Hypotheekrenteaftrek teruggave

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

goranmax
Berichten: 1
Lid geworden op: do 13 jul, 2017 9:51 am

Hypotheekrenteaftrek teruggave

Bericht door goranmax »

Hallo, ( sorry voor mijn slecht Nederlands)

Ik hoop jullie kunnen mij helpen.
Wij hebben 5 jaar geleden een klein huis gekocht voor 99.000 Euro hypotheek....
wij hebben een annuïteitenhypotheek eerste 15 jaar en spaarhypotheek de andere 15 jaar.
Iets over een jaar geleden be ik invalide door een beroerte geworden.
mijn invalide IVA bedrag 1150 Euro en de inkomen van mijn vrouw 19000 euro.

Wij krijgen +-50 Euro terug van de belasting per maand voor onze hypotheek....vanaf het begin waar we het huis hebben gekocht.

Een collega van mijn vrouw heeft ook een huis een paar maanden geleden gekocht voor 135000 Euro...maar zij krijgt 250 euro van de belasting terug per maand.

hoe kan dat??????...het is niet dat wij het haar niet gunnen........wil graag weten hoe dat kan.
De collega heeft bij haar adviseur gebeld en bevraagt of dat klopt en wil niet later geld terug betalen....maar adviseur zegt dat klopt met de 250 euro teruggave.

Ik snap er niets van....hoe kan dat.

misschien heeft iemand ook van jullie een belasting tip voor mensen die invalide zijn geraakt....ieder cent telt.

ik dank jullie voor de hulp
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek teruggave

Bericht door HJV »

Geen uitgangspunt twee vergelijken zonder over gegevens te beschikken.

HR kan men via de aangifte IB/PVV als een aftrekpost aangeven, heeft men maandelijks al een teruggaven
dan wordt deze verrekend, dus kan het zijn dat men teveel of te weinig heeft ontvangen dit wordt met aangifteIB/PVV (jaarlijks) recht
getrokken
Koos.Banti
Berichten: 65
Lid geworden op: do 18 apr, 2013 8:32 am

Re: Hypotheekrenteaftrek teruggave

Bericht door Koos.Banti »

Om de HRA tussen de twee woningen te kunnen vergelijken heb je nodig:
- de WOZ-waarden
- de betaalde hypotheekrentes en
- de belastingtariefgroepen.

Zonder deze gegevens kun je geen zinnige vergelijking maken.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheekrenteaftrek teruggave

Bericht door M_1 »

Misschien dat jullie appels met peren vergelijken. Misschien dat zij het hebben over hoeveel rente ze kunnen aftrekken (bijvoorbeeld 3.000 of 250 per maand). Maar wat je van de Belastingdienst terug krijgt is veel lager.

Dan moet er eerst het eigenwoningforfait vanaf, bijvoorbeeld 800 euro, zodat er nog een aftrek van 2200 overblijft. Ook heb je al een deel van de schuld afgelost, zodat je misschien nu 200 euro minder rente betaalt dan in het begin, dan kun je dus maar 2.000 aftrekken. En wat je uiteindelijk van de belastingen terugkrijgt is niet die 2.000, maar de inkomstenbelasting die je anders over 2.000 inkomen zou betalen. Als je in een lage belastingschijf valt, dan is dat 36,55% daarvan. Wat je dan dus werkelijk terugkrijgt is maar 731 per jaar, of ongeveer 60 euro per maand.

Bij een wat hoger eigenwoningforfait of iets lagere rente kom je dan dus wel op 50 euro werkelijk voordeel per maand uit. Jouw bedrag dus niet echt gek.

Ook is het zo dat je het eerste jaar veel extra aftrekposten hebt, omdat je bij het afsluiten van de hypotheek veel eenmalige, aftrekbare, kosten hebt. Het eerste jaar zal die collega daarom waarschijnlijk ook werkelijk wel kunnen uitkomen op ongeveer 3000 teruggave, of 250 per maand. Maar volgend jaar zal dat heel wat lager zijn.
Plaats reactie