Nieuwe hypotheek afsluiten?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jagraaf
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 dec, 2019 12:22 pm

Nieuwe hypotheek afsluiten?

Bericht door Jagraaf »

Ik heb op dit moment een spaarhypotheek lopen bij ASR.
Het complete hypotheekbedrag is op dit moment Ôé¼88190,-
Deze bestaat uit een deel aflossingsvrij van Ôé¼8779,- en uit een deel spaarhypotheek van Ôé¼79411,-

Op dit moment heb ik hiervan een spaarbedrag opgebouwd van Ôé¼46209,-
Er moet dus nog Ôé¼41981,- worden afgelost.

De einddatum van de spaarhypotheek is 01-04-2025
Over 5 jaar is de spaarhypotheek dus geheel afgelost en houdt ik alleen nog maar het aflossingvrije deel over.
Daarvoor betaal ik een bedrag van Ôé¼19,75 per maand
Voor het overige deel betaal ik tot 01-04-2025 nog Ôé¼ 119,12 aan rente en Ôé¼449,35 aan spaarpremie.

In totaal ben ik maandelijks dus kwijt, Ôé¼588,22 voor beide hypotheekdelen.

Nu is mijn vraag of het gunstig is om een geheel nieuwe hypotheek af te sluiten waarmee ik het nog openstaande deel kan aflossen en daarnaast nog wat extra hypotheek a Ôé¼10.000,-op kan nemen ivm een aanstaande verbouwing van de keuken.
In totaal dus een nieuwe hypotheek van Ôé¼52000,-

Alvast dank voor tips en adviezen...
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Nieuwe hypotheek afsluiten?

Bericht door SimpleMind »

Normaal ben ik vrij sceptisch als het gaat om een spaarhypotheek over te sluiten naar een andere vorm. In dit geval zou het misschien geen negatief effect hebben en zou alles opnieuw afsluiten wel eens prettig kunnen zijn.
Voor ik echter op de details in ga heb ik wel een aanvullende vraag: wat is de WOZ-waarde van de woning?
Jagraaf
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 dec, 2019 12:22 pm

Re: Nieuwe hypotheek afsluiten?

Bericht door Jagraaf »

Hoi, de WOZ-waarde was Ôé¼195000 in 2019
Groet en alvast bedankt...
Jeroen
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Nieuwe hypotheek afsluiten?

Bericht door SimpleMind »

Bij deze getallen is het voordeel van de huidige spaarhypotheek eigenlijk te verwaarlozen. Je krijgt nog wel iets aan hypotheekrenteaftrek maar de bijtelling van het Eigen Woning Forfait niet veel minder dan de jaarlijkse rente die je betaalt. Bovendien zit er in de spaarhypotheek ook een ingebouwde overlijdensrisico (ORV), zo'n Ôé¼15 per maand op basis van de bedragen. (Overigens is ASR volgens mij bezig de meeste polissen administratief te splitsen en dat maakt de premie hiervoor inzichtelijker). Alles bij elkaar heeft de huidige spaarconstructie weinig of geen voordeel maar boven een andere hypotheekvorm.

De huidige rentes (op basis van de getallen 1.8% op spaar en 2.7% op aflossingsvrij) kunnen ook nog wel wat scherper waardoor oversluiten naar een andere hypotheekvorm zelfs voordeliger kan zijn.
Aan oversluiten zitten natuurlijk wel kosten verbonden (taxatie, advies, notaris, etc.). Die verdien je niet direct terug met een iets voordeligere hypotheek.

Als je echter toch een andere lening wilt afsluiten, voor verbouwing, kan het aantrekkelijk zijn om het geheel dan ook over te sluiten en een geheel nieuwe hypotheek af te sluiten.
Met je adviseur kun je dan bepalen hoe je wilt omgaan met de huidige looptijden, evenuteel kun je alles opnieuw voor 30 jaar afsluiten met veel lagere maandlasten dan je nu hebt.
Dit hangt echter sterk af van de rest van je persoonlijke en financiële situatie, zoals inkomen, verplichtingen, leeftijd, etc. Ook kun je met de adviseur bepalen of een nieuwe ORV noodzakelijk is...
Jagraaf
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 dec, 2019 12:22 pm

Re: Nieuwe hypotheek afsluiten?

Bericht door Jagraaf »

Kijk...daar heb ik wat aan :)
Ik ga maar eens een afspraak maken met een hypotheekadviseur...
Kei bedankt en alvast een goed uiteinde....

