Spaarhypotheek:korte/lange renteperiode ivm lage rente?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Poortmans
Berichten: 2
Lid geworden op: za 27 mei, 2017 12:11 pm

Spaarhypotheek:korte/lange renteperiode ivm lage rente?

Bericht door Poortmans »

Wij hebben een spaarhypotheek bij ING afgesloten in 1997, ook aflossingsvrij (ca 2/3 spaar, 1/3 aflossingsvrij)
Hoogte hypotheek is minder dan helft huidige woningwaarde.

Rentevaste periode spaarhypotheek loopt bijna af. Ivm de erg lage rente betekent dit dat we bij 10 jaar vaste rente (tot einde looptijd hypotheek) netto ca 35 euro per maand meee moeten gaan betalen (extra storting spaarpot). Rente was 6,9 nu bij 10 jaar 2,1
Is het verstandig dit te doen of is het beter om te kiezen voor bijv 1 jaar in de hoop dat de rente stijgt en er dus minder extra in spaarpot hoeft (ivm wel aftrekbaar zijn van betaalde rente)???

En: aflossingsvrij deel is nog 5 jaar vast op 6,3%. Verstandig om nog rentemiddeling te vragen of om wat af te lossen??
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Spaarhypotheek:korte/lange renteperiode ivm lage rente?

Bericht door M_1 »

Dat is een lastige keus. Als het vooruitzicht zou zijn dat de rente binnenkort flink zou stijgen, dan zou ik inderdaad kort vastzetten om daarna van de hogere rente te kunnen profiteren. Maar of de rente werkelijk veel zal stijgen is nog maar de vraag. Bovendien heb je dan tegen die tijd niet met de tienjaarsrente te maken, maar met 9 (of acht, of zeven...). Die liggen ook weer wat lager dan 10 jaar. Ik denk dat je daarom beter gewoon tien jaar vast kunt nemen.

Dat aflossingsvrije deel zou ik proberen om af te bouwen. Niet alleen omdat je daar nu behoorlijk duur mee uit bent, maar ook omdat je straks waarschijnlijk niet heel veel rentevoordeel meer hebt en het waarschijnlijk voordeliger is om helemaal zonder hypotheek te zijn... Als je hypotheekrente rond de 2% zit en de hoogte van de hypotheek ongeveer de helft van je woningwaarde, dan betaal je per jaar dus bruto ongeveer 1% van de woningwaarde aan rente. Maar het eigenwoningforfait is ook al 0,75% van de WOZ waarde, dus kun je nog maar een kwart van de betaalde rente aftrekken. Daarvan krijg je bv. 40% terug, zodat je maar 1/10 deel van de betaalde rente weer terug krijgt. En als de waarde van je woning wat stijgt, dan krijg je misschien helemaal niets meer terug.

Daarom zou ik er in jouw geval naar streven om - als je er de mogelijkheden voor hebt - jaarlijks maximaal op die dure aflossingsvrije hypotheek af te lossen, zodat je op een gegeven moment helemaal zonder hypotheeklasten bent. Maar dat is mijn persoonlijke mening...
Poortmans
Berichten: 2
Lid geworden op: za 27 mei, 2017 12:11 pm

Re: Spaarhypotheek:korte/lange renteperiode ivm lage rente?

Bericht door Poortmans »

Dankjewel M! Duidelijk verhaal!
We nemen het zeker mee bij de beslissing!
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Spaarhypotheek:korte/lange renteperiode ivm lage rente?

Bericht door exroosje »

Als de rente stijgt kun je natuurlijk altijd oversluiten tegen alleen administratiekosten. Immers er is geen boeterente. Bij de ING is dat 225 euro.

Wat dat betreft kun je hem net zo goed zo lang mogelijk vast zetten en zo een zo hoog mogelijke rente pakken.
Plaats reactie