Minimum rentepercentage bij ouders kind hypotheek ?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

bck
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 apr, 2008 1:35 pm

Minimum rentepercentage bij ouders kind hypotheek ?

Bericht door bck »

Goedendag,

ik ben op zoek naar het minimum rente percentage wat een ouder aan een kind mag vragen bij het verstrekken van een hypothecaire lening.

Het gaat er om dat het percentage niet te laag is waardoor de belastingdienst op een bepaald moment zou kunnen gaan klagen dat er sprake is van een "schenking".

Huis wordt nu gezamelijk gekocht (50/50) waarbij ouders het volledige bedrag uit eigen vermogen betalen en op de helft door kind dus rente betaald gaat worden.

Andere constructies altijd ook van harte welkom. Bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Minimum rentepercentage bij ouders kind hypotheek ?

Bericht door jari »

bck,

Zie onderstaande link voor meer info over de familiebank.
http://www.fiscalert.nl/2008/01/7_vrage ... iebank.php

De rente mag 25% afwijken van de marktrente. Uitgaande dat je een hypothecaire inschrijving regelt en je een marktrente kunt aanhouden van zo'n 5% kun je theoretisch dus zo'n 3,75% afspreken.

Ik zou in ieder geval wel met een financieel adviseur om de tafel gaan om jullie (financiele) situatie door te spreken. Er zijn namelijk betere alternatieven op de mogelijkheid die jij hier schetst die fiscaal/financieel optimaler zijn. Valt hier verder obv je gegevens niet te beoordelen wat het beste is, maar met de situatie die jij nu schetst heeft je kind bijvoorbeeld beperkte renteaftrek.

Maar houd er bijvoorbeeld rekening mee, dat als je kind over een paar jaar volledig eigendom wil, dat je kind dan 6% overdrachtsbelasting moet betalen over die 50% eigendom die jij nu hebt als ouder.

Je kunt ipv het eigen vermogen inbrengen dit vermogen gebruiken als lening aan je kind. De rente kun je dan weer terugschenken. :idea:
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Minimum rentepercentage bij ouders kind hypotheek ?

Bericht door fransjan »

geen handige constructie ,niet gezamelijk aankopen !!!!!!!
bck
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 apr, 2008 1:35 pm

Re: Minimum rentepercentage bij ouders kind hypotheek ?

Bericht door bck »

Goedendag, allereerst, bedankt voor de antwoorden en de link en excuses voor de late reactie. Dacht dat ik automatisch een mail kreeg als er een bericht was geplaatsts maar daar heb ik me blijkbaar in vergist en kwam er net pas achter dat er reacties waren.

Ik had juist van de notaris begrepen dat als je 50/50 aankoopt (of in ieder geval alles wat binnen een verhouding van 40/60 bleef) dat je dan daarna bij een latere overdracht van de andere helft geen overdrachtsbelasting hoefde te betalen. Wellicht had hij dat fout ? (overigens is overdracht van het andere deel niet noodzakelijk gezien dit bij overlijden zowiezo aan kind toekomt ?)

Wat betreft de beperkte aftrek die het kind heeft, dat klopt maar dat heeft er vooral mee te maken dat het inkomen van het kind niet toerijkend is om meer te betalen. Daarom dus ook de gezamelijke aankoop van het huis. Als het volledig door kind aangekocht wordt en hij over het volledige bedrag rente moet betalen dan is dat niet te doen.

Als laatste, als de lening direct opeisbaar is, zou je dan een nog lager rentepercentage kunnen hanteren ?

Waarom dit zo laag mogelijke rentepercentage is vermoedelijk de vraag, dit omdat het inkomen van kind te laag is en er daardoor weinig aftrek van rente mogelijk is. (daarom dus ook gezamelijke aankoop van het huis)

bvd
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Minimum rentepercentage bij ouders kind hypotheek ?

Bericht door jari »

Ik had juist van de notaris begrepen dat als je 50/50 aankoopt (of in ieder geval alles wat binnen een verhouding van 40/60 bleef) dat je dan daarna bij een latere overdracht van de andere helft geen overdrachtsbelasting hoefde te betalen. Wellicht had hij dat fout ? (overigens is overdracht van het andere deel niet noodzakelijk gezien dit bij overlijden zowiezo aan kind toekomt ?)
Die regel heeft betrekking op samenwoners. Jullie zijn als ouders niet in die zin samenwonend met jullie kind, maar hebben alleen 50% eigendom. Dat is heel iets anders.
Wat betreft de beperkte aftrek die het kind heeft, dat klopt maar dat heeft er vooral mee te maken dat het inkomen van het kind niet toerijkend is om meer te betalen. Daarom dus ook de gezamelijke aankoop van het huis. Als het volledig door kind aangekocht wordt en hij over het volledige bedrag rente moet betalen dan is dat niet te doen.
Als je ipv het bedrag inbrengen in de woning het geld aan je kind leent en vervolgens de rente terugschenkt, bereik je hetzelfde doel qua maandlasten voor je kind en de belasting betaalt mee. Fiscaal/financieel voor alle partijen veel interessanter.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
bck
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 apr, 2008 1:35 pm

Re: Minimum rentepercentage bij ouders kind hypotheek ?

