oversluiten van spaarhypotheek i.v.m. oplopende rente

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

alten123
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 15 jun, 2008 11:14 am

oversluiten van spaarhypotheek i.v.m. oplopende rente

Bericht door alten123 »

Ik heb op dit moment een spaarhypoheek met een rente van 5,65 % Die loop af op 1 augustus 2015. Nog zo,n 7 jaar te gaan dus. De rente herziening is op 1 augustus 2010 dus over ruim 2 jaar. Is het nu verstandig om voor een hogere rente te kiezen. ? en hoe reageerd een bank (Fortis Asr) op zo'n verzoek. De maandelijkse verzekeringspremie die ik betaal is zo'n Ôé¼ 13,- dus hier kan ook niet veel van af, weet iemand hoe je hiermee het beste om kan gaan ????
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: oversluiten van spaarhypotheek i.v.m. oplopende rente

Bericht door fransjan »

dus met een hogere rente ,word je spaarhypotheek goedkoper is jou gedachte ??
alten123
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 15 jun, 2008 11:14 am

Re: oversluiten van spaarhypotheek i.v.m. oplopende rente

Bericht door alten123 »

Nee, maar volgens mij moet je wel binnen de fiscale bandbreedte blijven i.v.m. de fiscale gevolgen, je zou dus zomaar te veel op kunnen bouwen buiten het 'betaal gedeelte' bouw je m.i. ook een bedrag op. Bij mij is er een flink bedrag aan overwaarde (van de vorige woning) gestort en als eerste storting gedaan zodat hij binnen de 15 jaar geheel aflost !
fransjan schreef:dus met een hogere rente ,word je spaarhypotheek goedkoper is jou gedachte ??
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: oversluiten van spaarhypotheek i.v.m. oplopende rente

Bericht door Adviseur hypo »

wat is je vraag precies?
ben je bang voor de rente over een paar jaar of dat je door je 10: 1 heen schiet?

geef anders even: ingangsdatum, looptijd, betaalde premies
alten123
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 15 jun, 2008 11:14 am

Re: oversluiten van spaarhypotheek i.v.m. oplopende rente

Bericht door alten123 »

Adviseur hypo schreef:wat is je vraag precies?
ben je bang voor de rente over een paar jaar of dat je door je 10: 1 heen schiet?

geef anders even: ingangsdatum, looptijd, betaalde premies
Inderdaad is de oplopende rente mijn angst. De looptijd is 15 jaar en blijft binnen de grenzen die men binnen de 15 jaar mag hebben. We praten hier over een geleend bedrag van rond de Ôé¼ 73.000,- euro die is aangevangen op 1-1-2001.
de rentetermijn is echter ingegaan op 1-8-2000 gelijktijdig met de andere helft van de hpotheek welke een beleggingshypotheek is. Door dat de rente omhoog zo kunnen gaan bouw ik waarschijnlijk teveel op ??? In ieder geval boven de fiscale vrijstelling van 15 jaar. Of heb ik het mis
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: oversluiten van spaarhypotheek i.v.m. oplopende rente

Bericht door jari »

Ik snap eigenlijk niet waarom het spaarleningdeel dan niet direct voor 15 jaar is vastgezet met zo'n hoog/laag constructie...

In hoeverre de kans realistisch is of je er problemen mee krijgt hangt af van de verhouding in de hoge en lage premies die je hebt betaald. Ga naar je adviseur om dit te bespreken, hij heeft de details van je polis.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: oversluiten van spaarhypotheek i.v.m. oplopende rente

Bericht door fransjan »

als je de rente over 2 jaar weet ,kan je miljoenen verdienen .

dus dat heeft geen enkele zin .

tevens kan je bij fortis normaliter ,niet de hele bandbreedte benutten ,maar wie weet zit je wel bij stad roterdam met je verhaal .

de belegging in een polis ,zal een uitzondering zijn,als die winstgevend is en die moet je nu meteen inlijsten.

dus stap na je adviseur en laat het uitrekenen
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: oversluiten van spaarhypotheek i.v.m. oplopende rente

Bericht door Adviseur hypo »

alten123 schreef:
Adviseur hypo schreef:wat is je vraag precies?
ben je bang voor de rente over een paar jaar of dat je door je 10: 1 heen schiet?

geef anders even: ingangsdatum, looptijd, betaalde premies
Inderdaad is de oplopende rente mijn angst. De looptijd is 15 jaar en blijft binnen de grenzen die men binnen de 15 jaar mag hebben. We praten hier over een geleend bedrag van rond de Ôé¼ 73.000,- euro die is aangevangen op 1-1-2001.
de rentetermijn is echter ingegaan op 1-8-2000 gelijktijdig met de andere helft van de hpotheek welke een beleggingshypotheek is. Door dat de rente omhoog zo kunnen gaan bouw ik waarschijnlijk teveel op ??? In ieder geval boven de fiscale vrijstelling van 15 jaar. Of heb ik het mis
dat hangt van je betaalde premies af en de rentestand nu en straks. er zijn altijd wel oplossingen te bedenken en ik ben het met jari eens==> als je zo'n constructie neemt, wat is dan de gedachte geweest om niet 15 jaar vast te zetten?? dus, als je de premies van jaar tot jaar hier neerzet kan ik het narekenen (en je leeftijd)
Plaats reactie