Rente afkopen of toch even wachten?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

njansen
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 02 jan, 2019 8:30 pm

Rente afkopen of toch even wachten?

Bericht door njansen »

Beste mensen,

Op 1 september verloopt de rente van onze hypotheek(delen). De afgelopen 10 jaar stond deze op 5%, dus een behoorlijke daling als we nu van de nieuwe rente gebruik kunnen maken.
Nu wilden we eigenlijk wachten tot het verloop van onze rentevaste periode, maar zijn we nu toch een beetje bang vanwege het einde van het ECB programma. En daardoor een stijging.

We hebben uitgezocht wat het kost om af te kopen, dit komt op 4700 euro. Als we dan voor 5 jaar kiezen is de rente 1,6% en voor 10 jaar 1,9%

Wat is nu wijsheid? Even wachten of toch nu afkopen? En voor hoe lang dan de rente vastzetten? We hebben geen verhuisplannen. Een andere hypotheekverstrekker zit er helaas niet in omdat mijn vriend ZZP-er is en met zijn inkomsten is er niet een nieuwe hypotheek af te sluiten.

Vriendelijke groet.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Rente afkopen of toch even wachten?

Bericht door SimpleMind »

Niemand heeft een glazen bol. Maar als je rentevastperiode 1-9 afloopt dan zou je voor 1-6 een nieuw voorstel moeten ontvangen.
De verwachting in de markt lijkt een beetje dat de rente vanaf eind dit jaar mogelijk licht zal stijgen... Ik zou me hier dus niet direct druk over maken.
Als je het geld hebt om af te kopen kan dat wel interessant zijn omdat je voor een deel van de hypotheek tot 1-9 dan toch iets lagere lasten betaald..
Boete is, net als hypotheekrente, aftrekbaar (zolang het om eigen woningschuld gaat).
Vraag is wel of er andere kosten bijkomen (advies nodig?) en er dan nog voordeel overblijft.

Maar voor je dit allemaal in gang zet: Het maakt nogal uit wat voor hypotheek je hebt. In sommige gevallen (spaarhypotheken) is een lagere rente niet altijd gunstig!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Rente afkopen of toch even wachten?

Bericht door M_1 »

En het hangt natuurlijk af van hoe hoog de hypotheek is. 4700 zegt weinig als je niet weet hoeveel je normaal gesproken aan rente zou moeten betalen.
njansen
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 02 jan, 2019 8:30 pm

Re: Rente afkopen of toch even wachten?

Bericht door njansen »

Dank voor de nuttige reacties :-)

Het gaat om een bedrag 264000 euro. Ik denk dat we toch maar contact opnemen met onze adviseur. Eerder was ik daar een beetje huiverig voor omdat mijn partner nu geen vast inkomen heeft. Maar ik ben erachter dat we op dat gebied alleen in de problemen komen als we een naar een andere hypotheekverstrekker zouden willen.
Plaats reactie