Hypotheek

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

hypotheekie

Hypotheek

Bericht door hypotheekie »

Hallo,

Ik heb een vraag en ben benieuwd wie deze op kan lossen.

ik heb een woning gekocht in 2001 voor 100.000 EUR en verkocht in 2003. De overwaarde bedroeg 25 .000 EUR. In 2003 heb ik een nieuwe woning gekocht voor 150.000 de overwaarde is niet ingebracht de woning is in deze periode geheel verhuurd en ik ben naar het buitenland gegaan. In 2007 heb ik de woning verkocht de overwaarde bedroeg 10.000 EUR.

De polis is gaan lopen sinds 2001. De premie is doorbetaald tijdens de box drie periode vanaf 2003 en er is voldaan aan de voorwaarden van de KEW (behalve dan dat het geen eigenwoninschuld betrof).

mijn vriendin heeft in 2005 een woning gekocht voor 200.000 EUR en in 2007 verkocht voor 205.000EUR.

na verkoop van mijn pand in 2007 hebben wij samengewoond in het pand van mijn vriendin.

Nu kopen we een huis van 380000 en hebben inclusief kosten 420000 nodig.

- Hoe lang en voor welk deel hebben wij nog recht op renteaftrek?
- Hoe hoog is de maximale eigen woning schuld?
- Kan de lopende polis in 2008 worden voortgezet als KEW? Hoe hoog is de vrijstelling dan?
- Moet de polis in 2008 opnieuw worden afgesloten en wat is de maximale looptijd gezien de periode van de renteaftrek? Hoe hoog is de vrijstelling dan?

Ik ben benieuwd of iemand eruitkomt!!!

Groetjes
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Hypotheek

Bericht door Steven »

Examenvraag?
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Hypotheek

Bericht door jari »

Dat weet ik wel zeker!
Nou hypotheekie, kom maar op met je antwoord, dan controleren wij of het goed is :D

ps) hypotheekbedrag van vriendin is niet bekend, kan van invloed zijn om maximale aftrek/ewreserve
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Hypotheek

Bericht door Cnorretje »

Een gek kan meer vragen dan duizend wijzen kunnen beantwoorden (niet vervelend bedoeld overigens). Maar dit is zo'n vraagstuk waarbij ik de boeken weer op moet zoeken.

Wat wel opvalt is de post kosten koper (40.000). Deze zijn behoorlijk hoog en zou ik graag gesplits zien in overdrachtskosten en financieringskosten.

Volgens mij koopt de man een duurdere woning en de vrouw een goedkopere. De goedkoper wonen regel is sterker dan de anti misbruik bepaling. Maar
't is al laat dus ik kan er naast zitten.

Nu de rest nog.
Hypothekie

Re: Hypotheek

Bericht door Hypothekie »

nee geen examenvraag ha ha. Het is voorgelgd bij drie adviseurs die er allen geen antwoord op hebben.

Omdat ik pas over 2 weken bij de belastingconsulent terecht kan dacht ik mischien dat jullie er iets mee kunnen.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Hypotheek

Bericht door Cnorretje »

De diehards zijn allemaal nog online zie ik .......... :D
hypothekie

Re: Hypotheek

Bericht door hypothekie »

Ik dacht zelf:

de maximale eigenwoning schuld bedraagt 235.000 (240.000-5.000,-)
De polis kan niet worden voortgezet omdat er in 2003 niet is voldaan aan de voorwaarden kew. Ik denk zelf dat ik nog recht heb op de volledige vrijstelling omdat ik niet van een eerdere vrijstelling heb kunnen profiteren (de polis is in 2003 tot uitkering gekomen omdat ik de woning heb verhuurd.)
dus opnieuw beginnen in 2008 en eventueel de huidige waarde inbrenen als hoge storting maar tot welke datum zou dat kunnen? geen idee
Max rente aftrek ook geen idee omdat ik niet weet of de hypotheek van mijn vriendin daar nog invloed op heeft.

