Rente afkoop Lineaire Hypotheek

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Frankjansen
Berichten: 8
Lid geworden op: do 08 feb, 2018 5:03 pm

Rente afkoop Lineaire Hypotheek

Bericht door Frankjansen »

Hallo,

Ik heb een nieuw renteaanbod aangevraagd bij mijn Hypotheekverstreker Syntrus Achmea. Ik ben benieuwd wat u zou doen in mijn situatie?

Huidige schuld (start hypotheek oktober 2013)
Ôé¼ 84.979,- rente op dit leningdeel is 4% en staat nog 67 maanden vast
(bruto maandlast 1 maart 2018 = 561,00)

Boete:

Ôé¼ 7.153,3

Nieuwe situatie die ik voor ogen heb:
20 jaar vast zonder rentebedenktijd: 2,44 % (bruto maandlast 1 maart 2018 = 449,60)

Wat zou dit tevens voor consequenties hebben voor mij wat betreft renteaftrek? Alvast bedankt voor het meedenken en reactie.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Rente afkoop Lineaire Hypotheek

Bericht door SimpleMind »

Beste Frank,

Zonder meer informatie is er weinig te zeggen. Dit hangt heel erg af van je situatie (leeftijd, inkomen, vermogen, WOZ waarde van de woning, berhuisplannen etc).

Wel alvast een paar opmerkingen:
  • Afkopen heeft alleen zin als je de komende 4 tot 5 jaar niet gaat verhuizen, anders verdien je de boete niet terug.
  • Afkopen heeft ook minder zin als je de komende tijd nog veel extra zou willen aflossen.
  • Waarom wil je een 20 jaars rente bij een liniaire hypotheek (die al ook 5 jaar loopt)?
  • En zoals je al aangaf dit kan zeker effect hebben op je renteaftrek. Afhankelijk van WOZ-waarde en inkomen.
Frankjansen
Berichten: 8
Lid geworden op: do 08 feb, 2018 5:03 pm

Re: Rente afkoop Lineaire Hypotheek

Bericht door Frankjansen »

SimpleMind schreef:Beste Frank,

Zonder meer informatie is er weinig te zeggen. Dit hangt heel erg af van je situatie (leeftijd, inkomen, vermogen, WOZ waarde van de woning, berhuisplannen etc).

Wel alvast een paar opmerkingen:
  • Afkopen heeft alleen zin als je de komende 4 tot 5 jaar niet gaat verhuizen, anders verdien je de boete niet terug.
  • Afkopen heeft ook minder zin als je de komende tijd nog veel extra zou willen aflossen.
  • Waarom wil je een 20 jaars rente bij een liniaire hypotheek (die al ook 5 jaar loopt)?
  • En zoals je al aangaf dit kan zeker effect hebben op je renteaftrek. Afhankelijk van WOZ-waarde en inkomen.

Beste,

Hartelijk bedankt voor je reactie.
Mocht ik verhuizen dan zou ik in principe deze hypotheek mee kunnen nemen?
Aflossen is niet mijn insteek op dit moment
Ik wil hem voor 20 jaar vastzetten omdat ik dan 2,4 procent rente betaal tot (bijna) het einde van de hypotheek
De WOZ waarde van de woning is 92.000 euro en mijn jaarloon is 49993 (bruto)

Is het mogelijk om met deze informatie iets meer te vinden/zeggen over de situatie om af te kopen? Ik wil graag afkopen omdat de bruto maandlast direct ongeveer 120 euro naar beneden gaat. Daarnaast is het de vraag hoe de rente er voor staat over 5 jaar, wanneer ik te maken krijg met een nieuwe rente periode (heb hem in 2013 10 jaar vast gezet).

bij voorbaat dank!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Rente afkoop Lineaire Hypotheek

Bericht door SimpleMind »

Beste Frank,

Persoonlijk zou ik deze rente nu niet afkopen. Het levert tot okt 2023 ongeveer 600 netto op. Als je die 7000 van de boete zou gebruiken om af te lossen zou het duidelijk meer op leveren.
Over de rente in de toekomst valt natuurlijk niet zo heel veel te zeggen. Maar het is maar de vraag of deze echt heel veel gaat stijgen. En als de rente de komende jaren gaat stijgen kun je hem natuurlijk altijd nog afkopen tegen een veel lagere boete. Misschien krijg je dan niet meer de 2,24% voor 20 jaar maar je betaalt dan ook veel minder boete.

Naar mijn idee is die 20 jaar rentevast bij jouw lineaire hypotheek is wel erg lang. Als je toch besluit tot afkopen zou je ook kunnen gaan voor een wat kortere periode bijvoorbeeld 10 jaar rentevast.Dan levert het in ieder geval meer voordeel op.

De vraag is hoeveel zekerheid je zoekt. Ik krijg het gevoel dat je absolute zekerheid zoekt. En die is er toch niet in het leven.
Stel je zelf eens de volgende vraag: Wat wordt de netto last als de rente over 10 jaar stijgt tot 6%?
Wellicht valt dat eigenlijk wel mee en bij jouw inkomen met nog maar de helft van de oorspronklijke schuld is dat zeker geen probleem.

En over het verhuizen, dat voordeel zal relatief beperkt zijn. Als je gaat verhuizen kun je die 2.24% misschien wel meenemen maar alleen bij dezelfde geldverstrekker en voor maximaal de op dat moment openstaande schuld.... dat is bij een relatief lage hypotheekschuld zeker geen reden om vast te houden aan deze geldverstrekker (of rente).

Veel wijsheid in je overwegingen...
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Rente afkoop Lineaire Hypotheek

Bericht door M_1 »

Het voordeel van 20 jaar vast zetten is inderdaad zeer beperkt bij een lineaire hypotheek. Over tien jaar heb je namelijk al de helft van je hypotheek afgelost. Dus als de rente dan veel hoger zou staan, dan zou je maar relatief weinig nadeel hebben. Terwijl je die extra hoge rente van 20 jaar vastzetten nu wel over die veel hogere schuld betaalt.

Ook geldt bij een verhuizing dat voor de verhoging van je hypotheek de rente van dat moment wordt gerekend. Als je geldverstrekker daarin toevallig niet de voordeligste is, dan kan het goed zijn dat helemaal naar een nieuwe aanbieder gaan met je hypotheek voordeliger is dan bij de huidige aanbieder blijven.
Plaats reactie