Aanbod rentemiddeling: addertje?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

simeon_f
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 18 jan, 2017 3:01 pm

Aanbod rentemiddeling: addertje?

Bericht door simeon_f »

Beste forumleden,

Ik heb van directbank op aanvraag een aanbod gekregen voor een aflossingsvrij leningdeel.

Situatie nu:
Aflossingsvrij; Rente: 4,85%. Nog 15 jaar vast.; Ôé¼100.000,-

Aanbod:
1. Renteafkoop: 15 jaar vast; Ôé¼14.999,61eenmalige boete, nieuw rentepercentage 2,57%
2. Rentemiddeling: 15 jaar vast: geen eenmalige boete; nieuw rentepercentage 4,24%

Geen optie om langer of korter vast te zetten. Ik wil geen boete betalen, helemaal niet omdat ik toch van plan ben regelmatig af te gaan lossen de komende periode. Optie 2 rentemiddeling lijkt me een leuk aanbod.

Mijn vraag:
Zoals ik het zie krijg ik met optie twee dus 'voor niets' een lagere rente, ik hoef alleen maar in te stemmen. Scheelt toch ongeveer 50,- bruto per maand. Is dat een denkfout, of klopt dat?
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Aanbod rentemiddeling: addertje?

Bericht door exroosje »

Als ik het goed begrijp heb je nog 15 jaar te gaan en zou je willen middelen over die periode zonder extra jaren verlenging?
Dan is er toch niets te middelen? Het gemiddelde van 15 jaar 4,85 en 0 jaar iets anders is toch nog steeds 4,85?

Zo maar verlagen naar 4,24 zonder dat er ogenschijnlijk iets tegenover staat lijkt te mooi om waar te zijn. En dat is het dan meestal ook.

Dus heb je nog wel 15 jaar te gaan?
Als ik je boeterente bereken dan kom ik op het dubbele : ca 30000 euro. (100000*(4,85-2,57)%*15 jaar -10% )
Wat mij doet vermoeden dat je rentevaste periode nog korter loopt dan 15 jaar.

Dus dan is het antwoord op je vraag: Dat je mogelijk een te hoger rente betaalt in de laatste jaren van je hypotheek.

Voor niets gaat de zon op. Banken houden het daar graag bij.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Aanbod rentemiddeling: addertje?

Bericht door M_1 »

Mogelijk heb je al een deel van de hypotheek hebt afgelost. Misschien 'gewoon', misschien dat je een annuitaire hypotheek hebt waarin je langzaam maar zeker de hypotheek aflost. Bij de middeling wordt rekening gehouden met het deel dat boetevrij mag worden afgelost. Als de originele hypotheek bv. 135.000 was en je mag boetevrij 20% aflossen, dan wordt voor de middeling gerekend met 2,57% * 27.000 (boetevrij af te lossen deel) plus 4,85% * de rest (73.000). Dan kom je op 4,24% uit.

Addertje onder het gras kan zijn dat er mogelijk aanvullende voorwaarden zijn aan de middeling. Misschien dat je bijvoorbeeld alsnog een boete krijgt als je voortijdig het huis verkoopt.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Aanbod rentemiddeling: addertje?

Bericht door SimpleMind »

Toevallig laatst zelf iets vergelijkbaars gezien bij deze bank..... afkoop was bijna de helft goedkoper dan verwacht... oorzaak zat vooral in hoger dan verwachtte vergelijkingsrente ....
De rekenrente werd bepaald op basis van oorspronkelijk rentevastperiode i.p.v. de resterende periode.... en bovendien over iets lager bedrag dan verwachte...
Alles bij elkaar zeker wel interessant (van meer dan 5% met nog ruim 3 jaar naar minder dan 2% bij 10 jaar vast, terugverdientijd 1›jaar).

Rentemiddeling leek ook gunstig maar daarbij houdt men geen rekening met mogelijkheid van boetevrij aflossen (10%), geldt een opslag van 0.2% en worden Ôé¼250 administratiekosten gerekend.
Ook daarbij werd de boete gunstiger gerekend dan verwacht... Verder geen additionele addertjes, anders dan (geldt alleen bij rentemiddeling):
- administratiekosten va 250
- middeling binnen de nieuwe periode niet mogelijk
Hoe het zit met verrekenen van de boete bij extra aflossing na rentemiddeling weet ik niet. Wellicht staat hier nog wat over bij de voorwaarden.

Overigens waren er bij bovenstaande situatie wel standaard keuze voor rentevastperiode (5, 10 of 15 jaar), maar allemaal langer dan oude resterende periode.
Ik vermoed dat ze standaard niet optie geven voor kortere rentevastperiode dan de nog resterende periode. Andere perioden kunnen wellicht op aanvraag, maar let wel bij kortere periode zal de rente hoger worden omdat de boete over kortere termijn wordt uitgesmeerd...

Mijn inschatting is dat de aanbieding dus wel erg mooi is maar wellicht berust op een rekenfoutje van deze bank....
Plaats reactie