eigenwoningreserve partner met eigen hypotheerente-aftrek

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

minou
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 14 mar, 2008 2:07 pm

eigenwoningreserve partner met eigen hypotheerente-aftrek

Bericht door minou »

Wie kan mij helpen met het volgende.

We zijn in 2002 getrouwd. Mijn partner heeft in 2004 zijn woning verkocht en is vervolgens bij mij komen wonen. Ik heb deze woning al 30 jaar in mijn bezit. Wij zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden, mijn huis blijft van mij en zijn geld blijft van hem. Hij steekt ook geen geld in de woning voor onderhoud ed.

Maar omdat je getrouwd bent, ben je voor de belastingdienst automatisch fiscale partners.
Ik kan nergens in de aangifte vinden wat je moet met bovenstaande situatie. Ze gaan er eigenlijk van uit dat je weer een huis er voor terug koopt. En als je dit niet doet, dat je dan voor 50 % eigenaar bent van elkaars bezit.
De vragen: "kosten voor onderhoud aan de laatstgekochte woning" is nu dus een moeilijk te beantwoorden vraag, want wat is nu de laatstgekochte woning, de woning die al 30 jaar in bezit is?

En hoe zit het met mijn eigen hypotheekrente-aftrek, nu mijn partner een eigenwoningreserve heeft?
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: eigenwoningreserve partner met eigen hypotheerente-aftrek

Bericht door HJV »

Voor het huwelijk was de woning voor 100% uw eigendom. Huwelijk is gesloten onder huwelijksvoorwaarden, ik ga ervan uit dat dit was met het oog op u bezit o.a. de woning

Aangifte belasting; uw bent door het huwelijk automatisch elkanders fiscaal partner en doet als zodanig aangifte, u geeft aan in de aangifte bij het venster "eigen woning"dat d├®ze 100% van u is, er staat wel is de woning van Jan en Minou (zo noem ik jullie maar even als voorbeeld) de belasting is helemaal niet ge├»nteresseerd hoe jullie het huwelijk hebben afgesloten en zal niet afzonderlijk de vraag aan Jan en Minou stellen,woning forfait , hypotheekrente als die er nog is en de eigenwoningschuld.

Voor Jan,, die met de verkoop winst zou hebben kunnen gemaakt en die zijn woning heeft verkocht voor b.v 200.000 met een eigenwoningschuld van 100.000
Deze rest 100.000 (overwaarde) is de waarde die Jan moet inbrengen als hij een nieuwe woning zo kopen en waar hij geen hypotheekrente kan aftrekken, dit bedrag blijft 5 jaar na de officiële verkoop datum staan.

Besluiten jullie samen binnen die 5 jaar een woning te kopen ondanks dat dit onder jouw naam is , dan zal Jan als huwelijkse partner dit geld toch in de woning moeten brengen, in de woning brengen betekent over dit bedrag geen aftrek hypotheekrente.

tevens wijs ik jullie op box3 die een heffingsvrijvermogen heeft van +/- 20.000 per persoon en daar boven is het bedrag belastbaar effectief tegen 1,2%
Plaats reactie