bijstorten, aflossen, rente oversluiten, verhuizen?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Sam1980
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 18 nov, 2016 8:22 am

bijstorten, aflossen, rente oversluiten, verhuizen?

Bericht door Sam1980 »

Beste,

Vanwege de lage rente en toegenomen inkomsten ben ik aan het onderzoeken of de maandlasten verlaagd kunnen worden. De huidige hypotheek is de volgende:
Florius, 4,8%, rentevast periode 10jaar tot 06-2020 / einde hypotheek 06-2040
- bankspaar: 105.000 (spaarpot: 16.500)
- aflossingsvrij: 84.000
Het huis staat ongeveer 20.000 euro onderwater.

Voor dit jaar heb ik voor de hypotheek optimalisatie ongeveer 7500 euro te besteden.

De volgende opties ben ik aan het overwegen:
- Bijstorten tot maximaal toelaatbare bandbreedte (7) z├│nder looptijd verkorting: ca 4.000 euro (premie daling ca 25euro per maand)
- Bijstorten tot maximale toelaatbare bandbreedte (7) m├®t looptijd verkorting (-42maanden): inleg: 7500 euro.

- Aflossen op aflossingsvrije deel. Aflossing: 7500. Daling maandelijkse rente 30euro bruto. Dit bedrag gaat dan weer terug naar de hypotheek, aflossen of bijstorten.

- Oversluiten van de rente. De boeterente bedraagd 7800. Voor de nieuwe rentevastperiode denk ik aan 10 jaar vast voor 1,9% of 2,57% voor 15jaar vast.
Besparing per maand 203 resp. 180 bruto. Deze besparing wil ik dan of in de maandelijkse aflossing gooien of in de bankspaarpolis stoppen.

Alle opties zijn goed m.i, maar welke is de beste?

Een bijkomstigheid is dat ik verwacht ik dat ik binnen een jaar of 2 - 3 verhuisd ben. Dit hangt af of het droomhuis in die periode voorbij komt en of de vrouw in die periode overtuigd heb;-). Wanneer we gaan verhuizen zijn we van de hoge rente af.

Wat te doen? Iemand een advies?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: bijstorten, aflossen, rente oversluiten, verhuizen?

Bericht door M_1 »

ALs je aan verhuizen denkt, niet oversluiten. Je betaalt de boete nl. voor de hele periode, terwijl je maar 2 of 3 jaar voordeel hebt. (Dus 7800 boete voor bv 6000 euro rentewinst... niet echt voordeel)

Extra storten op de bankspaarrekening, en daarbij de maandinleg verlagen, is vaak voordelig, maar ik zou niet tot de grens gaan. Anders kun je in de toekomst niet meer bijstorten. Dus beter twee keer 2000 dan een keer 4000.

Rest zou ik gebruiken voor verlagen aflossingsvrije schuld. Maar gezien het onderwater saldo lijkt mij flink aflossen (of sparen voor een buffer om de restschuld te betalen) belangrijker dan het (vaak gunstiger) storten op de bankspaarrekening.
Plaats reactie