10 of 20 jaar vast alweer...

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

martist
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 mar, 2017 9:46 am

10 of 20 jaar vast alweer...

Bericht door martist »

Goedendag,

Een annu├»teiten hypotheek vorig jaar afgesloten Ôé¼ 229000 tegen 1.6% 1 jaar vast.
Nu kunnen we verlengen.

Aanbod 1.89% 10 jaar vast

Aanbod 12 jaar vast 2.15%

Aanbod 2.66% 20 jaar vast.

We neigen naar de 10 jaar. Meer aflossing. Lagere lasten. We betwijfelen of de rente weer op 5% komt over 10 jaar.
Dit naar aanleiding van de schuldenlasten hier en in de omringende landen. De huizenprijzen.

Wat zouden jullie vastzetten?

Groet,
Toni
martist
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 mar, 2017 9:46 am

Re: 10 of 20 jaar vast alweer...

Bericht door martist »

Om even nog wat bij te voegen.

Misschien ook een optie. Voor 10 jaar vastzetten, waardoor er al redelijk wat afgelost is, en dan overzetten naar een Duitse aanbieder?
Dan heb ik een lagere hypotheek nodig, en heb ik waarde opgebouwd.
Is dat mogelijk deze weg?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: 10 of 20 jaar vast alweer...

Bericht door M_1 »

De lagere hypotheekrente kan op twee manieren tot meer aflossing leiden. Ten eerste betaal je sowieso al meer aan aflossing tijdens de eerste tien jaar, je zit na 10 jaar op ongeveer 160k terwijl je bij 20 jaar vast na tien jaar pas op 165k zit. Ten tweede houd je maandelijks (iets) meer geld over om voor aflossing te gebruiken. Het verschil in lasten is in het begin ongeveer 30 euro en dat neemt langzaam toe, zodat het na tien jaar ong. 45 per maand is. Je zou daardoor dus nog flink extra kunnen aflossen.

Ik zou vooral ook kijken hoe je er over tien jaar naar alle waarschijnlijkheid voor staat. Veel mensen groeien nog wat in salaris en evt. in carrière. Daardoor zou iets hogere lasten over tien jaar vaak helemaal geen probleem zijn. Ook als je denkt dat je niet nog twintig jaar in dit huis zou blijven wonen, maar misschien ook wel een keer zou willen verhuizen, dan is zo lang vast zetten vaak zonde van het geld. Niet alleen vanwege de hogere lasten, ook omdat je bij verkoop minder overhoudt dan als je lagere rente (en dus meer aflossing) had.

Ten slotte, het gras is altijd groener bij de buren, maar realiseer je wel dat momenteel de rente voor de meeste Nederlandse hypotheken lager ligt dan die van Duitse hypotheken. Nog los van de veel ongunstiger voorwaarden in Duitsland en de extra kosten als je de hypotheek wilt oversluiten.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: 10 of 20 jaar vast alweer...

Bericht door SimpleMind »

M_1 heeft het antwoord eigenlijk al gegeven. Als je niet de zekerheid nodig hebt van 20 jaar is 10 jaar meestal voordeliger (zeker bij deze voorstellen).
Maar ik heb wel de volgende vraag: 1 jaar geleden hebben jullie de keuze gemaakt voor 1 jaar vast!
Nu twijfel je tussen 10 en 20 jaar. Wat is er veranderd in het afgelopen jaar?
martist
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 mar, 2017 9:46 am

Re: 10 of 20 jaar vast alweer...

Bericht door martist »

Bedankt voor de reacties. Ik neig nog steeds naar tien jaar vast.

Vorig jaar stond de rente zo laag voor ├®├®'n jaar vast. Ik dacht ik zet hem voor ├®├®n jaar vast, als hij dan nog zakt bij 20 jaar vast, het jaar erop, zet ik hem 20 jaar vast.

Hij is alleen gestegen bij twintig jaar. Ik heb nu een aanbod voor 2,66 voor twintig jaar vast.

Als hij nu 2,3 was had me dit wel de doorslag gegeven.

Het verschil nu tussen 1,89 voor 10 jaar en 2,66 voor twintig vind ik net wat teveel.

Sommigen zeggen met 2,66 voor twintig jaar ben je ook spekkoper....

Wat is wijsheid?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: 10 of 20 jaar vast alweer...

Bericht door SimpleMind »

Zoals ik recent in een ander topic al aangaf: Wijsheid is helaas niet het hebben van een glazen bol. Wijsheid zit denk ik meer in verstandige en overwogen keuzes maken.
Wat is het risico dat je wilt nemen.... Pas achteraf weet je of je de juiste keuze hebt gemaakt. Belangrijker is dat je het gevoel hebt dat je de risico's kunt dragen.....
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: 10 of 20 jaar vast alweer...

Bericht door webka »

De vraag die je jezelf moet stellen is of je in de financierle problemen denkt te komen wanneer de maandlast over 10 jaar 200 tot 400 hoger is. Precies dus wat Simplemind aangeeft.

