rente afsplitsing

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

durana
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 aug, 2020 11:18 am

rente afsplitsing

Bericht door durana »

Hallo all,

Ik heb een hypotheek bij munt.
Heb ze gebeld over mogelijk rente afsplitsing i.c.m 10% boetevrij. De helpdesk kende dit product niet. Iemand hier ervaring mee ?

Situatie:
- 180k hypotheek aflossingvrij ==> hierop zou ik rente afsplitsing willen van 18k per jaar. Dat ik over 10 jaar, 10 stukjes afslossingvrij heb maakt mij niet uit.
- 180 annuiteit, zo laten


bron : https://ffp.nl/blog/last-van-hoge-hypot ... splitsing/

thanks alvast
Durana
durana
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 aug, 2020 11:18 am

Re: rente afsplitsing

Bericht door durana »

all,

Ik heb inmiddels contact gehad, in eerste instantie wilden ze niet aan renteafsplitsing.
Nu gaan ze toch een berekening naar me sturen. ben benieuwd, houd jullie op de hoogte.
Basserr
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 2:10 pm

Re: rente afsplitsing

Bericht door Basserr »

Ik ken het artikeltje, maar heb nog nooit gehoord dat dit met succes is toegepast. De anonieme auteur stelt dat zelf ook niet..
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: rente afsplitsing

Bericht door M_1 »

De impliciete aanname van het artikel is dat je een bestaande hypotheek 'zomaar' in twee delen zou kunnen opsplitsen. Dit is lang niet altijd het geval. Daarnaast volgt ook de aanname dat bij zulke gesplitste hypotheekdelen het boetevrije deel over de totale som wordt berekend en vervolgens bij één willekeurig deel kan worden toegepast. Ook dat hoeft niet zo te zijn. Zeker in het geval van het toestaan van het opsplitsen van de hypotheek kan ik mij voorstellen dat die geldverstrekker het boetevrije deel ook per hypotheekdeel afzonderlijk betekent.
durana
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 aug, 2020 11:18 am

Re: rente afsplitsing

Bericht door durana »

hallo all,

hierbij update, in eerste instantie was het niet mogelijk renteafsplitsing, naar doorvragen en via klachten afdeling toch een bod gekregen.
was :
aflossingsvrijdeel 180k , 2.5% rente 20 jaar, nog 17 jaar te gaan.

nu:
regel was 20% minimaal omzetten, waarvan 10% boetevrij. Hiervoor heb ik 2,3K boete betaald.
aflossingvrij 108k, 2,5%, nog 17jaar
aflossingsvrij 72k, 1,3%, voor 5 jaar gedaan dit keer.

bovenstaande scheelt mij 72 per maand en binnen 3 jaar ong. 2,3k boete terugverdiend.

doe er je voordeel mee.
Plaats reactie