leeftijdsbeperking 60 jarige bij hypotheekaanvraag

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ronaldzaltbommel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 25 mar, 2021 11:18 am

leeftijdsbeperking 60 jarige bij hypotheekaanvraag

Bericht door ronaldzaltbommel »

Ik heb een hypotheek van syntrus achmea waarvan op augustus 2023 de 10 jaar rentevaste periode afloopt. Op dat moment zal ik, als ik nog leef, 60 jaar en 1 maand oud zijn (ik ben de 57 gepasseerd). Bij de volgende hypotheek/in 2023 verwacht ik minder dan 50% van de woningwaarde in hypotheekvorm te moeten lenen voor de volgende rentevaste periode. Mijn zzp-inkomen van de afgelopen drie jaar staat dit toe. Het gaat om een lening/restbedrag van ongeveer 100 k. euro.

De consumentenbond geeft aan dat vanaf je 57e er gekeken wordt naar inkomsten na pensionering die in de praktijk op 67 wordt gesteld. Ik heb nauwelijks pensioeninkomsten dus dan geldt de AOW als mijn inkomstenbron.

Als ik bij mijn huidige hypotheekverstrekker zoek, kom ik geen informatie tegen over hoe zij omgaan met leeftijd. En vragen beantwoorden ze volgens mij niet graag, dan verwijzen ze naar adviseurs. Op internet kom ik alleen E-mail collectors tegen terwijl ik dit eerst even zelf wil uitzoeken om daarna pas eventuele stappen te zetten. Ik heb nogal wat hokjes ingevuld om er achter te komen dat het niet om informatieverstrekking ging maar om mijn Email-adres.

Mijn vragen:

Is het zinvol om voor mijn 60e een nieuwe hypotheek af te sluiten (het liefste voor 10 jaar rentevast wat mij betreft maar 5 jaar zou ook kunnen) omdat er een harde grens is op die leeftijd v.w.b. eisen en voorwaarden? Dat betekent dan dat ik mijn huidige hypotheek in het 9e jaar van de 10 jaar rentevaste periode oversluit en een boete moet betalen.

Waar staat de informatie die ik nodig heb om uit te rekenen welk bedrag ik nog kan lenen als het maximale leenbedrag wordt vastgesteld op basis van AOW als inkomen?

Het is niet dat ik financieel adviseurs hun werk niet gun maar ik wil graag eerst even zelf weten hoe het zit en daarna met kennis van zaken de voor mij geschikte hypotheekadviseur vinden. Dit lijkt mij voor de adviseur ook efficiënter.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: leeftijdsbeperking 60 jarige bij hypotheekaanvraag

Bericht door Rense »

Zolang je bij Syntrus blijft en de 30 jarige looptijd niet voorbij is kan je gewoon bij Syntrus blijven. Zij doen geen tussentijdse toets bij bijvoorbeeld een renteverlenging. Het nieuwe inkomen is alleen van belang als je wilt overstappen.

Tegenwoordig zijn er veel aanbieders die bij (naderend) pensioen kijken naar de werkelijke lasten. Op basis daarvan kun je met een alleenstaanden AOW nog best wel wat lenen. Zeker als je aflosvrij blijft lenen.

Ik denk dus dat er best wel mogelijkheden zijn.
ronaldzaltbommel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 25 mar, 2021 11:18 am

Re: leeftijdsbeperking 60 jarige bij hypotheekaanvraag

Bericht door ronaldzaltbommel »

Dankjewel Rense, goed om te weten, dit stelt me gerust.
Plaats reactie