Hypotheek omzetten naar marktconforme rente of aflossen.

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ahamay
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 7:21 pm

Hypotheek omzetten naar marktconforme rente of aflossen.

Bericht door ahamay »

Hallo allemaal,

Aangezien de rentes t.o.v. mijn huidige hypotheek gedaald zijn, vraag ik me af of tussentijds aanpassen van de rente iets zou opleveren.

Hypotheek 187.500 Euro
Rente 2.64%
Afgesloten dec. 2017
755 Euro bruto.

Huidig rest 178.800 Euro

Oversluiten; Bij de hypotheekverstrekker is de marktrente voor 25/30 jaar 1.91%, de boete om over te sluiten hiervoor is 13.131 euro.
De nieuwe maandlast wordt ca. 684 bruto (71 euro minder). (gebaseerd op 28 jaar vast). daarnaast natuurlijk oversluitkosten (3000 euro).
De teruggaaf van de belasting wordt natuurlijk ook flink lager (60 euro ipv 100 euro) Dus netto wordt het bedrag ca. 626 euro.

Aflossen;
Stel je lost 13.131 af in de huidige hypotheek: de maandlast wordt 699 bruto (56 euro minder), teruggaaf 90 euro. Netto 609 euro.

Dus oversluiten is niet echt interessant? Of mis ik iets.
Mijn inziens maakt het dus over de gehele termijn niets uit, dit ontstaat dus door de kosten van de boete + afsluitkosten.

Groeten,

M
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheek omzetten naar marktconforme rente of aflossen.

Bericht door M_1 »

Als je bij de zelfde geldverstrekker blijft en alleen de rente openbreekt, dan hoef je geen 3000 euro oversluitkosten te betalen.

Maar verder is het in de regel wel zul dat als je de rente voor de zelfde rentevaste termijn oversluitkosten, de boete ongeveer even hoog zal zijn als de waarde van de maandelijkse besparingen.
Plaats reactie