!
Ben het met je eens dat de tussenpersoon hier helemaal buiten staat, al gaan ze wel met een hoop geld lopen hoor ( :wink: maar hopen dat mijn adviseur hier niet meeleest, hahahaha).

Als ik het goed begrijp (uit een ander topic geloof ik) stond er in de oude voorwaarden dat de opslag vast was en in de nieuwe mogen ze dus veranderd worden. Als je dus onder die nieuwe valt, krijg je nu een hogere risico-opslag om de oren gesmeten en dat dat voelt als willekeur, kan ik me goed voorstellen. Je calculeert stijging en daling van die euribor in, niet ook nog de stijging van de opslag (je zou als leek, maar let wel: echt als leek!!, zeggen dat die initiële opslag al voldoende zou moeten zijn).

Wij vertrouwen er nu op dat onze adviseur op de hoogte is van dergelijke 'addertjes' bij onze offerte, zodat we straks niet voor hetzelfde probleem komen te staan.

Groet, LTS
(die ook nog steeds wacht op een renteverlaging...)
Plaats reactie