Nieuwe rentevast periode

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ronald76
Berichten: 2
Lid geworden op: di 14 mar, 2017 9:40 pm

Nieuwe rentevast periode

Bericht door Ronald76 »

Hallo,

Situatie schets:
Wij hebben een huis gekocht in maart 2008.
Huis 200k
Rente 5.15%
Hypotheek 240k
Hypotheek bestaat uit 2 delen
1e deel is aflossingsvrij 191 k
2e deel is hybride 48k.

Huidige situatie:
In oktober verwachten wij een aanbod van de huidige hypotheek verstreker (bnp paribas)
Het huis staat figuurlijk onderwater. Vergelijkende huizen in de straat worden verkocht voor 190 / 195k.
Financiële status is behoorlijk (positief) veranderd t.o.v. 10 jaar geleden.

Vraag:
Wat is handig in deze situatie om een rente periode van 10 jaar af te sluiten of 20 jaar?
Of zijn er andere factoren die hiermee gemoeid zijn.

Ik hoor graag van u.
Grt,
Ronald
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Nieuwe rentevast periode

Bericht door SimpleMind »

Jullie hypotheek is grotendeels aflossingsvrij.
Je lost dus op dit moment niet af. Het huis staat wel onder water.
Jullie financiële positie is verbeterd.

De vraag voor 10 of 20 jaar heeft vooral te maken met risico over 10 jaar.
Hoe is je inkomen dan? Hoe is de rente dan?
Als je er vertrouwen in hebt dat het inkomen over 10 jaar voldoende zal zijn om de rente van dat moment te kunnen betalen is 10 jaar de juiste keuze.

Maar in jullie geval zou ik vooral nadenken over hoe jullie de hypotheek over 20 jaar gaan aflossen.
Op dit moment staat het huis onderwater en dat maakt het lastiger om te kunnen verhuizen.
Bovendien zal door het risico van de bank de rente daardoor hoger zijn dan als het huis niet onder water zou staan.
Ook zal in de loopt van de jaren de HRA wellicht verder afgebouwd gaan worden. Wat zou dat voor jullie betekenen?

De nieuwe rente zal vermoedelijk lager zijn dan huidige 5.15%. De netto lasten zullen dus waarschijnlijk behoorlijk dalen.
Dit in combinatie met jullie verbeterde financiële situatie geeft denk ik de mogelijkheid om te kijken naar een plan om iets te gaan aflossen.
Bijvoorbeeld tot het huis niet meer onder water staat. Of een plan om over 20 jaar in de woning te kunnen blijven woning.
Een keuze voor een lagere rente (dus 10 jaar ipv 20 jaar) kan hierbij uiteraard ook helpen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Nieuwe rentevast periode

Bericht door M_1 »

Volgens mij is BNP Paribas niet bepaald de goedkoopste geldverstrekker. Zeker bij 20 jaar. Het verschil tussen 10 en 20 jaar is erg groot. Ik zou daarom zelf een voorkeur hebben voor de lagere rente van 10 jaar en daarbij fors gaan aflossen op de schuld. In ieder geval kun je dan de winst van de lagere rentelasten gebruiken voor aflossen, maar mogelijk nog wel meer.

Daarmee kun je waarschijnlijk binnen 10 jaar weer 'boven water' komen. Maar ik zou daarna vooral ook door blijven gaan met aflossen, om de schuld ook betaalbaar te houden als de renteaftrek stopt.
Plaats reactie