Renteaanpassing bij klein renteverschil

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Loetje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 03 sep, 2019 11:22 am

Renteaanpassing bij klein renteverschil

Bericht door Loetje »

Beste mensen,

Vorig jaar, aan het begin van de coronacrisis, heb ik de hoge rente (4,6%) van onze aflossingsvrije hypotheek aangepast bij dezelfde geldverstrekker, naar 1,72%. Inmiddels is die rente weer verder gezakt, naar 1,50%. Kortom, ik had beter kunnen wachten... De vraag is nu: is het zinnig om de rente opnieuw aan te laten passen, of niet? De boeterente zal relatief hoog zijn, de terugverdientijd lang, maar ik heb wel wat lagere maandlasten (vind ik erg prettig in deze tijd) en de nieuwe lagere rente staat weer tot wat verder in de tijd vast.

Een paar gegevens:
- hypotheek aflossingsvrij: 153.000 euro
- boetevrije aflossing: 10% per jaar
- belastingtarief: 49,5
- rente nu: 1,72% (tot 1 juni 2030)
- nieuwe rente: 1,5%

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Misschien is er wel een (eenvoudige) rekenmethode voor om dit zelf uit te rekenen, maar zo goed zit ik er niet in.

Extra info: we willen niet oversluiten naar een andere geldverstrekker (met lagere rentes), omdat we bij onze huidige geldverstrekker ook nog een spaarhypotheek hebben lopen tegen 4,6%. Die loopt in 2027 af en willen we graag nog even tegen deze rente vasthouden.

Loetje
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Renteaanpassing bij klein renteverschil

Bericht door rambagts »

Als ik even snel reken dan is het renteverschil 1.72 min 1,5 = 0,22 % x 153.000 = Ôé¼ 336 bruto = Ôé¼ 168 netto per jaar = afgerond 14 euro netto per mnd. Dit voordeel wordt elk jaar netto wat minder vanwege lagere aftrekpercentages tot max 37%. Als we uitgaan van gemiddeld 16 euro wat hogere (0,22%) rente per maand in de komende 110 maanden (tot midden 2030) dan betaalt u ruim Ôé¼ 1700 meer.
Als de boeterente lager is dan ongeveer Ôé¼ 3.300 (netto te betalen ca 1700) dan speelt u ongeveer quitte. Is de boete rente hoger, dan zou u voordeel kunnen hebben bij aanpassing.
Plaats reactie