Gr.
Jeroen
Jagraaf
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 dec, 2019 12:22 pm

Re: Nieuwe hypotheek afsluiten?

Bericht door Jagraaf »

Nog wel even een vraagje; per 1 april 2019 is de rentevaste periode gewijzigd...
Heb ik dan ook nog te maken met een boeterente als ik een nieuwe hypotheek neem?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Nieuwe hypotheek afsluiten?

Bericht door SimpleMind »

Ja, er kan een boete betaald moeten worden tijdens een rentevast periode, ook als deze net is ingegaan. Het positieve is dat je alleen boete betaald over een relatief beperkt bedrag. ASR zal rekening moeten houden met het al gespaarde saldo en de mogelijke boetevrije aflossing. Met een relatief korte looptijd, niet hele hoge rentes en bedragen, zal ik jouw geval de boete waarschijnlijk niet heel hoog zijn. Tot wanneer staan de rentes vast? En wat waren de oorspronkelijke bedragen?
Jagraaf
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 dec, 2019 12:22 pm

Re: Nieuwe hypotheek afsluiten?

Bericht door Jagraaf »

De rente van 1.8% overÔé¼79411 loopt tot 01-04-25
De rente van 2.7% over Ôé¼8779 loopt tot 01-04-39

Kun je me mss ook een indicatie geven van het totale boetebedrag?
En krijg ik ook een boete als inde nieuwe hypotheek ergens anders sluit en bij ASR?

Alvast bedankt

Jeroen
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Nieuwe hypotheek afsluiten?

Bericht door SimpleMind »

Wat waren de oorspronkelijke bedragen?
Jagraaf
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 dec, 2019 12:22 pm

Re: Nieuwe hypotheek afsluiten?

Bericht door Jagraaf »

SimpleMind schreef:Wat waren de oorspronkelijke bedragen?
Voorheen betaalde ik 5,4% over beide bedragen
Ik heb op dit moment een opgebouwd spaarbedrag van Ôé¼ 46209,-

Gr
Jeroen
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Nieuwe hypotheek afsluiten?

Bericht door SimpleMind »

Voor de boete zijn de oorspronkelijke hypotheekbedragen belangrijk. Is het aflossingsvrije deel altijd zo laag geweest bijvoorbeeld? Wat waren de bedragen op het moment dat de hypotheek werd afgesloten.
Jagraaf
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 dec, 2019 12:22 pm

Re: Nieuwe hypotheek afsluiten?

Bericht door Jagraaf »

SimpleMind schreef:Voor de boete zijn de oorspronkelijke hypotheekbedragen belangrijk. Is het aflossingsvrije deel altijd zo laag geweest bijvoorbeeld? Wat waren de bedragen op het moment dat de hypotheek werd afgesloten.
Hoi,
Het originele bedrag was destijds 102100
Hiervan was 79411 het spaarhypotheekdeel en de rest was aflossingsvrij (22689)
Van dat laatste bedrag heb ik dus al 13909,- afgelost
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Nieuwe hypotheek afsluiten?

Bericht door SimpleMind »

Die periode voor het aflossingsvrije deel is wel vervelend. Afhankelijk van de exacte voorwaarden verwacht ik een totale boete tussen de 1000 en 2500. Dat is op deze lening best fors. Je kunt overigens zonder verder verplichtingen dit gewoon opvragen bij ASR.

Waarschijnlijk is het echter niet nodig om de rente af te kopen. Een extra lening bij ASR en eventueel omzetten zou ook tot de mogelijkheden kunnen behoren. Om dit goed in kaart te brengen zal je echter naar een adviseur moeten..

Even terugkomend op mijn eerdere opmerking, je verdient de omzetting zelf niet terug. Het is vooral dat je een nieuwe hypotheek inclusief de verbouwing in een nieuwe hypotheek kan stoppen met lagere lasten en de kosten over langere termijn uitgesmeerd.
Jagraaf
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 dec, 2019 12:22 pm

Re: Nieuwe hypotheek afsluiten?

Bericht door Jagraaf »

Ôé¼1000 tot Ôé¼2500 is best veel ja.
En daarboven op komen dan ook nog eens de kosten van een hypotheekadviseur.
Weet je mss ook wat zo'n adviesgesprek kan gaan kosten?
Plaats reactie