Vraag over topopslag vs

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Vraag over topopslag vs

Bericht door Atlantis-95 »

Hallo,

Ik heb twee vragen over het verwijderen van een deel van de topopslag. Met de huidige huizenmarkt is mijn hypotheekwaarde langzamerhand minder dan 60% van de woningwaarde. Dat is om die reden voor mij een toetsmoment.

1.) Kan ik voor de waarde van een woning een koopsom uittreksel aanleveren van het kadaster voor vergelijkbare woningen? De hypotheek loopt bij ING (zie ook de gegevens beneden)Wordt dit geaccepteerd?

2.) Zijn er mogelijkheden de topslag te verwijderen van het leningdeel met een ING maatwerkhypotheek waar een kapitaalverzekering van Nationale Nederlanden is gekoppeld? En zo nee, hoe zijn die (reken)technisch gekoppeld met het percentage? Immers, ING en Nationale Nederlanden staan los van elkaar.

De gegevens van de hypotheek waar het om gaat:

September 2006 is een Postbank (tegenwoordig ING) hypotheek met een looptijd vast van 20 jaar (waarbij de aflossing over 30 jaar is) genomen die bestaat uit:
- ING maatwerkhypotheek (Leningdeel 1) tegen 4,7% a 125.000 euro.
- ING Aflossingsvrije Hypotheek (Leningdeel 2) tegen 4,5% a 125.000 euro. Dit deel is afgelost tot 83.000 euro,

Aan leningdeel 1 is een kapitaalverzekering gekoppeld van Nationale Nederlanden (NN) die een 4,7% van uitkering garandeert. In dat potje zat op 31-12-2015 rond de 22.727 euro.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Vraag over topopslag vs

Bericht door M_1 »

Voor de bepaling van de woningwaarde wordt uitgegaan van de WOZ beschikking of van een recent taxatierapport. De verkoopprijzen van 'vergelijkbare' woningen is dus niet genoeg, onder andere omdat natuurlijk op afstand niet te bepalen is of het werkelijk vergelijkbare woningen zijn. Als de opslag van de leenrente verlaagd wordt, dan wordt automatisch ook de rente van het opbouwdeel verlaagd.
Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Re: Vraag over topopslag vs

Bericht door Atlantis-95 »

Dank je. Dat wordt een tijdje (een jaar of meer) wachten tot de WOZ waarde in de bus valt.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Vraag over topopslag vs

Bericht door Rense »

Daar hoef je echt geen jaar op te wachten maar kan je eenvoudig inzien en uitprinten.

Zie: http://www.wozwaardeloket.nl
Plaats reactie