hypotheekrente aftrek

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Petertje
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 10 dec, 2007 8:13 pm

hypotheekrente aftrek

Bericht door Petertje »

Hoi ik heb een een tweetal causes ik ben benieuwd wie hem op kan lossen:

1. stel ik ga in 2001 een eigen woning lening aan van 100.000. Ik heb dan tot 2031 recht op renteaftrek.

In 2009 ga ik huren en in 2015 koop ik weer een nieuw huis voor 150.000. wanneer loopt de rente aftrek van 100.000 af? in 2031 of later?

2. Ik heb nu een samenlevingsovereenkomst ivm de orv maar ga pas volgend jaar samenwonen omdat ik een nieuwbouwwoning heb gekocht. Kan ik nu toch kiezen voor het fiscaal partnerschap? Of moet ik 6 maanden samenwonen voordat ik hiervoor kan kiezen.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

1
Je hebt in 2009 een periode van 8 jaar aftrek gehad. Vanaf 2015 heb je over 100.000 nog 22 jaar aftrek. Over het meerdere van 50.000 heb je 30 jaar aftrek.

ps) Als jij 30 jaar lang de rente alleen hebt afgetrokken en je partner niet, dan heeft zij theoretisch ook nog 30 jaar lang aftrek. Moet ze wel inkomen hebben, anders heb je er niet veel aand, maar toch :wink:

2.
Nee, voor het fiscaal partnerschap moet je inderdaad in het kalenderjaar minimaal 6 maanden hebben samengewoond.

Mocht je nu al belang hebben om inkomensbestanddelen te verdelen, kun je natuurlijk ook geregistreerd partnerschap aangaan. Dan kun je dit wel.
Maar goed, da's theorie.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
iemand

Bericht door iemand »

ps) Als jij 30 jaar lang de rente alleen hebt afgetrokken en je partner niet, dan heeft zij theoretisch ook nog 30 jaar lang aftrek. Moet ze wel inkomen hebben, anders heb je er niet veel aand, maar toch
Betekent dit dat het slimmer is om de rente niet met de partner te "delen" of heeft dit ook nog te maken met het eigendomsdeel
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: hypotheekrente aftrek

Bericht door Steven »

Petertje schreef: 2. Ik heb nu een samenlevingsovereenkomst ivm de orv
Vraagje: waarom heb je de samenlevingsovereenkomst gesloten voor de orv, ofte wel wat is het verband tussen beide zaken?
Gast

Bericht door Gast »

ivm premiespllitsing
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Gast / Peter?,

Samenlevingsovereenkomst is niet nodig voor premiesplitsing
Gast

Bericht door Gast »

Jawel:

Premiesplitsing kan alleen toegepast worden door samenwonenden, geregistreerde partners met partnerschapvoorwaarden en personen die op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd. Let op: als u premiesplitsing toepast, moet dit wel blijken uit de huwelijkse voorwaarden, partnerschapvoorwaarden of het samenlevingscontract.

Als het anders is hoor ik dat graag, dat zou betekenen dat notatissen ook maar gewoon mensen zijn ;)
Gast

Bericht door Gast »

Daarnaast moet het op de polis zijn vermeld
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Samenwonend met wel of geen samenlevingscontract kan (op termijn) zowieso uitmaken ivm de (groep) vrijstelling successierechten.
zie onderstaande tekst. Heeft indirect dus ook te maken met (het doel van) premiesplitsing.


Samenwoners
Je hebt ÔÇô net zoals de echtgenoot/geregistreerd partner ÔÇô recht op een vrijstelling van Ôé¼. 515.928,00 als je:

langer dan 6 maanden met de overledene hebt samengewoond;
bij de gemeentelijke basisadministratie op hetzelfde adres als de overledene stond ingeschreven;
in een notarieel samenlevingscontract een zorgverplichting hebt vastgelegd;
geen bloedverwant in de rechte lijn (grootouders - ouders - kinderen - kleinkinderen) van de overledene bent;
voor de inkomstenbelasting een fiscaal partner van de overledene was;
niet aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, maar wel vanaf je 22ste jaar tot aan het overlijden vijf jaar met de overledene hebt samengewoond.
Als je aan geen enkele van de bovenstaande voorwaarden voldoet maar wel na je 22ste jaar vier jaar samen hebt gewoond, dan geldt een vrijstelling
van Ôé¼. 206.369,00.

