Aegon aflossingsvrije hypotheek

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ZBL
Berichten: 6
Lid geworden op: do 25 okt, 2018 12:24 pm

Aegon aflossingsvrije hypotheek

Bericht door ZBL »

Goedemiddag,

Ik heb een vraag omtrent mijn hypotheek bij Aegon.
Ik heb een deel spaarhypotheek en een deel aflossingsvrije hypotheek.
Beide hypotheken heb ik Tm 01-01-2027 een rentevast periode.
Ik heb eerder gerekend om de hypotheek over te sluiten maar dat kosten meer teveel geld ten opzichten van het voordeel, daarbij dachten wij aan verhuizen maar de huizenmarkt is nog steeds overhit met vele overbiedingen tot gevolg.
Momenteel zijn we ons huis verder aan het opknappen/verbouwen en zijn we voorlopig niet meer van plan te verhuizen.
Nu de rente aanzienlijk toenemen ben ik aan het kijken wat ik dan nu beste met mijn hypotheek kan omgaan, en hoe ik de komende jaren een zo laag mogelijk hypotheek kan hebben.
Ik ben er bang voor dat de rente over pakweg de 3 a 5 jaar weer richting 5 a 6 procent gaat. Voor mijn spaarhypotheek zou dat juist positief zijn, wel meer rente maar ook meer opbouw met minder hoge premie. Maar voor de aflossingsvrije hypotheek is dat natuurlijk niet het geval.
Vandaar dat ik de volgende vragen overhoud:
1: Zou het nu lonen, de aflossingsvrije hypotheek naar marktrente te zetten om hem dan zo lang mogelijk gelijk vast te zetten? Of gewoon de 5 jaar uitzitten en dan kijken hoe de rente zich ontwikkeld heeft.
2: Wanneer ik geld over heb, nu pakweg 5000,- Euro kan ik die beter bijstorten bij de spaarhypotheek of aflossen op de aflossingsvrije hypotheek?

Op de spaarhypotheek hebben wij momenteel 1,89% die houden we aan, gaat puur alleen om de aflossingsvrije variant deze is 75000 Euro en heeft een rente van 2,72% tm 1-1-2027

alvast bedankt voor jullie inzicht.