Kom een heel eind maar niet helemaal
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Hypotheek

Bericht door Steven »

Nou vooruit dan
hypotheekie schreef: - Kan de lopende polis in 2008 worden voortgezet als KEW? Hoe hoog is de vrijstelling dan?
Graag ontvang ik de waardeopgaaf van de polis ten tijde van de emigratie in 2003

- Moet de polis in 2008 opnieuw worden afgesloten en wat is de maximale looptijd gezien de periode van de renteaftrek? Hoe hoog is de vrijstelling dan?
[/quote][/quote]

Sowieso moet je niks met polis. Verder heb ik het antwoord op bovenstaande vraag nodig. Hieronder alvast een deelantwoord:

Een KEW komt uiterlijk 30 jaar na ingangsdatum tot uitkering. Je bent niet verplicht de polis weer als KEW aan te merken. Als je dat niet doet eindigt de periode van renteaftrek in 2035. Een gedeelte van de aftrek is komen te vervallen vanwege fictieve uitkering in 2003.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Hypotheek

Bericht door Cnorretje »

hypothekie schreef:de polis is in 2003 tot uitkering gekomen omdat ik de woning heb verhuurd
Dit vind ik een vreemde passage. De polis wordt niet beeindigd omdat je de woning hebt verhuurd maar omdat je dat zelf verzocht hebt lijkt me.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Hypotheek

Bericht door Steven »

Cnorretje schreef: Dit vind ik een vreemde passage. De polis wordt niet beeindigd omdat je de woning hebt verhuurd maar omdat je dat zelf verzocht hebt lijkt me.
Waarschijnlijk bedoelt Hypotheekie een fictieve uitkering voor de fiscus
Hypotekie

Re: Hypotheek

Bericht door Hypotekie »

klopt
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Hypotheek

Bericht door Steven »

ha, nou kom ik met de rode pen :twisted:
hypothekie schreef:Ik dacht zelf:

de maximale eigenwoning schuld bedraagt 235.000 (240.000-5.000,-)
De polis kan niet worden voortgezet omdat er in 2003 niet is voldaan aan de voorwaarden kew.
De polis kan in 2008 weer als KEW aangemerkt worden.
Ik denk zelf dat ik nog recht heb op de volledige vrijstelling omdat ik niet van een eerdere vrijstelling heb kunnen profiteren (de polis is in 2003 tot uitkering gekomen omdat ik de woning heb verhuurd.)
Je vrijstelling wordt verlaagd met de fictieve uitkering in 2003.
dus opnieuw beginnen in 2008 en eventueel de huidige waarde inbrenen als hoge storting maar tot welke datum zou dat kunnen?
geen idee
KEW komt altijd uiterlijk 30 jaar na oorspronkelijke ingangsdatum tot uitkering
hypothekie

Re: Hypotheek

Bericht door hypothekie »

maar je zou in principe de kew toch ook kunnen afkopen en opnieuw voor dertig jaar kunnen gaan (mits deze niet de einddatum van de renteaftrek overstijgt)

Volgens mij moet ik kijken naar de tijd dat ik nog rente aftrek heb en daar de looptijd op aan te passen.

Het is toch niet zo dat je maar een keer de kans heb om een kew van dertig jaar af te sluiten?

Even een voordbeeld stel:

ik ga in eerste instantie 50.000 sparen (met een eigenwoningschuld van een ton) en na vijf jaar koop ik hem af begin opnieuw en ga 100000 sparen (met een eigenwoningschuld van 200.000.

Ik moet afrekenen over het rendement maar omdat er toch geen rendement is betaal ik niets.

de eerste 100.000 euro vervalt in 2038 en het tweede ton vervalt in 2043. Dan zou ik toch opnieuw een polis van dertig jaar tegen een ton kunnen sluiten?

Daarom vraag ik mij af hoe het zit met de maximale looptijd vanaf nu. ik snap dat de vrijstelling a 290.000 wordt vermindert met het opgebouwde kapitaal in 2003.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Hypotheek

Bericht door jari »

Zit ik een beetje spam te behandelen bij 'hypotheken' terwijl jullie hier leuke cases aan het maken zijn :D
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Hypotheek

Bericht door Steven »

hypothekie schreef:maar je zou in principe de kew toch ook kunnen afkopen en opnieuw voor dertig jaar kunnen gaan (mits deze niet de einddatum van de renteaftrek overstijgt)

Volgens mij moet ik kijken naar de tijd dat ik nog rente aftrek heb en daar de looptijd op aan te passen.

Het is toch niet zo dat je maar een keer de kans heb om een kew van dertig jaar af te sluiten?
Afkopen en opnieuw beginnen kan uiteraard altijd. Dat maakt het allemaal veel eenvoudiger, maar vaak duurder vanwege de afkoopkosten van kapitaalverzekering. En de vraag wordt opeens oninteressant vanwege de eenvoud.
Plaats reactie