Geconcretiseerd:
Met 1,6% betaalde je 801 bruto per maand.
Indien je nu 10 jaar vast zet voor 1,89% wordt de maandlast 833; met 2,66 % is dat 920

Indien de rente over 10 jaar 4 % wordt, dan wordt de maandlast 999
en bij 6% wordt dat 1173.

Die 4% en 6% zijn scenario's waar je rekening mee moet houden in je overweging.
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: 10 of 20 jaar vast alweer...

Bericht door exroosje »

Er zit denk ik nog een redenatie voor. Vorig jaar heb je de rente 1 jaar vastgezet in de veronderstelling dat deze in ieder geval niet meer zou stijgen als het voordeel wat je in dat jaar had van 1 jaar een jaarsrente.

Die gok is denk ik goed uitgepakt. De rente staat nu zelfs lager dan 1 jaar geleden.

De vraag is alleen of hij volgend jaar niet ook nog op ongeveer hetzelfde lage percentage staat. Dus zijn dezelfde redenen weer waar om een jaar te kiezen ipv een langere tijd.

Bovendien als het anders uitpakt en de rente gaat wel stijgen hoef je niet het hele jaar te wachten, je mag altijd oversluiten en dan heb je in dat geval ook geen boeterente....

Maar er zijn diverse analyses verschenen dat er voorlopig nog goedkoop geld de markt blijft overspoelen (dat is niet alleen de ECB maar ook de demografie). In november leek de bodem bereikt te zijn, maar de stijging van toen is al weer gestopt. En de spaarrente blijft nog steeds dalen.

Dus waarom niet weer voor 1 jaar vast zetten. Toegegeven dan moet je wel in de gaten houden hoe de rente zich ontwikkeld. Wil je dat niet, dan is 10 jaar voor 1.89 denk ik gewoon een goede deal. Daarna heb je al weer zoveel afgelost dat het een stuk minder uitmaakt . Bovendien kan er in 10 jaar zoveel gebeuren wat achteraf deze keuzes irrelevant maakt...
martist
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 mar, 2017 9:46 am

Re: 10 of 20 jaar vast alweer...

Bericht door martist »

Ik denk , dat ik hem voor een jaar ga verlengen. Ik kan hem tegen 1,54 % vastzetten voor een jaar.
Ik kijk het nog even aan. Oversluiten naar een hogere rente/ periode is dan boetevrij inderdaad.

Ik kan hem altijd nog langer vastzetten.
Gebruikersavatar
Red Felix
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 30 okt, 2009 11:22 am

Re: 10 of 20 jaar vast alweer...

Bericht door Red Felix »

En de spaarrente blijft nog steeds dalen.
Spaarrente en hypotheekrente gaan grotendeels hand in hand, maar zijn wel verschillende dingen al was het maar omdat ze beide op verschillende wijze deel uitmaken van het verdienmodel van banken. In de huidige situatie waarin de daling van 'rente in het algemeen' lijkt te zijn gestopt en een opwaartse trend lijkt te gaan vinden zullen banken vrij snel de hypotheekrente verhogen (zoals een paar maanden geleden al gebeurd is, want inkomsten) terwijl verhoging van spaarrente nog even achterblijft (want uitgaven).

Op zo'n beetje alle hypothekensites zie ik de verwachting dat de hypotheekrente gaat stijgen. De ECB heeft het opkoopprogramma weliswaar verlengd, maar teruggeschroefd van 80 miljard naar 60 miljard per maand. De verwachting is dat dat begin 2018 verder verminderd wordt. De economie trekt onderhand wat aan, ook in de VS, dus ik zou gokken op een stijgende rente...

Kijk ook naar wat het je oplevert en eventueel kost. De keuze is 1 jaar 1.54% of 10 jaar 1.89%. Dus gedurende 1 jaar 0.35% voordeel, een paar honderd euro. Als dan over 1 jaar de 10 jaars rente is gestegen naar 1.89 + 0.35/10 = 1.93% en je zet dan vast dan ben je dat voordeel alweer kwijt over de komende 10 jaar (hele ruwe gemiddelden berekening...). Ik denk dat de rente over een jaar wel flink hoger staat dan dat, dus je zit dan in een verliespositie.

Just my 2 cents...
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: 10 of 20 jaar vast alweer...

Bericht door exroosje »

http://www.actuelerentestanden.nl/laats ... gingen.asp
Voorlopig is de trend weer omlaag.
Ik geloof dat de opwaartse Trump beweging alweer vrijwel weggeëbd is.

Bovendien is het niet alleen de ECB maar ook de demografie die leidt tot een overschot aan geld op de markt vanwege de pensioenvermogens van de babyboomgeneratie.
Wat dat betreft lijkt de situatie op Japan waar de rente ook langdurig zeer laag heeft gestaan.

Aan de andere kant, er is ook weinig mis met 10 jaar vast voor 1,89. Ik heb eind november ook een deel van mijn hypotheek overgesloten voor 1,69 voor 10 jaar vast en ben naar nog steeds zeer content mee. Ik heb echter nog een deel wat nog 3 jaar loopt wat ik nog kan oversluiten en ik wacht er nog maar even mee.
Plaats reactie