huiswaarde hoger, risico klasse lager? Duurzame lening.

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

meneer rood
Berichten: 3
Lid geworden op: do 12 jan, 2017 12:13 pm

huiswaarde hoger, risico klasse lager? Duurzame lening.

Bericht door meneer rood »

Beste mensen,
ik zit met een vraag. Kan mijn hypotheekrente verlaagd worden als ik mijn huis laat isoleren?

Een hypotheek rente kan bepaald worden door de verhouding waarde tov hypotheek bedrag.
Als ik een andere lening neem om mijn huis te laten isoleren en van label C naar B of A gaan, wordt de verhouding hypotheek en waarde huis bijvoorbeel 90%. Dan zal ik in een andere klasse risico vallen en lagere hypotheek betalen toch?

Klopt dit?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: huiswaarde hoger, risico klasse lager? Duurzame lening.

Bericht door SimpleMind »

Ik ken de details van de persoonlijke situatie niet, maar zoals de vraag nu wordt gesteld vraag ik me af of dit een verstandig plan is.
Je wilt een relatief goedkope hypotheeklening vervangen door een duur krediet dat ook nog eens versneld moet worden afgelost.
En dat om misschien 0.2% lagere rente te gaan betalen op de hypotheek.. waarbij sommige geldverstrekkers daar pas mee gaan rekenen aan het einde van een rentevastperiode...
Je kunt net zo goed gewoon een extra krediet nemen en daarmee een deel van de hypotheek aflossen.... wordt de verhouding ook beter... maar het lijkt me ook niet verstandig.

Er zal best een uitzonderlijke situatie te bedenken zijn waarin het voordeel op kan leveren maar in het algemeen is dit een slecht plan.
Het klinkt een beetje als een klein gat vullen met een groter gat....

Tenzij je gewoon je woning wilt isoleren. Maar dan moet je dat niet willen koppelen aan lagere hypotheekrente.
Dan is het een prima idee mits:
  • je de woning wilt isoleren en daarvoor geld nodig hebt
  • die investering binnen een aantal jaren wordt terugverdient op je energierekening
  • je de extra lasten van de lening kunt betalen
Anders zou ik er niet aan beginnen....
meneer rood
Berichten: 3
Lid geworden op: do 12 jan, 2017 12:13 pm

Re: huiswaarde hoger, risico klasse lager? Duurzame lening.

Bericht door meneer rood »

Ha SimpleMind, dank je voor je reactie.
Mijn situatie zit zo: we hebben een rente van 2,3%
en er is vorig jaar ( hopelijk dit jaar weer) een aanbod om tegen 1,6% te lenen om de woning duurzamer te maken.
Nu heb ik een huis uit 1987, dus die is al redelijk geisoleerd. Maar misschien zonnecellen, warmtepomp of extra isolatie in combinatie met triple glas ramen. Er moet nu in ieder geval ├®├®n raam vervangen worden.

Ik was dus benieuwd naar eventueel rentevoordeel als dat het huis waardevoller maakt.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: huiswaarde hoger, risico klasse lager? Duurzame lening.

Bericht door SimpleMind »

Ok. Ik begrijp dat je hoopt dat er nog een keer een gunstige regeling langskomt (zoals Duurzaamheidslening van de gemeente) en dan wil je hiervoor inschrijven tegen gunstige rente.
Prima idee, maar je moet dat wel los zien van je hypotheek. Die verlaging scheelt je op een huis van 200k met 0.2% verlaging hooguit Ôé¼20/m . En als je lening hebt waarbij je aflost zal de aflossing juist omhoog gaan waardoor het verschil nog kleiner wordt.

Dus prima idee maar voorwaarden die ik eerder schetste blijven staan.
meneer rood
Berichten: 3
Lid geworden op: do 12 jan, 2017 12:13 pm

Re: huiswaarde hoger, risico klasse lager? Duurzame lening.

Bericht door meneer rood »

20 euro per maand is toch lekker.

Iig zal ik er nog eens goed over nadenken, wellicht is het enige voordeel een lagere energierekening, bedankt voor je antwoord.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: huiswaarde hoger, risico klasse lager? Duurzame lening.

Bericht door M_1 »

Als je wat betreft risicoklasse net op het randje zit, dan kan het zeker zo zijn dat een verbetering ertoe leidt dat de woningwaarde toeneemt en dat de lening daardoor net een kleiner percentage van de woningwaarde is. Het zou daardoor kunnen dat een relatief kleine investering tot een relatief grote besparing in de maandlasten leidt.

Daarbij moet je wel een aantal zaken in de gaten houden:
- Neemt de woningwaarde werkelijk toe door de aanpassing?
- Kan de risicoklasse tussentijds (tijdens de rentevaste periode) worden aangepast?
- Zo ja, hoe moet de woningwaarde worden aangetoond? En welke kosten kunnen daarmee gemoeid zijn?
- Bij welke woningwaarde gaat de rente ook echt belangrijk omlaag
- Is voor jou een lagere rente ├╝berhaupt voordelig? Met name bij (bank-)spaarhypotheken kan het zijn dat je juist een hogere rente zou willen hebben.
Plaats reactie