Nieuwe oversluitregels icm belegginshypotheek

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Nieuwe oversluitregels icm belegginshypotheek

Bericht door exroosje »

De nieuwe regels van de AFM schrijven voor dat een eventuele aflossing gedaan en gedurende de resterende periode te doen beide meegenomen worden in de boeteberekeningen bij het oversluiten van een hypotheek naar een lagere rente (mits de boeterente direct voldaan wordt).

Deze aflossingen hoeven echter niet rechtstreeks op de hypotheek plaats te hebben, voor spaarhypotheken wordt dit uitgelegd dat het ingelegde spaardeel op het moment van oversluiten als reeds afgelost beschouwd wordt en de spaarpremiebetalingen gedurende de resterende looptijd als toekomstige aflossingen gezien worden die uit de boeteberekening gehaald moeten worden.

Mijn vraag is waarom dit specifiek voor spaarhypotheken gemeld wordt. Ik heb een beleggingshypotheek. Kan ik nu ook de huidige waarde van de beleggingen in mindering brengen en dus als reeds afgelost beschouwen? Dat scheelt nogal....
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Nieuwe oversluitregels icm belegginshypotheek

Bericht door SimpleMind »

Om twee redenen zal het voor beleggingen volgend mij niet van toepassing zijn.
1) Er is geen (directe) koppeling tussen de hypotheekrente en het rendement op de beleggingen.
2) Er is geen fictief aflosschema vastgelegd. Dat is bij echte (bank)spaarhypotheken wel het geval. Bij beleggingen is er geen garantie en kan de waarde erg fluctueren.
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Nieuwe oversluitregels icm belegginshypotheek

Bericht door exroosje »

Daar was ik eigenlijk ook al bang voor.
Plaats reactie