wat zijn uw verwachtingen m.b.t rente ontw

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

cor

wat zijn uw verwachtingen m.b.t rente ontw

Bericht door cor »

Geacht forum.

De obligatie markten zijn in rep en roer. Men vlucht naar veilige staats obligaties.
Hierdoor zou de rente naar beneden moeten kunnen.

Anderzijds: vertrouwen de banken elkaar niet meer, en lenen wel ...maar niet meer zo makkelijk, in US al; locale tarieven van 10 / 20% op rente korte leningen. Bovendien zal iemand de kosten van deze Hyptheek crises moeten ophoesten.
c.q terugverdienen. En dat zullen wij wel zijn. De grote geldinjecties van de ECB , De oplopende inflatie.

Welk senario denkt u dat gaat of kan gebeuren met deze ontwikkelingen.( als deskundige)
Mvr Gr Cor.
Gast

Re: wat zijn uw verwachtingen m.b.t rente ontw

Bericht door Gast »

Waarom geen reactie...... intressant genoeg
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: wat zijn uw verwachtingen m.b.t rente ontw

Bericht door rambagts »

Het maakt toch niks uit hoe hoog de rente is?. Huizenkopers zijn niet geinteresseerd in de prijs van een huis. Wat telt is wat een huis iemand per maand kost. Als de rente stijgt naar structureel 10% zullen de huizenprijzen halveren. Als de rente zakt naar structureel 2% zullen huizenprijzen verdubbelen. Het kan alle kanten op en iemand die precies weet wat de rente gaat doen heeft wel wat anders te doen dan forumvragen te beantwoorden!.
Gast

Re: wat zijn uw verwachtingen m.b.t rente ontw

Bericht door Gast »

Betje vreemd antwoord ... Jij hebt geen koopwoning....

Iemand met een koopwoning moet ( kan ) de rente vast zetten ....van zijn contract ... of zelfs oversluiten
Klopt dat je dan niet verrast wilt worden met een rente van 10%
Al kan niemand iets garanderen zou het leuk zijn als anderen hun visie gaven.
Om bijvoorbeeld niet door een hogere rente te worden overvallen. Kortom alert te blijven.


Overgens betaalde ik ooit 13% , nou dat echt is niet te doen.
cor
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: wat zijn uw verwachtingen m.b.t rente ontw

Bericht door Cnorretje »

Het rentewapen wordt in Amerika anders gehanteerd dan in Europa. In Europa is het met name inflatie gedreven. In tijden dat de rente 13% was ging dat gepaard met een hoge inflatie. Wanneer iemand jaarlijks inflatievolgend meer gaat verdienen zal hij zich niet zo druk maken over een hoge rente. Tot dat de bom barst natuurlijk want het kan niet onbeperkt doorgaan.

Mijn visie is dus dat zolang de inflatie relatief laag blijft de (hypotheek-) rente een zelfde beeld zal blijven geven.

Maar ja, ik zeg altijd : zet 10 economen in een hok om te discusieren over een onderwerp en ze komen er allemaal met blauwe plekken uit.
cor

Re: wat zijn uw verwachtingen m.b.t rente ontw

Bericht door cor »

Buiten het beleid ( ECB) is er ook nog marktwerking,de banken zullen hun verlies willlen wegwerken.En minder risico willen nemen dat is nou juist wat ik bedoel.

Het lijkt er op dat de rente laag blijft , immers iedereen gaat in staats obligaties..... Maar bovenvermelde kan dan voor een verassing zorgen. in US nu kortlopende leningen 20%.

Nog bedankt trouwens.
Cor.
cor

Re: wat zijn uw verwachtingen m.b.t rente ontw

Bericht door cor »

Buiten het beleid ( ECB) is er ook nog marktwerking,de banken zullen hun verlies willlen wegwerken.En minder risico willen nemen dat is nou juist wat ik bedoel.

Het lijkt er op dat de rente laag blijft , immers iedereen gaat in staats obligaties..... Maar bovenvermelde kan dan voor een verassing zorgen. in US nu kortlopende leningen 20%.

Nog bedankt trouwens.
Cor.
Plaats reactie