Banksparen

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

db81
Berichten: 15
Lid geworden op: do 28 jun, 2018 11:31 pm

Banksparen

Bericht door db81 »

Hallo,


Ik ben nog een beetje zoekende met mijn ING hypotheek.

We hebben een hypotheek die gesplitst is in 2 delen een bankspaardeel van 193.000 en een aflossingsvrije hypotheek van 100.000.

Nou heb ik in 2016 een boete betaald op het aflhossigsvrijedeel en en is dat deel verlengd tot 2026 met een rentepercentage van 2,3%
Op het bankspaardeel staat een rente van 5.1% en dit loopt tot 2019.

Kan iemand mij vertellen hoe dit nu verder moet als het bankspaardeel nu afloopt? Ik vin de 5.1% rente die ik nu krijg erop best fijn :)
En is er nog iets te doen met spaargeld?

Alvast dank en groet,
Dennis
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Banksparen

Bericht door SimpleMind »

Tussen nu en volgend jaar zal het spaargeld nog maar beperkt voordeel bieden. Hoe langer spaargeld ingezet kan worden tegen hoge rente hoe gunstiger natuurlijk en nu nog een jaartje zal dus minder opleveren dan als je dat een paar jaar geleden zou hebben gedaan. Maar op dit moment missen we nog een hoop details. Het kan namelijk ook zo zijn dat een lagere rente op dit moment juist nog voordelig is.
Daarom een paar vragen:
- Wanneer zijn de hypotheek en het banksparen ingegaan (is dit eventueel een voortzetting van een eerdere spaarpolis)?
- Wat is de looptijd/einddatum?
- Wat is de waarde van de bankspaarrekening op dit moment (of per einde rentevastperiode in 2019)?
db81
Berichten: 15
Lid geworden op: do 28 jun, 2018 11:31 pm

Re: Banksparen

Bericht door db81 »

Dank voor je reactie.

De hypotheek is ingegaan op november 2009 met een looptijd tot 2019.
Ik heb in 2016 rentemiddeling gedaan, maar dan alleen op het aflosvrijedeel (100.000) daar is de looptijd nu 2026 tegen een rente van 2.3%
Het bankspaargedeelte heeft dus een looptijd tot 2019 tegen 5.1% rente (193.000).

De waarde van mijn banksparen is op dit moment bijna 30.000.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Banksparen

Bericht door M_1 »

Bij deze verhouding tussen schuld en spaarpot is het nog veel voordeliger om een lage rente te hebben. Maar de rente openbreken is vanwege de boetes e.d. Onvoordeliger dan een jaar door gaan.

Het is natuurlijk koffiedik kijken hoe de rente in de toekomst is, maar het lijkt mij dat je over een jaar het handigste nog een lagere rente kunt nemen. Nu heeft ING de leuke eigenschap dat de rente bij een rentevaste periode langer dan 10 jaar ineens veel hoger is dan die tot en met 10 jaar. Omdat je de eerste tijd nog voordeel hebt bij een lage rente en de laatste ongeveer 10 jaar juist hoge rente wilt, zou ik volgend jaar de rente vast zetten voor iets minder dan 10 jaar. Een dus juist niet voor 10 jaar. Bijvoorbeeld 8 jaar, of eventueel 5 jaar. Dan heb je eerst 8 jaar de lage rente voor periodes korter dan 10 jaar en de 12 jaar daarna heb je juist de hogere rente voor langer dan 10 jaar.

Natuurlijk gaat dit werk uit van de huidige rentestanden. Daar kan maar zo veranderen.
Djcrowd
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 7:58 pm

Re: Banksparen

Bericht door Djcrowd »

5,1% betalen over de bank spaarhypotheek is niet heel voordelig met een gespaard bedrag van 30.000. Begin heb je meer aan een lage rente. Pas als er meer dan 50% van de hypotheek gespaard hebt, wordt een hoge rente interressant.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Banksparen

Bericht door SimpleMind »

Even afhankelijk van je inkomen zullen je netto lasten bij een nieuwe rente van 2% in 2019 ongeveer gelijk blijven (bij 52%IB) of tot ┬▒Ôé¼45/maand dalen (bij 42%IB).
Daarin zit dan ook al bijna Ôé¼250/maand extra spaarinleg. Die lagere rente is dus zeer aantrekkelijk voor de komende jaren.

De tip van M_1 zou ik zeker ter harte nemen. Nu vast zetten voor 5 of 8 jaar en daarna zo lang mogelijk.

Wat kun je met spaargeld doen? Inleggen als extra geld in de spaarpot. Hiermee kun je je maandelijkse lasten verlagen maar ga je bovendien eerder profiteren van de voordelen van de spaarconstructie.
Als je van plan bent veel extra in te leggen dan zou ik volgend jaar voor 5 jaar gaan en na die 5 jaar hopen op een maximale rente bij 15jaar tot einde looptijd.

En nog een kleine tip: Als de rente volgend jaar (november) daalt, corrigeer dan de voorlopige teruggave van de belastingdienst... Dit voorkomt terugbetaling van een groot bedrag.....
Plaats reactie