Oversluitboete verlagen door taxatie?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Camaguey
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 15 mar, 2021 9:10 am

Oversluitboete verlagen door taxatie?

Bericht door Camaguey »

Beste forumleden,

Ik wil mijn aflossingsvrije/vermogens hypotheek gaan oversluiten. De boete bedraagt ongeveer 12.000 euro. Het huidige rentepercentage bedraagt 2,5% bij een hypotheek van Ôé¼272.260,- (103.800 vermogen en 168.460 aflossingsvrij). De WOZ-waarde is 407.000 euro volgens de laatste aanslag. Dat is net niet genoeg om de hypotheekrente te verlagen naar 2,3%. Als ik of een 7500 euro aflos of een taxatierapport aanlever waarin staat dat de waarde van het huis minimaal 418.000 euro waard is kom ik in aanmerking voor de renteverlaging naar 2,3%.

Begrijp ik het goed dat het boetebedrag voor oversluiten verlaagt door deze renteverlaging en is het dus verstandig om ongeveer 800 euro te investeren in de taxatie?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Oversluitboete verlagen door taxatie?

Bericht door SimpleMind »

Waarschijnlijk niet. De boeterente wordt berekend ten opzichte van het verschil tussen de huidige rente en de rente voor dezelfde lening in dezelfde risicoklasse. Dat betekent dat als je eerst een taxatie laat doen en dan in de lagere risicoklasse valt de nieuwe rente zal worden vergeleken met de ook lagere rente van een nieuwe lening in die nieuwe risicoklasse. En daarmee zal de boete waarschijnlijk (ongeveer) gelijk blijven.

In sommige gevallen kan het wel interessant zijn om de aflossingsvrije hypotheek eerst om te zetten naar een annuïteitenhypotheek. Daardoor kan de boete wel iets lager uitvallen.

Maar zonder veel meer details is het niet mogelijk om een gericht advies te geven. Hiervoor is veel meer nodig. Ik raad je aan hiervoor een adviseur te raadplegen.

Tot slot. Ik denk dat de reden waarom je wilt oversluiten van belang is. Als je huidige vermogensdeel een (bank-) spaarhypotheek is, zal oversluiten waarschijnlijk minder gunstig zijn dat je zou kunnen hopen. Neem geen overhaaste beslissingen en zet alternatieven goed op een rij (samen met een goede adviseur)...
Camaguey
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 15 mar, 2021 9:10 am

Re: Oversluitboete verlagen door taxatie?

Bericht door Camaguey »

Dank Simplemind voor je reactie.
Het huidige vermogensdeel is een beleggingshypotheek. De belangrijkste reden waarom ik wil oversluiten is dat ik nu 58 jaar ben en mn hypotheek over 10 jaar afloopt (de rentevast periode in 2028). Ik zou graag een hypotheek met nieuwe looptijd en rentevast voor 20 of 30 jaar willen met een lagere rente dan mn huidige 2,5%.

Een taxatie via EigenHuis kost Ôé¼399,- incl BTW en NWWI-validatiekosten. Mijn WOZ waarde is 407.000. Als de taxatie boven de 418.000 ligt kom ik daarmee in aanmerking voor een renteverlaging naar 2,3% wat me bruto ongeveer 45 euro scheelt in maandlasten.
Plaats reactie