Waar houdt de rentestijging op?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Waar houdt de rentestijging op?

Bericht door Steven »

Beste mensen,

Een soort poll. Op dit moment stijgt de rente behoorlijk hard. Op welk niveau houdt de stijging op voordat een daling inzet? Ik gok zelf rond de 7,5% voor de lange rentes (20/30 jaar). Het blijft een gok...
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Waar houdt de rentestijging op?

Bericht door jari »

da's nogal fors, maar wanneer (rond welk jaar/periode) bereikt de rente die 7,5% dan denk je?
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Gast

Re: Waar houdt de rentestijging op?

Bericht door Gast »

Heren,

Mooi om een percentage te noemen maar ik zou het graag onderbouwd zien, wat zijn je argumenten Steven en op basis van welk onderzoek kom je op dit percentage?

Zijn er volgens jou nog consequenties voor de huizenmarkt?

Ik hou me hart op het moment vast, naar mijn idee is een correctie al gaande, en is dit nog maar het begin!

groet,

Trader648
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Waar houdt de rentestijging op?

Bericht door jari »

Het blijft een gok...
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Waar houdt de rentestijging op?

Bericht door Steven »

Het is gewoon een gok. Ik kan met statistieken en analyse naar de gok toe praten, maar daarmee wordt de gok niet betrouwbaarder. Mensen die analyse verwachten komen bedrogen uit :D

Ik kreeg de "ingeving" toen ik keek naar de zoveelste renteverhogingen die deze week aangekondigd zijn. In korte tijd zijn de lange rentes met zo'n procentpunt gestegen en ik zie geen signalen dat het einde in zicht is. Dus vandaar.
dirkie78
Berichten: 52
Lid geworden op: do 24 apr, 2008 1:49 pm

Re: Waar houdt de rentestijging op?

Bericht door dirkie78 »

Als je ziet dat de meeste banken ook hogere rentes afgeven naar particuliere spaarders toe om maar extra middelen binnen te halen. Dit wijst er volgens mij op dat banken elkaar toch iets minder vertrouwen dan een jaar geleden. Ook wel logisch gezien de kredietcrisis die momenteel gaande is. Om de particuliere spaarders een hogere rente te kunnen geven zal de rente voor leningen blijven stijgen (theorie van mij :wink: ). Waar de stijging van de rente gaat eindigen weet ik niet. Wel weet ik dat er heel veel huishoudens in de problemen gaan raken als bijvoorbeeld de rentevaste periode van een hypotheek binnenkort gaat aflopen en de rente een percentage van 7.5% zou gaan bereiken.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Waar houdt de rentestijging op?

Bericht door jari »

Die problemen zijn er al met de verlenging obv de huidige rentestanden!!
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Gast

Re: Waar houdt de rentestijging op?

Bericht door Gast »

Heren,

Misschien moeten we eens kijken naar de gemiddelde tarieven over bijvoorbeeld de afgelopen 20 jaar om een inschatting te kunnen maken in combinatie met het punt waarop de verhouding risico en rendement voor banken in balans zijn. Ik denk dat we het met z'n allen eens kunnen zijn dat de marges bij banken wel erg klein waren oa door de opkomst van de welbekende prijsvechters op de Nederlandse markt. Nu die met de staart tussen de benen afdruipen zal de markt weer op zoek gaan naar een nieuwe balans. Banken zijn er niet bij gebaat om de rente op te blazen. De gevolgen hiervan kunnen behoorlijk zijn voor zowel banken als voor piet particulier. Dus tarieven roepen van 7,5% vind ik erg simpel........... :wink:

Mvg,

Trader648
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Waar houdt de rentestijging op?

Bericht door Adviseur hypo »

de rente is nu toch even hoog als 6 maanden geleden?
een correctie is wat dat betreft dan ook niet aan de orde
mocht de rentedoorstijgen, dan weet je het maar nooit.
Transparant
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 29 aug, 2007 2:02 pm
Locatie: Sexbierum
Contacteer:

Re: Waar houdt de rentestijging op?

Bericht door Transparant »

Alhoewel 7,5% rente wel lekker is voor je spaarhypotheek. Dan zit je al dicht tegen de 8,7% die je maximaal kunt krijgen bij Jazeker.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Waar houdt de rentestijging op?

Bericht door Steven »

Hoppakee, vandaag Florius, HT en Rabobank omhoog. Nog pakweg 1 procentpunt te gaan voor de 7,5% :mrgreen:
Gast

Re: Waar houdt de rentestijging op?

Bericht door Gast »

Steven,

Ben je bevangen door de warmte of heb je rekenproblemen :wink: Ik zit bij veel geldverstrekkers nog niet eens aan de zes. Als de rente inderdaad stijgt naar 7,5% dan zou dat betekenen dat de rente met 25% moet stijgen ( al uitgaan van een huidige rente van 6% :D ).

Mocht je gelijk hebben dan hou ik mijn hart vast, rrrrrrrrrrrrrrrrrrr!

Geniet nog even van de zon Steven maar vergeet vooral je zonneklep niet op te zetten :lol:

Gr. Trader648
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Waar houdt de rentestijging op?

Bericht door Steven »

Gast schreef:Steven,
Ben je bevangen door de warmte of heb je rekenproblemen :wink: Ik zit bij veel geldverstrekkers nog niet eens aan de zes.
Nou Trader, de grootbanken zitten toch dichter bij 6,5% dan bij 6% voor de 20/30 jaarstarieven bestaande bouw 125% EW (zit jij soms naar de NHG-tarieven te kijken?).

En ik ken welgeteld 1 partij die voor bestaande bouw, 30 jaar vast, 125% EW onder 6% financiert obv de meest recente tarieven...
Gebruikersavatar
Treasa
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 18 apr, 2008 8:49 pm

Re: Waar houdt de rentestijging op?

Bericht door Treasa »

Wat ben ik blij dat de stukken bij de notaris liggen zeg... :shock:
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Waar houdt de rentestijging op?

Bericht door jari »

in het kader van de glazen bol: misschien wordt het met 7,5% wel juist weer tijd om variabel te gaan....................................... :)
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Plaats reactie