Als je drie jaar samen hebt gewoond, dan geldt een vrijstelling van Ôé¼. 154.776,00
Als je twee jaar samen hebt gewoond, geldt een vrijstelling van Ôé¼. 103.181,00.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Ik ben op de hoogte van de verhoogde vrijstelling voor samenwoners met samenlevingscontract. Dat het samenlevingscontract noodzakelijk is om als samenwoner gekwalificeerd te worden voor de premiesplitsing is nieuw voor mij. Kan iemand anders dat bevestigen dan wel ontkennen? (ik heb trouwens nooit aan getwijfeld dat notarissen ook mensen zijn :wink: )
Vic
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 03 dec, 2007 4:16 pm

Bericht door Vic »

jari schreef:1
Je hebt in 2009 een periode van 8 jaar aftrek gehad. Vanaf 2015 heb je over 100.000 nog 22 jaar aftrek. Over het meerdere van 50.000 heb je 30 jaar aftrek.
Dat is onjuist. In 2015 mag hij gewoon de volledige 150.000 euro aftrekken voor 30 jaar. Als je namelijk langer dan 5 jaar huurt in de periode verkoop oude woning -> aankoop nieuwe woning vervalt de periode waarin je renteaftrek hebt genoten en kan je weer een frisse start maken met een nieuwe rente aftrek periode van 30 jaar.

Dit is op verschillende plekken op internet te vinden w.o. http://www.smitadvies.nl/tips_hyp.htm onder het kopje 'bijleenregeling.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Vic, je haalt nu twee zaken door elkaar.
Het klopt dat als je overwaarde hebt na verkoop woning, vervolgens 5 jaar gaat huren, dat je dan weer volledige hypotheekrenteaftrek hebt, dus ook over het bedrag van de overwaarde.

Dat is wat anders dan de 30jaars termijn regel, dat is namelijk een 'heilige'regel waar geen uitzonderingen op zijn (wel het 'trucje' dus met je fiscale partner, zoals ik eerder in de topic al noemde).
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Joyce
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 21 aug, 2006 8:15 pm

Bericht door Joyce »

Als je trouwens al weet dat je volgend jaar minimaal 6 maanden samen zult wonen kan je in de voorlopige teruggave gewoon kiezen voor fiscaal partnerschap.

Ik zit me net af te vragen of wij voor de premiesplitsing ook een samenlevingscontract moesten hebben, maar het samenlevingscontract hebben we later gedaan dan dat de hypotheekakte + verzekering getekend was, bij Fortis ASR is samenlevingscontract dus niet verplicht voor ORV.
Vic
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 03 dec, 2007 4:16 pm

Bericht door Vic »

jari schreef:Vic, je haalt nu twee zaken door elkaar.
Het klopt dat als je overwaarde hebt na verkoop woning, vervolgens 5 jaar gaat huren, dat je dan weer volledige hypotheekrenteaftrek hebt, dus ook over het bedrag van de overwaarde.

Dat is wat anders dan de 30jaars termijn regel, dat is namelijk een 'heilige'regel waar geen uitzonderingen op zijn (wel het 'trucje' dus met je fiscale partner, zoals ik eerder in de topic al noemde).
Sorry, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Wat is exact dat trucje dan? Want ik heb namelijk hetzelfde. Ik heb een hypotheek van 90.000 sinds '96 lopen. Ik heb net een nieuwe woning gekocht en kan derhalve 90.000 van het totale hypotheek bedrag maar tot 2034 af trekken. Maar mijn vriendin heeft zoiets van 'daar heb ik toch niets mee te maken'. We kopen het nieuwe huis allebei (oude woning en hypotheek stond alleen op mijn naam).
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Voor hypotheken die liepen VOOR 1-1-2001 is
1-1-2001 de 'startdatum' voor de 30 jaar renteaftrek.
Als jij dus sinds 1996 een hypotheek hebt van 90.000, dan is dit bedrag fiscaal aftrekbaar tot 1-1-2031.

* Stel dat je tussen 2001 en 2004 gehuurd zou hebben, dan begint de teller in 2004 weer te lopen en heb je aftrek tot 2034.



Als je fiscaal partner bent met je vriendin, dan hangt de 'totale' mogelijke renteaftrek af van de verdeling die je toepast in de aangifte.
Als jullie ieder jaar allebei renteaftrek toepassen en deze verdelen (bv 70/30%, 1/99%) of welke verdeling dan ook, dan is de totale duur van renteaftrek 30 jaar.

Als jij alleen de rente aftrekt (bijv omdat jij alles tegen 52% kunt aftrekken, en je partner 42%), en na die 30 jaar je vriendin nog inkomen heeft, dan heeft zij ook nog 30 jaar recht op aftrek.

het kan natuurlijk ook dat jij bijv 5 jaar lang alleen de rente in aftrek brengt en je daarna geen inkomen hebt en je partner wel; in dat jaar trekt zij dan volledig de rente af; jij hebt dan nog 25 jaar recht op aftrek, je partner na dat jaar nog 29.

"tip" als je 29 jaar met je partner samen de renteaftrek hebt verdeeld;
uit elkaar gaan en nieuwe partner zoeken die nog geen renteaftrek heeft gehad. Zo'n vrouw is (fiscaal) aantrekkelijk :lol: :lol:
Als je dat niet belangrijk is kun je ook gewoon gelukkig blijven met je eigen partner. :wink:
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Plaats reactie