Hypotheekrente voor een EPC=0 woning.

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Deffje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 10 jun, 2019 4:34 pm

Hypotheekrente voor een EPC=0 woning.

Bericht door Deffje »

Goedemiddag allen,

Sinds een week of 4 heb ik een koopappartement op het oog welke als duurzaam, '0 op de meter' of zogenaamd EPC=0 aangeboden wordt.
Uiteraard ben ik lekker aan het rekenen geslagen en volg ik de hypotheekrente markt wat intensiever.
Geheel per ongeluk stuitte ik op een aflossingsvrije hypotheek van Triodos. Deze bieden een aflossingsvrije hypotheek aan voor dit type woning met een rentepercentage van 1,4% aan.
Helemaal top natuurlijk maar ik heb het gevoel alsof ik iets mis of niet goed begrijp.
Zouden de hier actieve experts even naar mijn situatie willen kijken.

Op dit moment woon ik in een appartement die een verwachte overwaarde heeft van Ôé¼ 180.000,-
De oorspronkelijk hypotheek voor deze woning was Ôé¼ 80.000,- aflossingsvrij (met nog het oude recht van volledige renteaftrek) maar daarvan heb ik inmiddels Ôé¼ 40.000,- (vrijwillig) afgelost.
Heel fijn natuurlijk maar fiscaal hou ik nu nog maar over Ôé¼ 40.000,- de renteaftrek over in mijn eventuele nieuwe aflossingsvrije hypotheek.
Woning gaat straks dus voor Ôé¼ 220.000,- de markt op minus de hypotheekschuld van Ôé¼ 40.000.- is dus Ôé¼ 180.000,- overwaarde.

De nieuwe woning gaat Ôé¼ 380.000,- kosten.
Minus de overwaarde van het huidige appartement heb ik dus Ôé¼ 200.000,- nodig.
Hiervan haal ik Ôé¼ 25.000,- uit mijn eigen spaargeld dus heb ik een hypotheek nodig van Ôé¼ 175.000,- (minder dan 50% van de woningwaarde dus maximaal profiteren van de rentestand).
Zoals gezegd wil ik de hypotheek volledig aflossingsvrij zodat ik in een eigen tempo kan aflossen en het laten als het even niet uitkomt.
De rente is dus niet aftrekbaar (misschien alleen over die Ôé¼ 40.000,- waar ik nog recht op heb) maar ik denk dat dit toch geen zoden aan de dijk zet met de lage rente van 1,4%.

Maak ik ergens een rekenfout?
Zijn er nog meer aanbieders van een hypotheek voor EPC=0 woningen?

Mijn inkomen ligt tussen de Ôé¼ 60.000,- en de Ôé¼ 65.000,- en ik ben alleenstaand.

Als er nog vragen zijn om mijn vragen beter te kunnen beantwoorden dan hoor ik dat graag, alvast bedankt.