Bericht door bck »

jari schreef:
Als je ipv het bedrag inbrengen in de woning het geld aan je kind leent en vervolgens de rente terugschenkt, bereik je hetzelfde doel qua maandlasten voor je kind en de belasting betaalt mee. Fiscaal/financieel voor alle partijen veel interessanter.
Ja... mee eens... normaal gesproken :-)

Situatie is echter ongeveer als volgt:

Ouder: vermogend
Kind: ook vermogend echter geen inkomen, leeft voornamelijk van rendement op vermogen en een heel klein beetje winst uit een onderneming. (Bedoeling is om wel een "baan" te gaan krijgen specifiek voor de hypotheek aftrek want de winst uit onderneming is iets van 5000. Daarbij moet je denken aan een standaard baan met wat zal het zijn, 2000pm inkomsten ?)
Huis: 700k volledig gefinancierd door ouder.

En dan krijg je dus de situatie dat bij 4% rente de rente al meer is dan het volledige inkomen wat kind gaat hebben. Daarom dus slechts de helft lenen tegen een zo schappelijk mogelijke rente, laten we zeggen, 350k bij 3,2% rente (liefst nog lager?) waarmee rente zo goed als volledig aftrekbaar is afhankelijk van het werkelijke inkomen uit de baan / onderneming maar daar zal het dan ongeveer in de buurt zitten.

Volledig terug schenken van de rente zal dus ook niet mogelijk zijn omdat de rente gewoon te veel is, helemaal als het volledige bedrag geleend zou worden.

ps: wat betreft de 50/50 duidelijk. Hoe zit dat dan echter als ouder komt te overleiden ? Is er dan ook overdrachtsbelasting verschuldigd ? (het lijkt me niet maar even voor de zekerheid...) Het is namelijk zo dat die andere helft tzt op die manier bij kind terecht komt (laten we hopen dat het zo lang mogelijk duurt natuurlijk :-) )
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Minimum rentepercentage bij ouders kind hypotheek ?

Bericht door Steven »

Als de lening van ouders direct opeisbaar is en kind aan kan tonen in staat te zijn om de lening direct af te lossen (bv als er voldoende vermogen of inkomen is) mag de lening renteloos verstrekt worden zonder dat de fiscus het als verkapte schenking ziet. In jullie situatie is dat geen slechte constructie.

De vraag blijft wel waarom jullie 50/50 kopen. Ik neem aan dat alleen jij erin woont? Als je je ouders uit wilt kopen, is alsnog overdrachtsbelasting verschuldigd. Overigens is geen overdrachtsbelasting verschuldigd als het aandeel van je ouders vererfd wordt.

Advies: raadpleeg een notaris/belastingadviseur/estate planner/financieel planner. Die kan de hele situatie doornemen.
bck
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 apr, 2008 1:35 pm

Re: Minimum rentepercentage bij ouders kind hypotheek ?

Bericht door bck »

Steven schreef:De vraag blijft wel waarom jullie 50/50 kopen. Ik neem aan dat alleen jij erin woont? Als je je ouders uit wilt kopen, is alsnog overdrachtsbelasting verschuldigd. Overigens is geen overdrachtsbelasting verschuldigd als het aandeel van je ouders vererfd wordt.

Advies: raadpleeg een notaris/belastingadviseur/estate planner/financieel planner. Die kan de hele situatie doornemen.
Ja, het was niet mijn idee om 50/50 te kopen maar van een notaris die ouder heeft geraadpleegd. Weet niet hoe oud je zelf bent maar meestal hebben ouders dan zoiets van "die man zal het wel weten dus dat doen we maar" :-) Ik heb het vermoeden dat die de insteek had van "zekerheid voor ouder" maar die is eigenlijk niet van belang. (klinkt wellicht stom maar als 1 ouder met 1 kind is dat het niet)

Gezien het niet de bedoeling is tzt de ouder uit te kopen (waarom zouden we... het vererfd tenslotte toch vanzelf) maakte het echter niet zo veel uit naar mijn idee dus heb ik het maar zo gelaten.

Wat betreft renteloos, dat hoeft natuurlijk ook weer niet.... tenslotte zou het leuk zijn als er met een aardige constructie wat minder belasting wordt betaald (al is het maar om het bedrag wat door ouder wordt betaald als vermogensbelasting goed te maken)
Plaats reactie