Hypotheek rente history

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

meerdre
Berichten: 110
Lid geworden op: di 18 mar, 2008 2:32 pm

Hypotheek rente history

Bericht door meerdre »

Bestaat er een site, waar je de hypotheek rente history kan bekijken?
Gast

Re: Hypotheek rente history

Bericht door Gast »

Hallo,

Als je op google zoekt dan kom je zeer geregeld dit soort grafiekjes tegen

http://www.uwhypotheekbemiddelaar.nl/in ... afiek.html

Mijn mening op basis van onderzoek vanaf 1960 is dat de hypotheekrente nog altijd zeer laaf is.

Mvg,

Trader 648
meerdre
Berichten: 110
Lid geworden op: di 18 mar, 2008 2:32 pm

Re: Hypotheek rente history

Bericht door meerdre »

Ja dankjewel. Idd een grafiek. HElaas niet iets met en maand, en dan voila toen was de rente dat en dat precies...Maar toch bedankt!
Mooggie
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 06 apr, 2008 11:03 pm

Re: Hypotheek rente history

Bericht door Mooggie »

Obvion heeft wel zo'n soort staatje:

http://www.obvion.nl/web01/nl/html/alge ... storie.asp
meerdre
Berichten: 110
Lid geworden op: di 18 mar, 2008 2:32 pm

Re: Hypotheek rente history

Bericht door meerdre »

Mooggie schreef:Obvion heeft wel zo'n soort staatje:

http://www.obvion.nl/web01/nl/html/alge ... storie.asp
dankjewel!
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Hypotheek rente history

Bericht door fransjan »

totaal geen zin ,verhalen uit het verleden ..

we leven vandaag en morgen is weer alles anders .

als er op basis van history gewerkt zou worden ,dan was het erg makkelijk om de rente te voorspellen
Gast

Re: Hypotheek rente history

Bericht door Gast »

Fransjan,

Mijn complimenten dat je altijd zo recht door zee bent. Toch ben ik het dit keer totaal niet met je eens. Mensen die bijvoorbeeld in 2006 hebben gekozen voor variabele rente ( en de ervaring leert dat dit er zeer veel zijn geweest ) hadden zichtzelf een hoop ellende en veel geld kunnen besparen door zich wel degelijk te verdiepen in de rentehistorie. Indien je de rente had geanalyseerd vanaf bijvoorbeeld 1960 had je met eigen ogen kunnen zien dat de variabele rente op basis van een historie van 50 jaar nooit lager is geweest dan 3,2%. Het was dan op basis van het verleden ook onverantwoord om te kiezen voor variabel. Grote partijen in de Financiele sector doen dit soort onderzoeken nauwkeurig om een financieringsprobleem te voorkomen. Ook had de huidige subprimecrises in Amerika grotendeels kunnen worden voorkomen indien men beter had gekeken naar de rentehistorie. Variabel geld lenen op 1,5% lijkt zeer aantrekkelijk maar hoe groot is de historische kans dat de rente naar 0% gaat ten opzichte van de kans dat de variabele rente zou gaan stijgen. De historie leert dan ook dat het op dit moment nog zeker de moeite is om je hypotheekrente lang vast te zetten. De kans dat de lange rente op lange termijn onder de korte zal blijven bewegen is wederom historisch gezien ( op lange termijn ) dan ook niet erg aannemelijk.

Veel adviseurs hebben in de periode dat de variabel rente rente laag stond ook altijd gezegd dat je aan variabele rente gemiddeld op lange termijn geld verdiend. Ik vergelijk dit altijd met de beleggingsadviseurs die in 2000 riepen dat je aan aandelen gemiddeld een hoger rendement haalt dan op bijvoorbeeld renterekeningen of obligaties. Vraag is en blijft altijd wanneer stap je in, dit geld zeker ook voor de hypotheekrente, helaas hebben veel consumenten dit de afgelopen moeten ervaren en zijn er een hoop mensen die netto permaand door de stijging van de variabele rente een stuk minder over houden.

Ik heb respect voor je meningen in het algemeen maar het doen van uitspraken over rentestanden moet je altijd voorzichtig zijn. Wereldwijd zijn er dagelijks een hoop mensen bezig met het analyseren van de wereldwijde rentemarkten. Op dezelfde markten wordt er een hoop geld verdiend met rentearbitrage. Rentearbitrage is alleen mogelijk als je je verdiept in de wereldwijde rentehistorie. Historisch gezien leveren deze onderzoeken een aantal grote financiele instellingen dan ook een hoop geld op. Dit toont aan dat onderzoek dus zeker loont!

