Wow hypotheekrente is weer gestegen

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

meerdre
Berichten: 110
Lid geworden op: di 18 mar, 2008 2:32 pm

Wow hypotheekrente is weer gestegen

Bericht door meerdre »

In een 2-3 maanden circa 0.6 erbij. Heb ik even mazzel dat ik de offerte toen al had laten opstellen. Denken jullie dat ie nog verder gaat stijgen?

Want een van jullie zei namelijk een week geleden al let op 5 mei, dan gaat ie omhoog:)
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Wow hypotheekrente is weer gestegen

Bericht door Adviseur hypo »

valt wel mee hoor. de 3 maanden daarvoor 0,4% gezakt. over een ruim half jaar dus 0,2 a 0,3% erbij.

http://www.statistics.dnb.nl/index.cgi? ... &end1=2008
De rente van 01-01-08 is op een 10 jarige staatslening 0.01% lager dan 05-05-08.
wel hebben de banken de marges verhoogd.
meerdre
Berichten: 110
Lid geworden op: di 18 mar, 2008 2:32 pm

Re: Wow hypotheekrente is weer gestegen

Bericht door meerdre »

Okee, dan heb ik gewoon veel geluk :) Ik sloot hem af op 5.05 en diezelfde verstrekker is nu 5.7(3-4 maanden later)

De marges zijn dus vooral hoger geworden. Oftewel het geld lenen kost voor banken nog steeds hetzelfde, ze willen alleen meer winst maken. Heeft zeker alles te maken met de 'crisis' ?
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wow hypotheekrente is weer gestegen

Bericht door Steven »

meerdre schreef:Okee, dan heb ik gewoon veel geluk :) Ik sloot hem af op 5.05 en diezelfde verstrekker is nu 5.7(3-4 maanden later)

De marges zijn dus vooral hoger geworden. Oftewel het geld lenen kost voor banken nog steeds hetzelfde, ze willen alleen meer winst maken. Heeft zeker alles te maken met de 'crisis' ?
Niet helemaal waar. De stijging kan ook te maken hebben met het feit dat de markt een hogere risico-opslag wil voor hypothecaire leningen. De kans dat de Nederlandse Staat niet aen de betalingsverplichtingen voldoet is nihil. De kans dat een hypotheekschuld niet wordt afgelost is ook klein, maar wel groter
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Wow hypotheekrente is weer gestegen

Bericht door fransjan »

meedere het eind is nog niet inzicht ..

geldverstrekkers gaan verdwijnen van de markt ,de komende maanden ,zal er nog genoeg vuurwerk komen ..

en heek simpel ,er is een gebrek aan geld ,nu de banken hun portefeille,s niet makkelijk kunnen doorverkopen of op de eigen balans kwijt moeten .

dus de crisis heeft wel degelijk invloed in mijn optielk,in ieder geval in europa ,de grootste aanjager van de rentestijgingen van het afgelopen jaar ,maar we moeten tevens niet vergeten,dat de rente historisch laag was ,dus ook de gewone factoren spelen gewoon mee
Plaats reactie