renteperiode ???

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

jacco
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 09 jun, 2017 5:25 pm

renteperiode ???

Bericht door jacco »

Ik ga een nieuwbouwhuis kopen.
Hypotheek zal 220000 zijn.

Ik blijf hier wonen tot dat ik bejaardentehuis in moet haha

Twijfel welke rentevaste periode ik moet doen??

10 /20 /30 jaar?
10 jaar rente 1,7% ong
20 jaar rente 2,5% ong
30 jaar rente 2,65% ong

Graag advies! En alvast bedankt voor de info
edgardenb
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 02 okt, 2016 2:19 pm

Re: renteperiode ???

Bericht door edgardenb »

Hoe oud ben je? En wat zijn je verwachtingen qua inkomen voor de komende 10-30 jaar? Kan je een eventueel hoger maandelijks hypotheekbedrag over 10 of jaar betalen of niet? Dat is een van de eerste dingen om over na te denken om hierbij tot een keuze te komen.
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: renteperiode ???

Bericht door exroosje »

Er zit maar weinig tussen 20 en 30 jaar, dus wat dat betreft zit de keuze tussen 10 en 30 jaar. 1,7 om 2,65
Je gaat niet meer verhuizen, dat is een belangrijke input, anders zou je 30 jaar niet eens moeten overwegen.

Aangenomen dat je een annuiteiten hypotheek neemt , heb je deze na 10 jaar bij 1,7% voor een flink stuk afgelost (hoe lager de rente hoe meer deze op een lineaire hypotheek lijkt) , geen 1/3 maar toch wel ruim 60000. Er is dus nog tegen de 160000 schuld over. De rente kan dan dus een heel stuk boven de 2,7% staan na 10 jaar en je hebt nog steeds voordeel.
Wel moet je dan iets met dat voordeel doen natuurlijk zodat het niet verdwijnt. Bv door te sparen of beleggen. Dan kun je het na 10 jaar gebruiken om een tegenvallende rente op te vangen. Of ermee extra af te lossen natuurlijk gedurende de looptijd. Dat heeft dan weer als nadeel dat je geld in de stenen zit en er niet makkelijk uitgehaald kan worden.
jacco
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 09 jun, 2017 5:25 pm

Re: renteperiode ???

Bericht door jacco »

Ben 39. Qua salaris nog niet aan mijn top. Ga elk jaar schaal omhoog.

Bedankt voor de info!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: renteperiode ???

Bericht door M_1 »

Er is zo op afstand geen goed advies te geven, omdat we jouw situatie en jouw voorkeuren niet kennen. We kunnen alleen in algemeenheden spreken.

Als je doel bijvoorbeeld is om zo snel mogelijk van de schuld af te komen en als je ook de mogelijkheden hebt om flink extra af te lossen, dan zou ik de rente niet lang vastzetten. Want dan is er grote kans dat je over tien jaar al veel hebt afgelost en het effect van een eventuele rentestijging niet zo groot is

Maar misschien heb je wel heen andere ideeën of plannen.
edgardenb
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 02 okt, 2016 2:19 pm

Re: renteperiode ???

Bericht door edgardenb »

jacco schreef:Ben 39. Qua salaris nog niet aan mijn top. Ga elk jaar schaal omhoog.

Bedankt voor de info!
Nou, ter info wat een mede 39-jarige heeft gedaan die ook een nieuwbouwwoning heeft gekocht: 10 jaar vast. Ik zou zelf nooit voor 30 jaar vast kiezen tenzij de rente daarvan zowat gelijk is aan 10 jaar vast, simpelweg omdat je niet eens weet wat er in de toekomst echt gaat gebeuren en of je daadwerkelijk de 30 jaar in de woning gaat volmaken. Alleen als je de zekerheid van maandlasten over 10-20 jaar echt nodig hebt, bijv. vanwege pensioen, zou ik het evt. overwegen, maar als je verwacht dat je salaris de komende jaren nog verder stijgt, dan zou ik zelf 30 jaar vast zetten nooit doen.
Plaats reactie