Mvg,

Trader648
fransjan schreef:totaal geen zin ,verhalen uit het verleden ..

we leven vandaag en morgen is weer alles anders .

als er op basis van history gewerkt zou worden ,dan was het erg makkelijk om de rente te voorspellen
meerdre
Berichten: 110
Lid geworden op: di 18 mar, 2008 2:32 pm

Re: Hypotheek rente history

Bericht door meerdre »

Ik heb een nieuwe hypotheek afgesloten tegen een leuke rente. En ik was/ben gewoon geintereseerd om te zien hoe die rente gemiddeld is. Ik kan er wellicht niks, mee, maar vind het toch leuk om te weten...
Youp

Re: Hypotheek rente history

Bericht door Youp »

Rentearbitrage is alleen mogelijk als je je verdiept in de wereldwijde rentehistorie.

@Trader:
Dit is naar mijn mening onjuist. Arbitrage is het opzetten van constructies zodat risicoloos geld verdient wordt. Een zogenaamde 'free lunch'. Dit heeft weinig met het verleden en de toekomst te maken. Arbitrage draait volledig om het heden.

Jij doelt meer op het inschatten van het toekomstig verloop van de rente denk ik. Meer TA gebaseerd dus.
Gast

Re: Hypotheek rente history

Bericht door Gast »

Youp,

Jij verwoord het zoals ik het bedoel. Bedankt voor de correctie. Een 'FREE LUNCH" moet geen nare bijsmaak krijgen.

Mvg,

Trader648
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Hypotheek rente history

Bericht door fransjan »

gast

de praktijk leert ,dat mensen kudde dieren zijn .

oftewel ,men stapt masaal in de variabele rente als het 5 voor 12 is en men gaat masaal beleggen als de beurs op 700 punten staat..

tevens ziet de rente en beleid er heel anders uit ,europees en nationaal gezien na 2001 dan voor 2001 .

tijden zijn veranderd en de markt is veranderd ,het is een digitale wereld en new york en peking ,ligt praktisch om de hoek ,evenals de financiele markten .

dus natuurlijk zijn er economische modellen ,maar een grafiek van de laatste 30 jaar bestuderen ,is hetzelfde als de kreet ,dat een variabele rente over 30 jaar altijd de goedkoopste is en dan zeg ik ,dat ligt aan het instapmoment .

2 a 3 jaar geleden kon je 20 jaar vast voor 3,7 % krijgen en werd er toch gekozen voor 2,6% variabel ,maar dat gaf jij zelf ook aan ..

krijg elke maand een mail van een fundingsclub en daar krijgen we altijd de voorspellingen van de renteontwikkelingen en de swap standen ,maar ook daar was het koffiedik kijken .

het is niet moeilijk te voorspellen ,maar dat er altijd een golfbeweging is ,is echter wel een zekerheid ,alleen wanneer ,is weer een ander verhaal .

trouwens japan is echt een uitzondering ,tenminste zolang het duurt
Gast

Re: Hypotheek rente history

Bericht door Gast »

Fransjan,

Ik kan dagenlang over rentes, beurskoersen en economische verwachtingen discussieren want ik vind het erg interessant.

We kennen beide het begrip de geschiedenis herhaalt zich altijd, daar geloof ik ook wel in. Ook in de toekomst zullen er kuddedieren zijn die op een variabel renteniveau van bijvoorbeeld 3% weer voor varialbel kiezen of mensen zijn die op een zwaar overgewaarde beurs in zullen stappen.

Naar mijn idee is de huidige kredietkredietcrises qua omvang nieuw.Omdat de huidige situatie qua tijdperk en omvang nieuw is liggen er geen draaiboeken voor de mensen die hier nu over dienen te beslissen. Daarom is het nu nog veel moeilijker om rentes te voorspellen en daarom kunnen er naar mijn idee met de rentes ook nog wel rare dingen gebeuren. ( uiteraard beide kanten op! )

Kijk naar de optiebeurs in de jaren 2000 tot en met 2004. Optiepremies waren duurder dan ooit tevoren. Volatilities van boven de 100 werden in bepaalde fondsen verhandeld, terwijl volatility 30 historisch gezien al duur was. Ook de rentemarkt is momenteel een markt van extremen en dat heeft vaak tot gevolg dat de uitslagen behoorlijk extreem kunnen zijn.

Sorry laat ik me toch weer verleiden om een analyse te maken,

Werkze nog Fransjan,

Mvg,

Trader648
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Hypotheek rente history

Bericht door fransjan »

gast

tegenwoordig is het

kijk na de huidige beurskoers en je weet de eventuele daling of stijging ,de volgende dag ..

p,s ik vind de optie premie,s nog steeds pittig ,maar hoe dat komt weten we gelukkig ook ..
Plaats reactie