rentemiddeling en aflossen

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Tobsie
Berichten: 15
Lid geworden op: do 16 sep, 2010 4:49 pm

rentemiddeling en aflossen

Bericht door Tobsie »

Ik heb een rabobank anuiteitenhypotheek Ôé¼150k resterend. Ik ben druk bezig met aflossen en verwacht dat ik over een jaar of 4 aflossingsvrij ben.
Mijn huidige rente is 2.8% (<67% woningwaarde) en staat nog tot 1/1/2024 vast.

Ik heb gelezen over rentemiddeling en vind dit wel interessant om mijn rentelasten over de laaste 4 jaar nog minder te maken. Weet iemand of je gewoon mag blijven aflossen na rentemiddeling (nu mag ik 20% van het oorspronkelijke hypotheekbedrag aflossen) of dat er restricties aan verbonden zijn? Immers zou ik normaal gesproken rond de datum van 1/1/2014 de hypotheek afgelost moeten hebben, dus gaat de rentemiddeling de bank in dit geval alleen geld kosten.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: rentemiddeling en aflossen

Bericht door M_1 »

In het algemeen mag je in het jaar van de rentemiddeling niet ook boetevrij aflossen, omdat in de berekening van de nieuwe rente ook al rekening wordt gehouden met het boetevrij bedrag. Dat zul je dan dus een jaar moeten overslaan.

Daarnaast geldt voor rentemiddeling dat het vooral een voordeliger rente oplevert als je een langere rentevaste termijn afspreekt. Maar die termijn moet dan natuurlijk nog wel binnen de afgesproken looptijd van de hypotheek liggen. Dus als je hypotheek bijvoorbeeld tot 2034 loopt, en de rente maar vast staat tot 2024, dan zou je een nieuwe rentevaste periode kunnen afspreken tot bijvoorbeeld 2030. Dan zul je een jaar niet kunnen aflossen, maar vanaf volgend jaar wel weer.

Je zult dus aan de hand van de offerte van de rentemiddeling moeten afwegen wat voor jou het voordeligste is. Maar het zou goed kunnen dat voor jou het voordeliger is om gewoon te kunnen blijven aflossen dan om rentemiddeling toe te passen en een jaar langer te moeten doorgaan.

Overigens kun je op dit moment geen rentemiddeling aanvragen bij Rabo.
Tobsie
Berichten: 15
Lid geworden op: do 16 sep, 2010 4:49 pm

Re: rentemiddeling en aflossen

Bericht door Tobsie »

Thx voor je heldere reactie!
Tobsie
Berichten: 15
Lid geworden op: do 16 sep, 2010 4:49 pm

Re: rentemiddeling en aflossen

Bericht door Tobsie »

Dank voor de tip Tukker.
Plaats reactie