Hoge rente voor bankspaarrekening

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Sjoerd__
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 02 jan, 2019 3:54 pm

Hoge rente voor bankspaarrekening

Bericht door Sjoerd__ »

Heren,
Mijn Rabo bankspaarhypotheek is binnenkort aan verlenging toe. De afgelopen 10jr heb ik gebruikt om veel extra bij te storten waardoor het nu aantrekkelijker lijkt om een zo hoog mogelijke rente te krijgen. De Rabo geeft echter aan niet veel met de rente te kunnen doen. Alles is ingericht op een zo laag mogelijke rente. Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie? Zijn er bijvoorbeeld aanbieders in de markt die wel een hoge rente geven of zijn er nog creatieve oplossingen?

De specs:
Oude rentepercentage: 5.7%
Hypotheek: 269.000
Opgebouwd op verlengingsdatum: 130.000
Resterende looptijd: 11jr
WOZ: 350.000
IB: hoogste tarief

Qua totale netto last over 11 jr reken ik onderstaande bedragen uit (de verschillen worden nog wat groter als ik extra stortingen meeneem):
1.5% Ôé¼ 141,854
2.0% Ôé¼ 140,370
3.0% Ôé¼ 137,601
4.0% Ôé¼ 135,095
4.5% Ôé¼ 133,939
5.0% Ôé¼ 132,846
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hoge rente voor bankspaarrekening

Bericht door SimpleMind »

Banken moeten een uniform rentebeleid hanteren. Dit betekent dat ze inderdaad niet zomaar een hogere rente mogen rekenen. Oversluiten kan wel maar dat de paar tienden die dit uitmaakt maken onvoldoende verschil om de kosten van oversluiten te dekken.

Mijn advies zou zijn: zo kort mogelijke rentevast periode en hopen dat de rente de komende jaren nog iets gaat stijgen. En dan profiteren door langer vast te zetten.
Bedenk daarbij dat op dit moment een lagere rente wel tot hogere lasten leidt maar het spaarsaldo hierbij nog veel harder aangroeit... (dus verschil in groei van het spaarsaldo is groter dan stijging maandelijkse lasten).
Als je puur kijkt naar vermogen (waarbij de afkoopwaarde mee zou tellen) is een lagere rente nu nog gunstig.... en dan hopen op hogere rentes als het spaarsaldo nog iets verder is gestegen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hoge rente voor bankspaarrekening

Bericht door M_1 »

Als je nog 11 jaar te gaan hebt, dan zou je een overstap naar bankspaar plus van NN nog kunnen overwegen. Daarbij krijg je namelijk als de hypotheek na 11 jaar nog loopt, een bonus van 2,5% van het te bereiken spaardoel. Daardoor hoef je 6725 minder bij elkaar te sparen. Omdat de rente nu zo laag is, een de rente-op-rente dus ook niet heel hoog is, betekent een lager eindbedrag dat je relatief veel op de maandlasten bespaart. In totaal scheelt het je in die 11 jaar bij bijvoorbeeld 2,5% rente, zo'n 5900 aan spaarinleg. Vergeleken met je rijtje van totale netto maandlasten is dat effect dus groter dan 2% renteverschil!

Daar komt nog bij dat NN ook relatief hoge rentes heeft, wat in jou geval ook gunstig is. Je kunt dan nog overwegen hoe lang je de rente zou willen vastzetten. Ik zou zelf eerst nog kiezen voor een of twee jaar wat lagere rente. Zowel omdat je dan nu nog wat extra spaart als omdat de rente mogelijk over een jaar iets hoger ligt.
Sjoerd__
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 02 jan, 2019 3:54 pm

Re: Hoge rente voor bankspaarrekening

Bericht door Sjoerd__ »

Bedankt voor de reacties. Ik heb tot eind maart om te beslissen, maar neig nu naar 1jr vast en het dan wel weer zien. !jr lagere rente maakt nu nog niet zoveel uit. Die NN-hypotheek was een goede optie die ik nog niet had gezien. Omdat ik verschillende scenario's voorzie waarbij ik niet de 11jr zal halen, valt hij echter af. De iets hogere rente is alleen niet voldoende om de kosten van de overstap te dekken.

Moet ik tot slot nog excuses maken aan eventuele vrouwelijke forumgebruikers. Per abuis begon ik mijn bericht met "heren" terwijl dat uiteraard "dames/heren" had moeten zijn.
Plaats reactie